Tromsværing Startet 24.August.2009 Link til dette innlegget Startet 24.August.2009 Hei Ser at det er en god del olje i området rundt startmotor. Har litt lekkasje fra Oljetrykkgiver eller oljetrykkvakt. Dette renner ned mot startmotoren, men jeg synes at det er for mye olje til at det kan komme ifra giver/vakt. Det minker ikke på peilestaven. Noen som har en idea? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Oljetrykksgivere kan da føre til nokså mye søl de. Vet du at den lekker så ville jeg skiftet den først før det spekuleres videre. Sitér dette innlegget Link to post
Tromsværing Svart 24.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Må ta en skikkelig vask for å se nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
Apollo32 Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Hei Har det samme på min KAD 43, og der er det antydning til olje i underkant av Intercooler. Er visstnok et lite hull i bunnen av denne som det kan lekke olje utfra. Tror det er kondensert oljedamp som kommer fra veivhusventilasjonen og som suges inn via røret fra turboen. Kan også være litt lekkasje fra turbo som gjør at det kommer mer olje enn normalt inn i intercooler. Skal åpne lokket på min IC for å sjekke om det er mye olje i bunn av IC. Sitér dette innlegget Link to post
Tore Tang Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Har en bekjent som opplevde oljesøl under ladeluftkjøleren på samme motor. Dette kom ut av dreneringshullet på ladeluftkjøleren og rant ut over startmotoren. Dette skjedde etter at han hadde skiftet olje og fylt opp til maks på peilepinnen. Avhengig av helningsgraden på motoren så kan faktisk maks være for mye olje. Det blir for høyt trykk i motoren og det overskytende blir presset ut gjennom utluftingsslangen på toppdekselet. Denne slangen går i innsuget på motoren (på luftfilteret) og oljen havner i ladeluftkjøleren. Det ble tappet av litt olje slik at nivået lå midt mellom maks og min og lekkasjen forsvant. Leste i instruksjonsboken på en Cummins en gang at man ikke skulle stole blindt på merkene på peilepinnen. Der skulle man etter å ha tappet av all olje kun fylle opp den mengden som var foreskrevet i instruksjonsboken. Hvis motoren hadde høy helningsgrad så kunne det medføre at oljenivået lå godt under maks selv om man hadde fylt på den mengden som skulle være. Man skulle da lage seg et nytt maksmerke på peilestaven etter dette nivået. Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Jeg har KAMD 43 som vel er samme motor. Har hatt dette fra motor var ny.( litt oljeskvett nede på venstre side, bak på motoren) Tok det opp med motorleverandør, og fikk tilbakemelding om at dette ikke var noe å bry seg med. De mente jeg ikke kjørte motoren hardt nok... Sitér dette innlegget Link to post
Tromsværing Svart 25.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Hei Det er korrekt, der er nok ei dråpe olje under ladeluftkjøleren. Og at den vil dryppe ned på startmotor. Min motor heller ganske mye bakover og peilestaven viser fullt. Mange gode svar her, takker. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Jeg har KAD44 og har samme symptomer. Kan godt stemme det som sies, jeg fylte en gang oljen til max på peilepinnen og la merke til oljesølet etter dette. Intercooler har jeg ikke sjekket enda da 2 av mutterne er rustet for mye til at jeg får de løs med pipe/fastnøkkel Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.