Jump to content

Oljelekkasje Kad43

Tromsværing

Recommended Posts

Hei

Har det samme på min KAD 43, og der er det antydning til olje i underkant av Intercooler. Er visstnok et lite hull i bunnen av denne som det kan lekke olje utfra. Tror det er kondensert oljedamp som kommer fra veivhusventilasjonen og som suges inn via røret fra turboen. Kan også være litt lekkasje fra turbo som gjør at det kommer mer olje enn normalt inn i intercooler. Skal åpne lokket på min IC for å sjekke om det er mye olje i bunn av IC.

Har en bekjent som opplevde oljesøl under ladeluftkjøleren på samme motor. Dette kom ut av dreneringshullet på ladeluftkjøleren og rant ut over startmotoren. Dette skjedde etter at han hadde skiftet olje og fylt opp til maks på peilepinnen. Avhengig av helningsgraden på motoren så kan faktisk maks være for mye olje. Det blir for høyt trykk i motoren og det overskytende blir presset ut gjennom utluftingsslangen på toppdekselet. Denne slangen går i innsuget på motoren (på luftfilteret) og oljen havner i ladeluftkjøleren. Det ble tappet av litt olje slik at nivået lå midt mellom maks og min og lekkasjen forsvant.

Leste i instruksjonsboken på en Cummins en gang at man ikke skulle stole blindt på merkene på peilepinnen. Der skulle man etter å ha tappet av all olje kun fylle opp den mengden som var foreskrevet i instruksjonsboken. Hvis motoren hadde høy helningsgrad så kunne det medføre at oljenivået lå godt under maks selv om man hadde fylt på den mengden som skulle være. Man skulle da lage seg et nytt maksmerke på peilestaven etter dette nivået.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...