Vidar B Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Jeg har gått igjennom regatta med stor motorbåt ved Tønsberg. Tok sikte på en vaktbåt og fortalte hvor jeg skulle. Fikk da anvisning om at jeg kunne gå rett igjennom på sakte fart. Bruker man normalt bondevett og tar hensyn, blir det ikke noe problem! Har nå byttet til seilbåt, og må vel kunne si at motorbåtfolket ikke alltid har andre i tankene på sjøen! Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 ....og må vel kunne si at motorbåtfolket ikke alltid har andre i tankene på sjøen! Men det mener du seilbåtfolket har??? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Bruker man normalt bondevett og tar hensyn, blir det ikke noe problem!Har nå byttet til seilbåt, og må vel kunne si at motorbåtfolket ikke alltid har andre i tankene på sjøen! Selvfølgelig er det slik, men spørsmålet man kan stille seg er om alle båtførere er i stand til å ta tilstrekkelig hensyn selv om viljen er til stede. Vi har motorbåtførere her på baatplassen som f.eks konsekvent nekter å skaffe seg basiskunnskap om hvordan en seilbåt må manøvrere, og da kan man jo lure på om de også er i stand til å vurdere situasjoner på en slik måte at de kan ta tilstrekkelig hensyn? Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 ...Har nå byttet til seilbåt, og må vel kunne si at motorbåtfolket ikke alltid har andre i tankene på sjøen! Er det deg selv som motorbåtfører du snakker om her eller...?? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Alltid hørt av seilere at seilbåt er tingen i grov sjø...."kan ligge sidelengs..." osv?! En plass må barna få trene seg, men er de så følsomme at de ikkje tåler under 5knops fart forbi seg så bør de dra seg på land og trene i ferskvann eller badekar. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mouche Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Vi har motorbåtførere her på baatplassen som f.eks konsekvent nekter å skaffe seg basiskunnskap om hvordan en seilbåt må manøvrere, .... Samtidig som de preiker viktighet av opplæring og amen til obligatorisk båtførerbevis! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Frøken Fryd Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 En motobårtfører har presset seg frem... Da får jeg gjenta spørsmålet til deg også, hva er minimums avstanden til jollene man kan passere i sakte fart? Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Alltid hørt av seilere at seilbåt er tingen i grov sjø...."kan ligge sidelengs..." osv?! En plass må barna få trene seg, men er de så følsomme at de ikkje tåler under 5knops fart forbi seg så bør de dra seg på land og trene i ferskvann eller badekar. De fleste jolleseilende barn er temmelig tøffe. Men hvis det er normal oppfatning blant motorbåtførere at en optimistjolle med en 7-åring er like sjødyktig ift bølger som en kjølbåt, blir jeg litt skremt. Mange av regatta-arrangørene er frivillige foreldre til disse små, som bruker fritiden sin til å være med å arrangere regattaer. Det har vært flere eksempler på store motorbåter som bare pløyer seg gjennom et optimistfelt. Det er vel bare naturlig at beskyttelsesinnstinktet hos far eller mor våkner når man ser en stor motorbåt som er på vei gjennom feltet. At man burde telle til 10 og vurdere situasjonen er så, men jeg tror mange har lett for å fyre seg opp når man ser en potensiell fare true sine håpefulle. Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Vi har motorbåtførere her på baatplassen som f.eks konsekvent nekter å skaffe seg basiskunnskap om hvordan en seilbåt må manøvrere, .... Tar poenget ditt her, men aner en liten nedverdigende undertone overfor dem som ikke innehar disse basiskunnskapene... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Da får jeg gjenta spørsmålet til deg også, hva er minimums avstanden til jollene man kan passere i sakte fart? Du kan jo selv vurdere siden du selv har en mortorbåt og hvor langt unna en slik seilbåt vil du passere med dine hekkbølger i 7 knop.... eller andre motorbåter i 7 knop.... Selv har jeg hatt en 25 fot snekke som do opp en meter med sjø akterut i 7 knop.... Du jo sikkert også basert på din kunnskap om båter vudere hvor godt dette skroget tar hekkbølger, og selv komme med sikker avsatd til en regatta med barn.. Selv hadde aldri tanken streifet om å passere gjennom eller i nærheten feltet for en slik barne ragatta uasnett...... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 De fleste jolleseilende barn er temmelig tøffe. Har møtt en sverm av dem utpå. I tett snødrev. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 ...At man burde telle til 10 og vurdere situasjonen er så, men jeg tror mange har lett for å fyre seg opp når man ser en potensiell fare true sine håpefulle. Det er vel også slik at noen liker å vifte med den "makten" de får tildelt gjennom slike oppdrag og da sliter litt/mye med den normale folkeskikken de ellers innehar. Dermed får man slike situasjoner. Det er jo ellers umulig å unngå å se at endel med seilbåt sitter ganske langt "oppe" (i egne øyne ihvertfall) og ser ned på oss uvitende idioter som ikke kan hverken seile eller kjøre båt og knapt nok skulle fått ha lekebåt i badekaret...slike holdninger hjelper ihvertfall ikke når man prøver å nå frem med et budskap om å ta hensyn til andre som ferdes på sjøen. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Ruby Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 ....hvor godt dette skroget tar hekkbølger, .... Ikke skjønner jeg hvordan foreldre kan være så uansvarlig at de lar ungene dra ut på fjorden sammen med annen båttrafikk i slike skrøpelige farkoster... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Flott båt, hvis du klarer å ta så skarpe bilder så er du iallefall for nærme... I likhet med trådstarter har jeg uttalt at 200m er uproblematisk, jeg skulle ønske Sydvesten og Mulligan også kunne fortelle oss hvilken avstand de mener er rimelig. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Ikke skjønner jeg hvordan foreldre kan være så uansvarlig at de lar ungene dra ut på fjorden sammen med annen båttrafikk Jeg hadde heller ikke forventet at du skjønner det.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ruby Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Jeg hadde heller ikke forventet at du skjønner det.... ...og du leker deg med å redigere/klippe slik at sitatene ikke har samme mening lenger.... Ja, jeg hadde vel forventet det.... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 ...og du leker deg med å redigere/klippe slik at sitatene ikke har samme mening lenger.... Hva er det som ikke har noen mening... det at jeg ikke forventer at forstår?? Kan vel legge til det jeg ikke tok med da... så blir det sikker mer forståelig for deg.... som var "i slike skrøpelige farkoster" Ikke skjønner jeg hvordan foreldre kan være så uansvarlig at de lar ungene dra ut på fjorden sammen med annen båttrafikk i slike skrøpelige farkoster... Så kan jeg legge til at jeg ikke hadde forevntet at du skjønner det nå heller... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 hvilken avstand de mener er rimelig. Det er ikkeno fasitsvar på det. Kommer an på vindstyrke og retning. Sjø. Antall båter i feltet og deres plassering. Neste merke osv, osv. Jolleseiling er en blanding av sjakk og bryting. Du er veldig konsentrert og må samtidig bruke muskler. De skal i minst mulig grad forstyrres. Disse jolleseilerne virrer ikke rundt på måfå. De har alle en taktikk de følger i større eller mindre grad. Og ha ingen tvil. Ved siden av regattareglementet kan de Sjøveisreglene på fingrene. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 (redigert) Det er ikke noe fasit altså, en dag kan 30 meter være godt nok og en annen dag må man 1000 meter bort. La oss ta bildet til Sydvesten som eksempel: Jeg ønsker meg inn til havnen i bakgrunnen der, hvor bør jeg gå? Redigert 25.August.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Du skal gå slik at du ikke forstyrrer jollene. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Jeg har til dags dato aldri møtt en seiler som har sagt noe stygt om motorbåter, Kun lest om det her på forumet,,,Og vise versa, Mvh Pjolter Dette er også min erfaring. Litt godmodig småmobbing må vi kunne tåle. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Kan en seilforening "stenge" hele fjorden ved å markere med noen bøyer og kreve at man går rundt banen? Jeg mener jeg kan gå gjennom hvis jeg viser aktsomhet ovenfor de som seiler, dvs. std. vikepliksregler. Hva sier dere? Mitt syn på to av spørsmålene trådstarter stilte: Jeg mener at seilforeningen bør merke godt det området der regattaen skal pågå, og selvfølgelig tillate at båter passerer gjennom dette området hvis de tar hensyn. Foreningen bør begrense dette området så mye som mulig, og det er naturlig å lege det til et område som forøvrig er egnet. Jeg mener videre at det er dårlig sjømannskap for andre å gå for nær slik at det påvirker deltagerne, eller gjør jobben vanskelig for de som er i følgebåt (hvis det er barneregatta vel og merke). Det å sette kursen rett inn i feltet og navigere etter std vikepliktsregler vil være særs dårlig sjømannskap hvis vi snakker om en pågående jolleregatta spør du meg. Om man har seil eller motorbåt har ingen betydning i denne sammenheng. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Frøken Fryd Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Du skal gå slik at du ikke forstyrrer jollene. Er vel bare å gå korteste vei det da og slakke av hvis det skulle komme en jolle forbi, 30 meter bør holde Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Er det ikke bare å gå rundt banen? Hva gjør du hvis du går tur og kommer til en fotballbane der unger (eller voksne) spiller kamp? Går rett over men prøver å ikke komme borti ballen? Eller går du rundt? På en regattabane er det noen bøyer som skal rundes. Disse synes. Om man går på utsiden av disse med litt klaring vil man ikke komme i vikepliktssituasjoner med noen av jollene. Disse bøyene ligger ikke så nærme land at det ikke går an å komme rundt. Hvis det er trangt ved en av bøyene så gå den andre veien rundt. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Med noen år i optimistjolle en gang for lenge siden så kan jeg jo prøve å forklare litt. Først og fremst så er ikke en optimistjolle skrøpelig, seilt av en som kan seile kan de tåle mye vind og mye bølger. Min vindrekord var 24 sekundmeter på bortimot flatt vann. Men da blåste nummeret ut av seilet og jeg kullseilte til slutt. Har også seilt i mang en kuling med god sjø rundt om kring på diverse vestlandsfjorder, ikke noe problem. Ingen trenger å være redde for at hekkbølger vil kunne senke halve feltet og podene drukner i hopetall, de har dessuten nødvendig utstyr og trening til å mestre en kulleseiling relativt greit. (De letteste kan få problemer med å rette båten når det blåser, når jeg sier rett så mener jeg å snu den tilbake på rett kjøl). Men så er det dette med skrogformen da, som dere kan se så er den flat under, dvs at den surfer relativt lett, dvs at den slipper vannet og planer avgårde. Med litt bølger bakfra så kan man få fine "rideturer" med høy fart hvor spruten står opp av kjølkassen :-) Nå er det jo også sånn at baugen er relativt butt, for å si det snilt, og "motoren" (seilet) er relativt lite. En sjø/hekkbølge rett i mot vil fort gi bråstopp. Altså vil hekkbølger fra en motorbåt i feks 7 knop kunne bråstoppe noen, og sende noen avgårde i full fart. Og dess mer det blåser dess mindre betydning vil "fremmede" bølger gi, selv om noen kan få mer surf og få en fordel av det. I lite vind vil hekkbølger i ett felt være katastrofe da man mister vinden i seilet og også kan miste styrefart. Det kan ende i at man kommer borti hverandre, bøyer, får protester og diskvalifikasjoner. Andre joller som Laser og Europa har mer motor, er større, raskere og er kanskje noe mindre følsomme for "fremmede" bølger. Og en ting til slutt. Selv om det er unger og ungdom som seiler Optimist så er det like blodig alvor og en seriøs konkurranseidrett som alt annet og fortjener å bli tatt akkurat like alvorlig. Det er ikke "lek" selv om det er unger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.