BEG Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 I forholdet til OF sin holdning til hva som man mente om "fri bøye", er jo det riktig. På den annen side, så kan nettopp denne saken ha inneholdt en juridisk betraktning som faktisk underbygger at OF (og NKH) sin praksis er holdbar. Og at OF derfor har skiftet standpunkt. (selv om jeg ikke noen fan av disse bøyene) Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
oslofjord Svart 29.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 ..... så kan nettopp denne saken ha inneholdt en juridisk betraktning som faktisk underbygger at OF (og NKH) sin praksis er holdbar. Det gamle sitatet fra havkrysserklubben viser med all tydlighet at de innser at juss ikke er alt her i livet.....positiv profilering er også viktig.... Oslofjorden friluftsråd som styres av kommunepolitikere burde vel framfor noen være opptatt av positiv profilering utad og ikke bare om OFF-bøyene er på trygg juridisk grunn. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 29.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Snakker om at OF møter seg selv i døra !!! Kommer ikke snart OF på banen å forteller om bøyesituasjonen sett fra deres ståsted ? Man blir jo litt forvirret når det tilfeldigvis dukker opp info om at OF tidligere var aktive motstandere av eksklusive medlemsbøyer mens de nå er aktive forkjempere for (egne) eksklsive medlemsbøyer...... Er det noe vi har misforstått ? Hvor ble det av "vaktbikkja" ? Sett fra sjøsiden er eneste farbare vei ut av Friluftsrådets uføre å åpne OFs bøyer betingelsesløst for almuen...og anmode andre bøye-foreninger om å gjøre det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Kommer ikke snart OF på banen Det er vel bare å ta kontakt med dem og be dem om å komme på banen, det! Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
oslofjord Svart 30.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 (redigert) Har krysser-klubben bøye ved Akerø ? Nå bli det i prinsippet bøyeriksjoner i den nye nasjonalparken.ved Hvaler.... men dispensasjoner deles sikkert ut til bøyeforeninger . https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...t=0#entry821869 § 3 VERNEBESTEMMELSER :..."Området er vernet mot ........utlegging av moringer og bøyer" Redigert 30.August.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Nå må denne urettferdige hetsingen av NHK holde opp!!!!Her er forresten et bilde av NHK bøya på Svenner: Bøyeoversikt i slutten av dette dokumentet. Denne bøya blei lagt ut i sommer (mulig det var i forrige sommeren ) jeg blei ikke veldig glad da jeg oppdaget den.Hater den rett og slett, den ligger nemlig på på et sted som var min yndlingsplass. Midt i Rørvika og legger beslag på et relativt stort område. Det er ikke mange steder det er greit å ligge på svai i nærheten uten å komme i konflikt med bøya eller at mann ligger veldig nær et av de mange undervannskjær som er i området. Må tilstå at jeg har liggi på bøya et par ganger med frykt for å bli jaget, har derfor ikke hatt noen god følelse. ( har nemlig blitt jaget fra bøya i Skutebukta i Viksfjord tidligere ) Tror jammen jeg skal ta kontakt med havneskjefen for å prøve å få den fjernet/flyttet. Er det flere her inne som benytter samme området som støtter meg ? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Vi får legge ut noen BP-bøyer hvor vi skriver: Til fritt bruk! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
avmønstret5 Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Ok, men båtfolket bør være våkene slik at en ikke får tilstander som f.eks noen steder ute i Europa. F.eks. i Kroatia, hvor en betaler opp til 300,-kr for å overnatte med bøye samt ankring ikke tillatt fordi en da "rotet opp" deres døde havbunn eller bringer farlig bakterieflora med sitt anker inn i deres kråkebollehav. Også i Tyrkia planlegges storstilt utlegging av betalingsbøyer. Jeg mener ikke at fellesskapen skal belastes unødig med vår båthobby, men det verste vi gjør er å tilrettelegger for å bli melkekuer for private- og halvprivate foreninger. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 (redigert) Ja men selv om det hadde vært en BP bøye som alle fritt kan benytte, er problrmet når den ligger akkurat som denne gjør, den okuperer nemlig et område hvor det tidligere kunne ligge tre båter. Den ligger midt i smørøyet og det blir veldig trangt å legge seg ved siden. Kommer fort i konflikt med grunner, eller så blir en liggende så en hidrer andre båter som skal bevege seg ut og inn i Rørvika. Redigert 22.November.2009 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Angående spesielt NHK sine bøyer, så er det rett og slett ikke mulig for de fleste å bli medlem sånn at man kan få brukt disse bøyene heller. Fra NHK sitt søknadsskjema for medlemsskap: Søker skal ha fullført 2 seilaser over åpent hav, hver på minst 300 nm med minimum 9 mnd mellom første og sisteseilas. Alternativt skal søker ha fullført minimum 600 nautiske mil i kappseilaser over åpent hav, Seilasene skal være på minst 100 nautiske mil fordelt på minst 2 seilaser. Annen tilsvarende innsats kan også kvalifisere. Disse friluftsråd-bøyene som dukker opp her og der kan man ihvertfall benytte mot avgift (dvs medlemskontingent). NHK sine er kun for de svært få... (bare som en indikasjon på distansen som kreves: det holder ikke med en tur-retur Stavanger - Skottland, og ihvertfall ikke en tur fra Oslo til Skagen. Dette er for de som har mye mer enn en fellesferie til rådighet for seiling). Er det på tide å engasjere seg politisk for å bli kvitt det økende bøyeveldet, eller er 'sivil ulydighet' veien å gå? (Dvs benytte bøya uten å være medlem av alskens foreninger i hytt og pine, eller rett og slett slippe kjettingen til bunns dersom den ligger grassat i veien) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Messy Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Hei, Synes flere har gitt enkle og greie ansvisninger på hvordan privatiseringen kan håndteres; Slipp dreggen ved siden av bøyen, punktere bøyen, eller ta en tur ned og skjære av forankringsringen på moringen. Hvorfor sette igang en "folkeaksjon" når slike enkle midler er tilgjengelig? Sitér dette innlegget Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining. Link to post
Fanafjord Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Angående spesielt NHK sine bøyer, så er det rett og slett ikke mulig for de fleste å bli medlem sånn at man kan få brukt disse bøyene heller. Du kan bruke disse bøyer. I friluftsloven står det slik Andre fortøyningsgreier (ringer, bolter o.l.) i utmark kan ikke nyttes dersom eieren eller brukeren har forbudt det. Eieren eller brukeren kan likevel ikke motsette seg bruk av slike fortøyningsgreier for kortere tid når bruken kan foregå uten utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. Jeg hadde ikke bryd meg og brukt NHK sine bøyer. Regner med at dette er "Fortøyningsgreier" etter friluftsloven. Er NHK uenig få de heller saksøke meg. Regner med de ville hatt en dårlig sak, både juridisk og omdømmemessig. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
OT-flyktning Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 I friluftsloven står det slik Eieren eller brukeren kan likevel ikke motsette seg bruk av slike fortøyningsgreier for kortere tid når bruken kan foregå uten utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. Min utheving med fet skrift. Dette må vel bety at du kan kun bruke bøya til et medlem av foreningen skal fortøye - og da er man like langt. Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 (redigert) Jeg synes det er stor forskjell mellom å ikke kunne bruke en bøye i det hele tatt - eller å eventuell oppgi bøyen. Hva er da "utilbørlig fortrengsel"? Jeg synes nok at midt om dagen vil jeg nok bare gi bøye fra meg. Blir det kveld og en annen båt kommer ville jeg sagt at jeg benyttet meg av friluftsloven som åpner for at man kan bruke andres fortøyningsgreier og var i god tro at eieren ikke skulle bruke den idag og bedt om ikke begge båter kunne ligget til neste morgen. Synes det at friluftsloven åpner for bruk av andres fortøyningsgreier må jo bety noe. Redigert 22.November.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
avmønstret5 Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Ja men selv om det hadde vært en BP bøye som alle fritt kan benytte, er problrmet når den ligger akkurat som denne gjør, den okuperer nemlig et område hvor det tidligere kunne ligge tre båter. Den ligger midt i smørøyet og det blir veldig trangt å legge seg ved siden. Kommer fort i konflikt med grunner, eller så blir en liggende så en hidrer andre båter som skal bevege seg ut og inn i Rørvika. Ja, det er også ett opplagt problem. Jeg mener at kommer en over bøyer som ligger til hinder for vanlig ankring, skal en formelt og sakelig klage til gjeldende havnemyndigheter, med streng oppfølging av svareplikten. Det vil det være greit å erfare hvordan de behandler slike klager. Men jeg tror det er lurt å få med KNBF som medspiller. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Midt i Rørvika og legger beslag på et relativt stort område. Det er ikke mange steder det er greit å ligge på svai i nærheten uten å komme i konflikt med bøya Hva med å skrive til Havseilerklubben og gjør dem oppmerksom på dette? Kansje bøya kunne flyttes litt slik at den ikke ødela like mye for andre som vil ankre på stedet? Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Hvorfor ikke få den fjernet? Når den er til hinder slik det er beskrevet er dette nærliggende og eneste riktige løsning. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Hva med å skrive til Havseilerklubben og gjør dem oppmerksom på dette?Kansje bøya kunne flyttes litt slik at den ikke ødela like mye for andre som vil ankre på stedet? Historien om Julenissen fortoner seg som en dokumentar i forhold til ditt håp om velvilje fra Preben og Tuttas særorganisasjon. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Finn Erik Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Har tatt kontakt med Larvik kom. avd. Parkvesnet og lagt fram problematikken rundt bøya i Rørvika på Svenner. De kjente ikke til bøya, selv om det er de som har ansvaret for kommunen på Svenner. De syntes det hele hørtes merkelig ut og luret på hvem som i all verden som hadde gitt tillatelse til å legge ut bøya, uten å innformere dem. De lovte meg å se videre på saken. Så da blir det spennende å se hva som skjer.......Om bøya er der til sommeren så tar jeg tak i en sjonalist i lokalpressen å lar han grave i saken..... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Finnes det noen oversikt over bøyene til Norsk Havseiler- og Krysserklubb? Er klubbens bøyer merket? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Bøene er hvite eller røde og merket med klubbens emblem, samt teksten; PRIVAT NHK maks 24t. Bøyene ligger på steder som er angitt i en speseill bøeoversikt. Dette i følge klubbens hjemmesider, men denne oversikten over bøyene er så spesiell at jeg fant den ikke på deres hjemmesider! De påstår at bøyene er lagt ut med tillatelse fra havnemyndigheter og grunneiere. http://www.havseilerklubben.no/ Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fanafjord Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 De påstår at bøyene er lagt ut med tillatelse fra havnemyndigheter og grunneiere. Havnemyndigheter er vanligvis ikke det store problem. Det er Kommunene som vanligvis setter foten ned. Og de ble kanskje ikke spurt? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Finn Erik Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Du finner en bøyeoversikt i innlegg nr 54 i denne tråden. Nederst i det innlegget så er det lagt inn en link til bøyeoversikten. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 (redigert) Når jeg går inn og ser på hjemmesiden til denne klubben, gir den klar inntrykk av å være en lokal klubb i Bærum - Oslo. Det er da mer en besyndelig at de kan legge ut bøyer utenom sin egen kommune. Det må være en grei oppgave for BP-medlemmer å ta dette opp med sine havnemyndigheter/kommune der de bor. For øvrig er havnemyndigheter i den enkelte kommune undrelagt kommunens rettningslinjer...det er bare å gå videre med saken dersom havnemyndighetene har tatt seg "vann over hodet" evnt. ikke reagerer på henvendelser. Redigert 23.November.2009 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Moringer og bøyer er ikke søknadspliktige etter havne- og farvannsloven dersom havnedistriktet ikke har eget havnereglement. Bøyer og moringer skal ikke være til hinder for sjøverts ferdsel eller i konflikt med kommunens øvrige planer eller retningslinjer. Sakset fra et brev fra Lillesand kommune. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.