Frøken Fryd Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Flott innlegg Pinkvin! Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 (redigert) Mange av regatta-arrangørene er frivillige foreldre til disse små, Er helt sikker på at det også er mange ufrivillige foreldre...... Et øyeblikks uoppmerksomhet...... Men helt alvorlig, dere som arrangerer disse jolleseilasene: Er dette med uvedkommende båter i feltet et stort problem? Hensynsløse skippere... Joda, de finnes nok, i alle typer båt, seilbåt, motorbåt, vaktbåt... Men er det et stort problem? Redigert 25.August.2009 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
McEwan Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Jeg skjønner ikke helt, dersom en forening driver organisert idrett og har en definert "bane" hvor de utøver idretten sin, hvorfor kan man ikke bare vente eller gå rundt "banen" heller? Ellers kan man jo diskutere opp og ned hvorvidt man mente noen spurte fint eller ikke, men det forandrer jo ikke problemstillingen? (hvorfor gå inn på banen når man forstyrrer aktiviteten) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Du kan godt definere en bane på E6 og jogge i vei, men du kan altså ikke forvente at all trafikk stopper opp og venter til du er ferdig å jogge. Det blir det samme her, i mange tilfeller defineres det baner hvor det er annen trafikk. Se bort fra arrangement hvor en har fått tillatelse til å sperre et område for allmenheten. Er det enkelt å unngå banen så gjør man naturligvis det. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Kom nå på en ide... jeg som hater fotball: Kanskje jeg skal begynne å oppsøke de lokale fotballbanene under treningstiden og gå tvers over plassen i ny og ne mens spillet er på det heteste foran målet? Sitér dette innlegget Link to post
tjaldur Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Det er vel egentlig bare sørgelig at det overhodet er behov for vaktbåter rundt en barneregatta og fartskontroller på skoleveiene til en barneskole. Er barn en slags innvandrere? Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
avmønstret5 Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Du kan godt definere en bane på E6 og jogge i vei, men du kan altså ikke forvente at all trafikk stopper opp og venter til du er ferdig å jogge. Det blir det samme her, i mange tilfeller defineres det baner hvor det er annen trafikk. Se bort fra arrangement hvor en har fått tillatelse til å sperre et område for allmenheten. Er det enkelt å unngå banen så gjør man naturligvis det. Håper det ikke er mange som kjenner seg igjen når en sammeligner en regattabane for jolleseiling på sjøen med E6 og joggere. Jeg har vær med å rarrangere mange regattaer for joller i sin tid og har aldri opplevet at dette var et problem for annen båttrafikk. Dette er uten respekt å melde kun usakelig surking fra en del båtfolk som burde ha satset hele sitt friluftsliv på E6 og kun brukt sjøen til å vaske beina i. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Nå ble det mye patetisk sutring her gitt.. Og hvis barn var innvandrere da var det naturlig at det var slik??? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 PetterSand: Sammenligningen er at det er ikke bare å definere en bane, på sjø eller vei, og så forvente at alle andre trafikanter skal holde seg borte. Det burde du faktisk evne å forstå. Ellers forstår eg at du har arrangert mange regattaer uten at annen båttrafikk er noe problem. Det er jo flott. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Det forgår ikke meg bekjent særlig med jolleregatta på E6. Hvor innvandrerbarna kommer inn i denne diskusjonen er nok over mine fatteevner, bortsett fra at det også er innvandrerbarn som seiler jolle. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 (redigert) Det foregår sykling på E6, til stor irritasjon for enkelte bilister som skjønt så lite av trafikkreglene at de mener de har enerett på plassen der , og har rett til å oppføre seg på en måte som setter syklistenes liv i fare. Det er kanskje de samme menneskene som mener jollene er hår i suppa på sjøen? Redigert 25.August.2009 av hljoen (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
tjaldur Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Jeg brakte inn innvandrer i forbindelse med barn helt uten sideblikk til andre pågående innvandrerdebatter, men i det perspetiv at det for meg ser ut til at mange mener at det er barn som skal tilpasse seg voksne. Altså et menneskesyn, ser det for meg ut til, som går ut på at barn er i veien, barn er en hindring for voksnes utfoldelse, barn bør dra seg hjem i lekegrinden dersom de ikke tåler voksnes utfoldelse. Det var dumt av meg å bruke begrepet 'innvandrer' siden det åpenbart er et følsomt tema. Jeg burde kanskje heller ha brukt begrepet 'innflytter', altså i den forstand at en familie får en ny innflytter når et barn blir født inn i familien. Jeg synes fortsatt at det er trist at det er behov for vaktbåter omkring barneregattaer og fartskontroller på skoleveier. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Mulligan Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Nå er jo følgebåten en del at det generelle sikkerhetsopplegget og har også andre oppgaver. De skal komme seilere til unnsetning som ikke lenger har kontroll på situasjonen av en eller en annen grunn, de sleper til/fra startfeltet, de er ofte også dommere osv. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Det er ingen som sier at de skal gi blaffen og gå rett gjennom en samling med joller. Men når avstanden er 200 meter folkens, er ikke det nok? Er det noen som mener 200 meter er for kort avstand til en jolle. På 200 meter er det dessuten vanskelig å vurdere alderen til seilerene. Og seiler de i område hvor det normalt er ferdsel har de lagt opp til denne situasjonen selv. Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Hey......uten noen mening i forbindelse med diskusjonen, men dette bildet er jo fra Nærsnes og Røyken seilforening hvor min far og andre ildsjeler startet med oss ungene i A-jolle og optimist. Treningen foregikk mye hos Mattis på Børsholmen i Asker, men jeg var med i den første generasjonen som seilte jolleregatta her. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 <klippet>På 200 meter er det dessuten vanskelig å vurdere alderen til seilerene. Jeg skal lære deg ett triks. Om det er en liten firkanta jolle med spriseil, dvs ett seil som for mange kanskje ser firkantet ut, så er det en Optimistjolle. Da er seileren mellom 10 og 15 år gammel. Er det joller som ser ut til å bevege seg raskere og har "normale" skog og seil, evt hvis det er to eller flere ombord, så er det antagelig noe annet og de ombord er antagelig over 16 år gamle. Sånn grovt sett... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Godt å høre at noen bidrar til bedre forståelse til slike situasjoner, takker. Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 ........og som flere har nevnt er avstanden ganske uvesentlig og det blir feil å sette et mål på hvor nærme man kan gå. Et optimistfelt består stort sett av barn mellom 10 og 15 år og å ta seg tid til å studere disse kan være belønning nok. De er som regel svært engasjerte og dyktige seilere så la de gjøre opp seg i mellom uten at vi voksne skal ødelegge noe for dem. I tillegg er de nok tøffere på sjøen enn de fleste som skriver her inne, så det er fint om alle tar hensyn til dette. Sitér dette innlegget Link to post
McEwan Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Nå ble det mye patetisk sutring her gitt.. Jeg er vel ikke helt enig i denne sammenligningen din, det er stor forskjell på sperre E6 for en jogger og å bruke et område på sjøen, men jeg forstår jo hvilket poeng du prøver å få frem. For å bruke vei semaforen din så har jeg vært med på flere arrangementer som har medført fysisk sperring av gater og vei. På hvert eneste så kan du være sikker på at det kom en og annen bilist som med stor møye snirklet seg forbi sperringene og som svært forurettet ikke kunne skjønne at sperringene også gjaldt nettopp dem, de skulle jo bare ditt og datt rett borti gata her osv. Det blir litt samme tankegang for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Det foregår sykling på E6, til stor irritasjon for enkelte bilister som skjønt så lite av trafikkreglene at de mener de har enerett på plassen der ,................................ Tror det er endel syklister som glemmer at de også har plikter i trafikken, f.eks denne: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#10 § 12. Forbikjøring. ................. 4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. .... men dette er vel litt avsporing . Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Høyst haltende sammeligning. Da er det kanskje mer relevant å ta en form for lagidrett på land å tenke seg at uvedkommen går inn på området, ref ballspill, og div. vinteridretter. Men slike sammenligninger er mest til hjelp for de som aldri har sett havet : Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Tror det er endel syklister som glemmer at de også har plikter i trafikken, f.eks denne: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#10 § 12. Forbikjøring. ................. 4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. Du glemte å peke den på bestemmelsen som sier at syklisten skal vike eller stoppe HER! NÅ! PÅ SEKUNDET! for her kommer JEG! Dessuten glemte du å ta med §12, 2.ledd, som pålegger også den forbikjørende plikter: 2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om ata) vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover, d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den. .... men dette er vel litt avsporing . Der er vi enige. Kanskje dette bør flyttes til Off topic... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Hafrsfjord Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Du glemte å peke den på bestemmelsen som sier at syklisten skal vike eller stoppe HER! NÅ! PÅ SEKUNDET! for her kommer JEG!.............. Hvem iallverden har forlangt at syklisten skal vike "på sekundet"? Må visst pusse brillene en gang til for å lese mitt eget innlegg. Selvfølgelig pekte jeg ikke på en slik bestemmelse som jeg ikke kan finne i trafikkreglene , kan du ? Likevel kan jeg ikke skjønne at det kan være særlig behagelig å sykle kilometer etter kilometer i 20-30km/t, med "en hale" av fly forbannede bilister etter seg, men endel liker det visst slik . Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 (redigert) Hvem iallverden har forlangt at syklisten skal vike "på sekundet"? Tja,... hvordan skal man tolke det når en hel del bilister (jeg snakker ikke nødvendigvis om deg) står på hornet og vifter med armen, og peker ut i skauen eller på fortauet, eller andre steder, så snart de ser en syklist på veien? Og det noen ganger selv om det god plass til begge og han ikke har noe som helst problem med å komme seg forbi? Jeg har opplevd det, og vet hva jeg snakker om. Edit: og bare så det også er nevnt: jeg er for tiden oftere bilist enn syklist. Redigert 25.August.2009 av hljoen (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
SandAnker Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 ER ikke dette en Silbåt tråd? Men jeg hater syklister som ikke benytter sykkelstiene, som er 2,5m bred og fin uten noen syklister Har derfor stilt spylerdysene, først får de forfra, så fra bakrute spyleren Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.