Jump to content

Elektrisk tilkobling til eldre Suzuki DT35

ok67

Recommended Posts

Har kjøpt en eldre Suzuki DT35 meget billig, må nok overhale den for å få den til å bli bra.

På framsiden er det en kontakt som trolig skal gå til tenningsbryter, start etc.

Er det noen som vet hvordan denne kontakten skal kobles, hvilke pinner går til hva ?

I tillegg til kontakten er det to tykke ledninger fra motoren, en rød og en sort, som skal gå til batteriet.

Jeg har en verkstedhåndbok for 1992 -1999 og der er ikke DT35 oppført, så jeg vil

anbefale at du kjøper en bok  som dekker din årsmodell. Der finner du koblingsskjema

og mekke informasjon.

http://www.eurofritid.com/

Rep.håndbok Suzuki 2-140HK 1977-1984

Suzuki 2-140HK fra 1977-1984

Omfatter el.skjema, tiltrekningsmomenter, servicedata, etc.

384 sider med bilder/tegninger.

Rep.håndbok Suzuki 2-225HK 1985-1991

Suzuki 2-225HK fra 1985-1991

Omfatter el.skjema, tiltrekningsmomenter, servicedata, etc.

648 sider med bilder/tegninger.

Ja, jeg kjøpte en bok for en tid tilbake, for å se på en 16HK som jeg også har. Den dekker mange ulike modeller, men ikke 35HKen. Har bestilt en ny bok som også skal dekke 35HKen.

Jeg er litt utolmodig etter å få prøve motoren da:cool:, om enn bare på bukk så jeg håpte at noen her kunne gi meg en pekepinn om hvordan koblingene skulle være så jeg kan prøvestarte den før jeg får boka.....

Jeg tror jeg har funnet ut av det. Det mangler en pinne i kontakten, det er en som er brukket. Dermed er det altså 7 pinner, det samme som det er på mange andre Suzukier som jeg har koblingsskjema til. Skjemaene anngir rett nok ikke hvilke pinne som er hva, men de anngir farge på ledningene slik at jeg kan finne ut av det. Siden jeg uansett ikke har tilsvarende plugg som skal kobles i den aktuelle kontakten så bestiller jeg like god en ny kontakt og plugg fra Elfa eller Farnell og kobler det opp på nytt selv. Trolig er det billigere å kjøpe både plugg og kontakt i Elfa (eller Farnell) en å kjøpe original plugg fra Suzuki.

Av koblingsskjemaet til en 50hester ser det ut til at du har rett Ingar, det er bare å starte den. Men skal jeg starte den med startmotoren må jeg koble meg til på riktig sted, men det er jo mulig å bruke snora da.

Det er rett nok en ON posisjon på tilkoblingen, men den ser ikke ut til å ha annen betydning enn å koble inn eventuelt voltmeter og overtemperaturvarsler. Det er en OFF posisjon som stopper den, men f.eks. sjoken gjør nok samme nytte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...