Jump to content

Norsk Havseiler- og Krysserklubb bøye tråden

oslofjord

Recommended Posts

Kan så være, men her er det noen forskjeller. En vanlig fortøyningsmåte er å legge ut en moring bak med baugen mot land. Her kan grunneier komme inn i bildet. Legger en derimot ut en moring for å ligge på svai er det vanlig å kontakte havnemyndighetene i distriktet. En kan jo også blåse i det, å heller pådra seg folkets ergelse dersom bøyen ligger til sjenanse for andre. At en klubb sprer bøyer eksklusivt for sine medlemmer utenfor sitt eget distrikt er nokså uvanlig.

Finnes det noen oversikt over bøyene til Norsk Havseiler- og Krysserklubb?

Er klubbens bøyer merket?

.....Bøyeoversikt i slutten av dette dokumentet.

"Rapport om bøyesituasjonen i NHK 2005 :

4 bøyer er forsvunnet i 2005. Disse vil bli erstattet våren 2006.

Bøyeoversikt

Sted Beliggenhet

Middagsbukta Nord/øst på Brønnøya ved 3-metertallet.

Sætrepollen Ca. 200 meter nord for dampskipsbryggen.

Sandspollen (2 stk.) Vest i bukten mot sandstranden.

Evjesund Innerst i bukten.

Hankø (2 stk.) Utenfor Yacht-klubben.

Akerø Midt i bukta (er blitt borte, erstattes til våren).

Tallakshavn I sydenden av bukten (er blitt borte, erstattes til våren).

Svenner Vestsiden av fyret. Inn fra syd, mot venstre for fyret.

Viksfjorden Skutebukten, Malmøya.

Arø Nord bak Saltsjøholmene nordvest av Årø (forsvunnet ).

Mærdø Mellom Musèumsbryggen og Pellebryggen (forsvunnet ).

Lyngør Rett øst for gul stake inn i bukten. Tvers av butikken."

Redigert av salt (see edit history)
Når jeg går inn og ser på hjemmesiden til denne klubben, gir den klar inntrykk av å være en lokal klubb i Bærum - Oslo.

De har nok forbindelser på de "rette" plassene....

Jeg var en tur inne å tittet på sidene jeg også og måtte jo dra litt på smilebåndet når jeg så på linkene de hadde lagt inn.

Dette er feks. de eneste seilforeningene det er interesant å ha link til :

Kongelig Norsk Seilforening

Kungliga Svenska Segelsellskap

Gøtegorgs Kungliga Segelsellskap

Kongelige Danske Yacktklubb

Nyladska Yaktklubben og til slutt

Royal Ocean Racing Club

Dette hadde vært en sak for Vinkelanke: Åååyg..... :giggle::lol::lol: For NHK sine medlemmer eksisterer det nok heller ikke kvelds-sol...... kunn Aftensol

Foreningen kan jo gjerne være eksklusiv...sikkert artige medlems-møter med mange røverhistorier fra regattaer og seilturer på de 7 hav....problemet er at de ekskluderer folk fra våre felles skjærgård....det er en stygg sak !

En slags sjøadel med fortrinsrett til de beste vikene er bare dumt.

De må da kunne hygge seg (så eksklusivt eller lukseriøst de vil..) uten å markere revir ( med nhk bøyer) mellom holmer og skjær.

Bøyene som NHKs profilering utad kan neppe NHL være tjent med.

Redigert av salt (see edit history)
problemet er at de ekskluderer folk fra våre felles skjærgård....det er en stygg sak !

Opplever det ikke på den måten. Synes det er greit at det ligger noen bøyer rundt omkring så lenge det ikke blir for mange av dem. Når det gjelder denne bøya som Finn Erik Helberg viser til så mener jeg at det bør flyttes hvis den ligger slik at den tar opp for mye plass ifh andre som ønsker å ankre opp.

Kanskje Norsk Havseiler- og Krysserklubb burde vært tipset om denne tråden? Syens også man bør være litt forsiktig med å rakke ned på klubber slik det gjøres her. Det bidrar ikke akkurat i positiv retning :wink:

Dette inlegget fra august viser vel hva sakens kjerne er. Bøyene er potensiell årsak til irritasjon og konflikt i et sommerlig båtliv hvor båthygge burde stå i sentrum.

Jeg vet at krysserklubben har en bøye i Evjesund her i Østfold. Den har ligget der en god stund. Jeg kom tilfeldigvis til å henge meg på den en kveld for noen år siden. En stund senere kom det en seiler inn der og tok sikte på meg. Og han regelrett torpederte båten min. Han forlangte at han skulle ha plassen på bøya, så det var bare å flytte seg. Jeg ble en smule forskrekket over slik oppførsel, i og med at han hadde laget riper i båten min i tillegg. Han fikk et lite foredrag om oppførsel på sjøen, gitt. Kjerringa hans forsvant under dekk, så det virket som om noen ble litt brydd ombord der. Jeg sendte forøvrig klage til krysserklubben etterpå. For jeg skrev opp navnet på båten. I tillegg var den ganske speisell og lett gjenkjennelig. Men der i gården kunne de ikke skjønne at denne herremannen hadde gjort noe slikt. Han var visst veldig godt ansett i foreningen. :puke:

Krysserklubben bruker en vimpel med et emblem som de kaller for Neptuns Gaffel.

Kjerringa døpte om dette emblemet til "Hakekorset" etter denne episoden. Skipperens oppførsel på seilbåten var deretter. :sad:

.........

SXK er jo en åpen klubb, og jeg har stor glede over å være medlem der. Så kan jeg også bruke bøyene med god samvittighet. Tror det er mye lettere å få aksept for at man legger ut bøyer hvis hvermannsen kan ta dem i bruk. Men som andre over her har pekt på, slike bøyer bør fortrinnsvis legges på steder der man ellers ikke ville ligge for anker (dårlig ankerfeste eller fare for at anker setter seg fast).

Forøvrig synes jeg forslaget til blizz X om å tipse NHK om denne tråden er godt, kanskje har de noen gode svar å komme med?

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg er enig i at en legger ut bøyer der hvor det lite egnet for ankring og at disse er tilgjennelig for alle, det må være ok, og en kan gjerne også betale noe for det, for bøyene må vedlikeholdes. Men i mottsatt fall synes jeg det er veldig lite ok. Så bør en også se samlet på bøyeutlegging, bl.a. hva betyr det i forhold til å belaset spesielle kystområder. Denne foreningen bør absolutt ta en titt på tråden, og ta en diskusjon med seg selv.

.......Synes det er greit at det ligger noen bøyer rundt omkring så lenge det ikke blir for mange av dem. .....

Nå er det vel slik at klubben til Tutta & Preben kun teller 270(?) medlemmer, noe som er mindre enn antall båter man ser i Sandspollen, indre Oslofjordens mest besøkte plass, på en fin sommerdag. Der har altså NHK ikke mindre enn 2 bøyer. Har selv blitt jaget fra en av disse for mange år siden. Jeg trodde på det tidspunktet at okupasjonen av norsk territorum tok slutt da tyskerne dro.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

• 1 år senere...

Da blei vi jaget for andre gang av en med Kong Neptuns gaffelvimpel i masta "rederbøya" i Skutebukta ved Malmøya i Viksfjord. :cryin:

Havnesjefen i Larvik skal ha utalt at bøya kan benyttes av hvem som helst og at ingen skal ha rett til å jage noen bort fra bøya......Har likevel ikke lyst på å ta :discuss:

Hadde selv i samme situasjon heller ankret opp diskre rett i nærheten og satse på å bli tilbudt bøya....... :saint:

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...