Jump to content

Trenger tips vedrørende valg av cabincruiser ca 21-26 fot

ansgar

Recommended Posts

Hei, etter første overnattingstur sammen med kjæresten i en Draco 2000 melder behovet seg for en ny og større båt.

Problemet mitt er at ikke vet hva jeg skal velge, men ser for meg følgende:

- Toalett.

- Dusj helst innendørs.

- Hastighet mellom 30 og 40.

- Diesel motor

- Pris maks 600.000

- Alder maks 10 år.

Ser for meg følgende bruksområde:

- Dagsturer/kveldsturer når det er fint vær.

- Turer med varighet opptil en uke.

Har sett en som kan passe det er Nor-dan 780

Er det noen som har noen meninger om hvilket merke og størrelse jeg bør velge ?

Takknemlig for svar

Redigert av ansgar (see edit history)

Kjøpte meg en MV-Marin 6600FC i sommer. Perfekt båt for en liten familetur med overnattinger.

Dette er kort og godt mye båt for penga. Båten er ikke større enn at den beste motorisering er outboarder. Enkelt vedlikehold og sjøsetting og opptak gjøres med bilhenger.

http://www.mv-marin.fi/sve/6600fc.html Selges nå i Norge av Proas i Ålesund og Lundamo Auto i Trondheim.

Jeg er utrolig imponert over design (moderne løsninger) og skrogets egenskaper. Utrolig stødig. Varme får jeg fra Wallas kok eller Webasto-varmer som kjøres på parafintanken til Wallasen..

Hvordan er denne på sommersdager, siden den er helt innelukket. Er det styre plass også på utsiden ?

Den store skyvluka i taket gjør at man får nyte soldagene. Nei det er ikke styreplass på utsiden. Går nok å montere uten de største inngrep. Trodde jeg ville savne utv. styreposisjon, men etter en sommers bruk og ei uke sammenhengende på tur så har jeg funnet at jeg ikke savner det noe serlig. Dette fordi man nesten får følelsen av å være ute når solluka er åpen.

Jeg tipper man kan klare å prute litt hos forhandlerne og da vil en slik båt med 150hk Suzuki komme seg på ca 500 000. Og til den prisen ser jeg ikke at det er noen reelle konkurenter.

Ligger forresten en med 140hk Suzuki i Sverige og muligens en med 150hkèr som vil koste ca 450000 ferdig korrekt tollet inn til Norge. Båtene er overhengere fra 2008.

http://www.blocket.se/stockholm/MV_Marin_M...;w=3&last=1

http://www.blocket.se/vasternorrland/MV_Ma...m?ca=16&w=3

Tror begge er "nye" båter.

Et raskt søk på FINN gir Max 600K, 20-30 fot, diesel, 1998 eller nyere og over 200 hk

Her finner du Askeladden 705, Maxxum 2800, Nordan 780 + +

Det jeg kan si at innendørs dusj er en utopi. For båter i den størrelsen du ønsker har du som regel aldri nok varmt vann og det blir mye søl. Utendørs dusj gjør at sølet forsvinner, men varmt vann vil nok fortsatt være en utfordring.

/Øystein

Jeg har hatt en Nordan 780 selv. Veldig flott båt med masse plass. Greie kjøreegenskaper og grei kvalitet. Kan absolutt anbefales. Perfekt for 2, kan alltid ha oppredd seng enten ved å legge bordet ned eller i stikkabin. Veldig linjelekker båt med kalesjen av...

Redigert av Aquadoren (see edit history)

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Det jeg kan si at innendørs dusj er en utopi. For båter i den størrelsen du ønsker har du som regel aldri nok varmt vann og det blir mye søl. Utendørs dusj gjør at sølet forsvinner, men varmt vann vil nok fortsatt være en utfordring.

/Øystein

Eller gå for en slik utradisjonell sak som jeg gjorde (skjønt denne finnes bare i 4 eksemplarer i norge, og for tiden ingen av disse til salgs på finn.no) ny er ikke lenger båten tilgjengelig.

her er varmt og kaldt vann, og dusjmulighet inne i tillegg til badeplatttform, noe trangt blir det i en 26 foter, men fungerer utmerket til oss 2 og lillemann på 2,5 år, varmtvannstanken på 6 gallion holder i massevis til dusj til oss alle 3 etterhverandre. tanken holder godt også på varmen da vannet er mer en varmt nok selv morgenen etter med motor stengt om kvelden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...