Whistler Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Hvorfor lage dette til et større problem enn det er? Legg ut anker og ligg på svai så nært bøya at den ikke er mulig å bruke. Bøya er fremdeles "tilgjengelig", men ubrukelig. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
oslofjord Svart 25.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 (redigert) Legg ut anker og ligg på svai så nært bøya at den ikke er mulig å bruke. Her snakker vi om folk som har seil på de 7 hav som er vant til pirater og haier...."Søker skal ha fullført 2 seilaser over åpent hav, hver på minst 300 nm" ...de lar seg neppe vippe av pinnen av baatlplassen-medlemmer som lever ut sine båtdrømmer på nettet i ledige stunder på kontoret... Redigert 25.August.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonette Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Salt, For å fortsette resonementet ditt i innlegg #4; når alle atraktive svaiplasser er okkupert av diverse foreninger med sine fargerike bøyer og innviklede regler for medlemskap, begynner kampen om svabergene. Alle fortøyningsbolter blir forsynt med et skilt som krever riktig medlemskap for å kunne benytte dem... Nei, la foreninger legge ut bøyer så lenge de ikke er til sjenanse for allmen ferdsel, og retten til å bruke dem må være for alle på lik linje med fortøyningsboltene i svaberget. Sitér dette innlegget /MS Link to post
avmønstret5 Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Synes det er greit med noen bøyer rundt omkring, men det må ikke bli for mange av dem, og de må plasseres på en slik måte at de i minst mulig grad er til hinder for oppankring. Bøyene kan selvfølgelig benyttes av alle som måtte ønske det. Jeg er helt enig i et slikt prinsipp. Men bøyer skal kontrolleres og vedlikeholdes, blir de ikke det bør de heller ikke legges ut. Det koster penger og en må derfor være villig til å betale noe for dette. Hvordan dette ordnes har jeg ingen sikker mening om, men direkte kontakt med den som ligger i bøya er vel det enkleste (sommerjobb for skolungdom?). Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 (redigert) Det koster penger og en må derfor være villig til å betale noe for dette. Jo men med allemannsretten i tanke bør slike kostnader med å tilrettelegge strandsonen tas av kommunen. Synes dette en mer passende oppgave for det offentlige enn mye annet de ellers holder på med. De kan gjerne organisere det i friluftsråd etc. men de skal ikke ta penger for dette med all de uheldige konsekvenser dette gir. Redigert 25.August.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
oslofjord Svart 25.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 (redigert) Det koster penger og en må derfor være villig til å betale noe for dette. Mange foreninger betaler nok gjerne for en biltema-bøye og tar gledelig vedlikeholdsansvaret hvis de får en gratis bøyekonsesjon på et atraktivt sted. Penger er det nok av ...det er de lune vikene det er knapphet på. Redigert 25.August.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Vil også si det sånn, at har man lyst til å legge ut en bøye, men har problemer med å dekke inn kostnadene ved dette, da skal man bare drite i å legge ut bøye. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
avmønstret5 Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Logisk, men bruker bør betale etter min mening og ikke belaste det offentlige. Om en gjør det via sin båt-/seilforening eller betaler direkte for egent bruk er vel mer et praktisk spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 25.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 (redigert) Men hvem, hva hvor er denne "Norsk Havseiler- og Krysserklubb" ? Blir nesten misunnelig når jeg hører om foreninger hvor jeg ikke kvalifiserer for medlemskap. (Transport etape ned til hytta er ikke langt nok....og uten seil.) (Føler vel som Woody Allen at jeg vil ikke være medlem i en klubb som godtar meg som medlem........så medlemskap i KNBF, Baatplassen eller OBOS blir ikke noen fullgod erstatning for denne mystiske eksklusive klubben.) Har de hemlige ritualer hvor nye medlemmer blir kjølhalt ? Sitter de med sine cubasigarer å mimrer om kanibaler og pirater ? Er de gamle treskuters klubb eller super-racer-carbon-high-tech-båtenes forening ? Det spesielle er jo ikke bare at de må ha reist halve eller hel jorda rundt for å bli medlem...de må også ha interesse av å omgås likesinnede og ikke den gemene hopen i Sandspollen.... Er det kjendisser der som Berserk-gjengen eller primært eldre skipsredere ? Er det geografisk spredning i hele Norge eller hadde navnet "Bygdø havseiler og Krysserklubb" vært mer dekkende ? Er de fleste medlemmen et sted der ute bak horisonten i skivende stund ? En spennende klubb sikkert. (Uansett har de sikkert mer enn nok selvtilitt også uten sine eksklusive bøyer.) Trenger litt info om selve klubben i denne Norsk Havseiler- og Krysserklubb bøye tråden (ble rett og slett litt nysjerrig på denne klubben.) Redigert 25.August.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 (redigert) (Føler vel som Woody Allen at jeg vil ikke være medlem i en klubb som godtar meg som medlem........ Det er nok ikke Woody Allen som er opphavet til dette sitatet, men derimot Groucho Marx. Rett skal være rett!! Redigert 25.August.2009 av Mare Nostrum (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 25.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Jeg tar det til eteretning ! Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 25.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 (redigert) Ellers er det selvfølgelig hyggelig at seilskuteskipperne har sin egen forening hvor de kan treffe folk med felles interesser. Foreningen er forhåpentligvis bevisst at bøyene muligens er den viktigste måten foreningen profilerer seg på overfor resten av fritidsflåten. Er det da klokt for foreningens image å be folk flytte seg fra bøyene ? Burde man ha en litt hyggeligere formulering på bøyen... ? Feks åpnet for at ikke medlemmer kan ligge side om side med medlemmer. Unge seilere som krysser rundt i Oslofjorden med 22 fot er framtidens havseilere så det er viktig at fek.s disse ikke-medlemmene får et positivt intrykk av havseilermiljøet. Redigert 25.August.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Salt, det ser ut som du har konkludert for lang tid siden, hva med heller å få fra litt fakta rundt disse bøyene det snakkes om og hviken rettigheter foreninger eller hva det er, baserer seg på? Sitér dette innlegget Link to post
sagnek Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Jeg synes ikke Salt skal dømmes for hardt for sine litt ledende,for ikke si håpløse svaralternativer i denne pollen.Det å sette søkelyset på utviklingen av eksklusive fortøyningsbøyer er uansett så viktig for framtidige ankringsmuligheter for de fleste av oss at målet helliger middelet.Det ser ut til at responsen er stor og ektefølt.Personlig føler jeg at en fin ankringsplass med tilhørende opplevelser blir ødelagt hvis området blir for organisert.Særlig hvis det er ordnet slik at noen besøkende er mere verdt enn andre.Heia og stå på. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 (redigert) Er det andre som kjenner til hvor og hvor mange bøyer Norsk havseiler og krysserklubb har lagt ut ? , men norsk havseiler og krysserklubb har tilsynelatende holdt en litt lavere profil i medie om sitt bøyeprosjekt så fint om noen kan fylle ut info om dette i denne tråden. Jeg vet at krysserklubben har en bøye i Evjesund her i Østfold. Den har ligget der en god stund. Jeg kom tilfeldigvis til å henge meg på den en kveld for noen år siden. En stund senere kom det en seiler inn der og tok sikte på meg. Og han regelrett torpederte båten min. Han forlangte at han skulle ha plassen på bøya, så det var bare å flytte seg. Jeg ble en smule forskrekket over slik oppførsel, i og med at han hadde laget riper i båten min i tillegg. Han fikk et lite foredrag om oppførsel på sjøen, gitt. Kjerringa hans forsvant under dekk, så det virket som om noen ble litt brydd ombord der. Jeg sendte forøvrig klage til krysserklubben etterpå. For jeg skrev opp navnet på båten. I tillegg var den ganske speisell og lett gjenkjennelig. Men der i gården kunne de ikke skjønne at denne herremannen hadde gjort noe slikt. Han var visst veldig godt ansett i foreningen. Krysserklubben bruker en vimpel med et emblem som de kaller for Neptuns Gaffel. Kjerringa døpte om dette emblemet til "Hakekorset" etter denne episoden. Skipperens oppførsel på seilbåten var deretter. Jeg flyttet meg etterpå. Det var flere ledige bøyer i bukta, så det var ikke noen stor sak å finne et annet sted å ligge. Det er forøvrig flere som har lagt ut bøyer i denne bukta. Både båtforeninger, OF og slippen i bukta der. Jeg har sluttet å bruke de fleste av de. Har ikke lyst på en slik opplevelse en gang til. Søndre Missingen er et eksempel på en naturhavn som er svært viktig nødhavn for alle som færdes i Ytre Oslofjord.Et eksempel på en havn hvor vi ikke ønsker en privat medlemsbøye fra Norsk Havseiler og krysserklubben, husmorlaget eller andre foreninger. Akkurat den OF bøya som ligger på Missingen ligger ikke i veien for noen. Den kan bare ligge der for min del. Det samme med den ved Eldøya. Begge disse bøyene ligger utenfor der folk ellers ville ha ligget på svai. Men i prinsippet er jeg enig i at det hadde vært best om det ikke ble lagt ut bøyer på de beste ankringsplassene. Redigert 25.August.2009 av GeirFrode (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Jeg synes ikke Salt skal dømmes for hardt for sine litt ledende,for ikke si håpløse svaralternativer i denne pollen.Det å sette søkelyset på utviklingen av eksklusive fortøyningsbøyer er uansett så viktig for framtidige ankringsmuligheter for de fleste av oss at målet helliger middelet.D Pollen til Salt er grei bortsett fra spm 1 "forsøpling" som gjorde at jeg unnlot å svare. Hensikten med en poll må vel være å få flest mulig svar eller? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Og dette gjør det jo klart at hele pollen er en vits. Og de fleste av hans poller fungerer jo på samme måte. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Ser på salt sine poller som underholdning. En slags spissformulering i multiple-choice format. Men de er jo fullstendig ubrukelig til å lodde stemninger eller finne ut av hva folk tenker. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
ÅtteGlass Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Akkurat den OF bøya som ligger på Missingen ligger ikke i veien for noen. Den kan bare ligge der for min del. Nettopp bøya ved Misingen er et problem. Denne bukta har vært brukt mye av litt større båter som Mohawk, Svanen etc. Vi ligger da til ankers midt i pollen fordi det er vanskelig for større seilbåter å komme inntil med landfeste. Med den blå bøya liggende midt i bassenget, er Misingen dessverre ødelagt for oss. Vi overskrider bøyens kapasitet mange ganger over, og kan derfor heller ikke bruke bøyen. Jeg var der senest i fjor sommer med en 52" seilbåt på 17 tonn, og måtte dessverre snu og gå ut igjen. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Sjøtummel Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 At bøyer legges ut at privatpersoner og foreninger er ikke noe nytt. Bøyene som er nevnt i denne tråden har eksistert i mange år. Det er vel mye surmaget oppgulp i denne tråden i forhold til hvor stort dette problemet er. Dersom bøyene er et problem så kan man ta opp dette med den myndighet som har gitt tillatelse. Jeg er bare moderat begeistret for slike bøyer, for det er litt kronglete å blande bøyer og anker når båtene skal ligge på svai. Jeg har ingen problemer med å lenge meg på slike bøyer for kort opphold, men jeg kan ikke skjønne dem som tør å ligge lenge på en fremmed bøye som man ikke aner hvordan er dimensjonert og hvor godt den vedlikeholdes. Dersom det blåser opp og bøya ryker så kan du ikke klandre noen andre enn deg selv, og du risikerer å måtte erstatte skaden på bøya. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 26.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Nettopp bøya ved Misingen er et problem...........Jeg var der senest i fjor sommer med en 52" seilbåt på 17 tonn, og måtte dessverre snu og gå ut igjen. At Oslofjorden Friluftsråd har stengt den eneste nødhavnen midt i Ytre Oslofjord for større seilskuter er en skandale. Den dagen Svanen fyllt med ungdommer moses mot klippene på Missingen i storm fordi Oslofjorden Friluftsråd har sperret nødhavnen med bøyen får styret i OF og Kystverket noe å svare for. (Dette er havkrysserklubbtråden må det må presisres at dette er snakk om OF bøye ikke havkrysserbøye. Havkrysserklubbens medlemmer er vel blant de som selv kan bli sperret ute fra Misinghavnen hvis de har stor skute på mer enn 8 tonn.) Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Er det 8T begrensning på OF sine bøyer? Trodde dette bare var på KNBF sine Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
The Gannet Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Hehehe, rolig i svingene nå. Håper at skipperen på Svanen (fyllt med ungdommer) i full storm velger å runde Strømtangen og søke nødhavn i Fredrikstad. Lite trolig at han ønsker å legge seg på svai i Misingbukta, det være seg bøye der eller ikke. Mindre båter vil ligge bedre på bøya enn på eget anker. Langs brygga er det ganske mye hiv og svell. Har selv vært der i 18m/s SV og måtte gå til Engelsviken kl 0400 pga svell. Og sjøsprøyten stod over de sydligste øyene og inn i bukta. 18m/s er ikke storm. I storm er ikke Misingene noe godt sted. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 26.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Lite trolig at han ønsker å legge seg på svai i Misingbukta, det være seg bøye der eller ikke. (http://www.snl.no/Missingene/øygruppe_i_Oslofjorden ) Store Norske leksikon: Ovnskjær og andre omkringliggende småskjær danner en flott naturhavn (Missingshavna) som er godt egnet til båtturisme og nødhavn. Innseiling fra øst etter overettmerker som angir trygg farled. Havnen er skjermet for alle vindretninger med unntak av vind rett fra øst (sjeldent). På Søndre Missingen er det satt opp en nødlykt for skipbrudne. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Nettopp bøya ved Misingen er et problem. Denne bukta har vært brukt mye av litt større båter som Mohawk, Svanen etc. Ok. Jeg bøyer meg for det argumentet der. Men jeg var faktisk ikke klar over at disse båtene gikk inn der i det hele tatt. Jeg er noen turer innom der i løpet av sommeren, men har aldri observert noen av disse båtene. Derimot har jeg sett noen temmelig store skøyter ligge longside inntil fjellet der av og til, og det ser ut til at det er ganske uproblematisk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.