Jump to content

Norsk Havseiler- og Krysserklubb bøye tråden

oslofjord

Recommended Posts

For å komme tilbake til havseilersporet......her er noen steder jeg antar at det rent hpotetisk kan tenkes at det muligens er NHK bøyer: Akerø, Årø,Evjesund, Hankø ,Lyngør ,Middagsbukta, Mærdø, Sandspollen, Skutebukta, Svenner, Sætrepollen og Tallakshavn.

Altså bøyeliste med masse forbehold og feil (antagelig)........er det noen som vet hvor NHK bøyene faktisk er........... greit å vite hva slags bøyer det er snakk om for å få en meninsgfull debatt i tråden.

Redigert av salt (see edit history)

Nå må denne urettferdige hetsingen av NHK holde opp!!!!

Forstår dere ikke at disse bøyene er nødvendige hjelpemiddler?

Når vi andre tusler avslappet fra havn til uthavn, med moderate etapper og mye kos i møtet mellom land og hav, kjennetegnes medlemmene i NHK av en alvorlig framskreden angst for å legge til, enten det er ved ukjent brygge eller med eget ankergods på svai. Det å seile 300 nautiske mil er da bare en konsekvens av denne angsten. I terapautisk øyemed, og for å unngå at disse stakkars individene skal farte rundt i feriene som en kryssning av den flyvende hollender og en gjeng hattifnatter, har de lagt ut disse bøyene. Disse bøyene er med andre ord havets HC plasser, og bør således respekteres.

Her er forresten et bilde av NHK bøya på Svenner:

svenner02-660.jpg

Som bonus (redigert inn etterpå)

Bøyeoversikt i slutten av dette dokumentet.

Redigert av Sofaseileren (see edit history)

Om det kommer slik styggedom som disse bøyene er til mitt nærområde, skal jeg bekjempe det med nebb og klør og bruke all politisk makt og myndighet for å stoppe det. Politikerem media og rettsvesen er selvsagt!

Og hjelper ikke dette blir det sivil ulydighet - kapping av bøyene.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

og bruke all politisk makt og myndighet for å stoppe det.

Nå begynner jeg å lure hvilket regjeringsmedlem skjuler seg bak navnet "Tranen2" :lol:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg er sikker på ar vi på baatplassen finner en løsning sammen ! :flag:

Bøyen er ikke lovlig idet den hindrer utnyttelsen av allemansretten. Inngrep i

våre rettigheter krever klar lovhjemmel, og det er det ikke i disse tilfelle. - Men vi kan ikke røre bøyen og begå selvtekt heller ! Eller ? :crazy:

Forslag til adferd i 3 deler:

Blir du jaget så slipp fortøyningen, kjør båten 2 meter fremover og slipp dreggen.

Så sett på " riktig" musikk høyt. Med riktig menes Einar Roses gamle sanger til de er unge,

og Dunk-dunk musikk til de gamle. Prøv også county om ikke annet hjelper.

Finn frem spritflasker/ølbokser i store megder og skrål!! :drink:

Alternativt :

Sett dieselmotoren på fin, røykfylt gange, en slik som legger seg langs havflaten bak deg der bøyen er! :boxing:

Noen som har andre forslag, i tilfelle dette ikke hjelper?

Bøyen er ikke lovlig idet den hindrer utnyttelsen av allemansretten. Inngrep i

våre rettigheter krever klar lovhjemmel, og det er det ikke i disse tilfelle. - Men vi kan ikke røre bøyen og begå selvtekt heller ! Eller ? :crazy:

Dette sier allemannsretten

å ferdes fritt i båt, fortøye og gå i land i utmark langs kysten

Det er ikke tillatt å bruke kai eller brygge uten eierens samtykke. Fortøyningsringer, bolter ol kan imidlertid brukes dersom eieren ikke har forbudt det.

Kan du fortelle hvordan denne etter mitt syn lovlig utlagte bøye er ulovlig etter din mening, kan du henvise til hvilken klare lovhjemmel du referer til...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Om det kommer slik styggedom som disse bøyene er til mitt nærområde, skal jeg bekjempe det med nebb og klør...

Eksklusive øyer sprer seg nok som kongekrabber.....så hjelp oss gjerne å ta onde ved roten i oslofjorden....før ondet sprer seg også til ditt nærområde...hvor nå det er.

Og hjelper ikke dette blir det sivil ulydighet - kapping av bøyene.

Du hjertelig velkommen til å legge neste ferie til Oslofjorden.....vi er faktisk ganske gjestfrie her selv om det finnes unntak.

Synes Fanafjord's forslag fortjener et comeback. Har blitt nevnt i tråden her før. Absolutt det mest konstruktive og løsningsorienterte forslaget så langt.

Det finnes et flott sak som heter innbyggerinitiativ. Da må kommunestyret behandler en sak når den støttes av 300 underskrifter av personer som bor i kommunen. (500 for Fylkeskommunen)

Hvis noen fikser liste i Oslo, bidrar jeg gledelig med min signatur. :cheers:

:yesnod:

270 medlemmer som eksklusivt skal disponere et stort antall bøyer på attraktive steder langs kysten? Dette er vilt.

Det er vel bare å melde seg inn, så er det 271 medlemmer som kan nytte det samme antall bøyer

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er vel bare å melde seg inn, så er det 271 medlemmer som kan nytte det samme antall bøyer

Det er vel bare det det ikke er. Du skal ikke bare ha seilt de 2 x 300 sjømil innenfor en begrenset periode, med loggbok og sikkerhetskrV i orden. Du skal også tilfeldigvis kjenne 2 medlemmer som vil anbefale deg. Medlemmene har jo også en del andre ting til felles enn seiling. Her er det vel mer snakk om en frimurerlosje med maritimt tilsnitt.

Når det gjelder friluftsrådets bøyer er vel det mest problematiske hvordan "førsterettsordningen" skal håndteres. Sammenlignet med NKHs bøyer er dette neppe verd å henge seg opp i .

Når det gjelder NKHs bøyer må jeg innrømme at de framprovoSerer en uutholdelig kløe i avbitertanga mi....

Dette sier allemannsretten

Sitat:

å ferdes fritt i båt, fortøye og gå i land i utmark langs kysten

Det er ikke tillatt å bruke kai eller brygge uten eierens samtykke. Fortøyningsringer, bolter ol kan imidlertid brukes dersom eieren ikke har forbudt det.

Kan du fortelle hvordan denne etter mitt syn lovlig utlagte bøye er ulovlig etter din mening, kan du henvise til hvilken klare lovhjemmel du referer til...

Allemannsretten er en rett alle nordmenn har og som er byggget på en tusen års hevd eller så.

Det er ikke friluftsloven som gir oss denne rettigheten, den eksisterte lenge før. Friluftloven prøver kun å kodifisere noe av den hevdvunnede rett.

Inngrep i borgernes retter krever klar lovhjemmel, også kalt legalitetsprinsippet. Sjekk Wikipedia - "Rettsstat". En kommune kan derfor ikke gi ekslusive bøyeretter til noen få på bekostning av og til fortrengsel av allmenheteen uten at det er en klinkende klar lovhjemmel.

Spør deg selv " Ville Stortinget gitt en slik ekslusiv rett til å legge ut bøyer til 270 medlemmer av klubben NHK ?" Hvis det var valg - hviket parti ville støttet et slikt forslag? Absolutt ingen !!

Lovtekst skal tolkes etter sitt formål, og ingen lovtekst hittil kan ha til formål å gi NHK særretter på bekostning av allemannsretten.

Jeg synes medvind har summert dette opp på en fin måte.

Krysserklubben har trolig ikke anledning om å totalforby sine bøyer til andre uansett. Se friluftsloven:

§ 7. (Landsetting og fortøyning av båt.)

Under ferdsel har enhver rett til for kortere tid å dra i land båt på strandstrekning i utmark. Det er ikke tillatt å nytte kai eller brygge uten eierens eller brukerens samtykke. Andre fortøyningsgreier (ringer, bolter o.l.) i utmark kan ikke nyttes dersom eieren eller brukeren har forbudt det. Eieren eller brukeren kan likevel ikke motsette seg bruk av slike fortøyningsgreier for kortere tid når bruken kan foregå uten utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.

Jeg regner med at bøyer kommer under "fortøyningsgreie" og ikke under "kai/brygge". Da kan eier ikke motsette seg tilfeldig bruk selv om det handler seg om en lovlig utlagt bøye.

En kan da spørre hva er "utilbørlig fortrengsel" av eieren i en bøye i uthavn. Kan situasjonen være slik at en medlem av krysserklubben eller OF blir ikke utilbørlig fortrengt når det kan legges to båter til bøyen?

Her er en link til et medlemsblad utgitt av Preben og Tutta. http://www.havseilerklubben.no/NHK/media/dok/Neptun201.pdf

Dog fra 2001, men legg merke til at OF har forsøkt å avskilte NHK sine bøyer i Sandspollen.

Men NHK visste råd, en advokat, hedersmann og båtmenneske ble satt på saken. Ellers kan man se NHK er de som eier Hollender-seilasen, bare så det er klart. En liten ekslusiv klubb, for de vel beslåtte(?). Med alle sine hvite segl blir de kanskje sjøens svar på KuKlux Klan? Hvor det er vi uten den nødvendige 300nm erfaringen som er blitt negre?

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Her er en link til et medlemsblad utgitt av Preben og Tutta. http://www.havseilerklubben.no/NHK/media/dok/Neptun201.pdf

Interessant link du viser til. Lagt merke til to ting:

1) Det skinner gjennom et viss selvinnsikt at havseilerklubben må kanskje akseptere at bøyene er til allmenn bruk. Men det visst ikke skjedd så mye siden 2001

2) OF kjempet mot havseilerklubbens bøyer med å påmale "fritt bøye" på dem. Litt rart at de noen få år senere begynner med omtrent samme betalingsopplegg istendenfor legge ut frie bøyer.

Dog fra 2001, men legg merke til at OF har forsøkt å avskilte NHK sine bøyer i Sandspollen.

Sitat: "Bøyene er både et aktivum for våre medlemmer og

en trussel for vår klubbs renommé. I bøyereglementet

pkt. 5 står det:

"Vis bort båter som ligger i bøyene, hvis de ikke oppfyller

de kravene som er nevnt i bøyereglementet. Henvis

da til at bøyene er lagt ut med tillatelse av havnemyndigheter,

og i overensstemmelse med deres institusjoner."

I sommer ble våre bøyer i Sandspollen "avskiltet"

og påmalt: "fri bøye – OF". OF, er Oslofjordens

Friluftsråd (som NHK har støttet i alle år, både som

medlem og med styrerepresentasjon).

Vi har i denne saken søkt profesjonell hjelp av

Carsten Anker, advokat og båtmenneske. Etter en

del korrespondanse har vi fått bekreftet at OF

fjerner skriften: "fri bøye – OF".

I sitt brev sier OF at bøyene ble merket om etter

klager fra båtfolk som var jaget fra bøyene.

Det er ikke bra og slett ikke meningen med oppfordringen

om å bortvise båter at vi skal få uvenner

på sjøen. Det er en hårfin balansegang å få noen,

med velvilje, til å flytte seg når de først har lagt seg

til.

Styret har også mottatt klagebrev på adferd fra

medlemmer. Det ødelegger veldig for NHK’s

renommé.

Problemstillingen bekymrer styret. Vi diskuterer

om pkt. 5 må endres evt. strykes. Vi frykter at tiden

har løpt litt fra private bøyer."

Det er tydlig at de er bevisst på at bøyene og medlemmer som bruker dem i stor grad er foreningens "ansikt" utad.

Dette var før Oslofjorden Friluftsråd selv begynte å legge ut private bøyer for egne medlemmer....nå burde noen skrive teksten "fri bøye – OF" på OFs egne blå bøyer. At "tiden har løpt litt fra private bøyer" håper jeg også OF snart inser.

Snakker om at OF møter seg selv i døra !!!

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...