Jump to content

Lengste lengde på slanger til vann inn/ut for kjøling/generator?

Verrie

Recommended Posts

Jeg skal i ettermiddag hente ny/brukt generator.

Tidligere generator har jeg hatt i eget rom helt akter i båten, med skroggjennomføringer for vann inn/ut rett ved siden av.

Jeg har ønske om å montere generator i motorrom istedet av flere årsaker. Deriblant ønsker jeg motorer på 1 plass, samt at motorrom er godt lydisolert. Her er også plass for å sette denne rett inn.

Men så er det dette med vann inn/ut. Jeg vil ikke lage flere skroggjennomføringer i båten enn hva denne har. Avstand fra motorrom til nåværende skroggjennomføringer er omlag 10 meter.

Er der noen som har formeninger om jeg kan skape problemer med denne lange "veien" og gå for vann inn/ut ?

...... Avstand fra motorrom til nåværende skroggjennomføringer er omlag 10 meter.

Er der noen som har formeninger om jeg kan skape problemer med denne lange "veien" og gå for vann inn/ut ?

Hos meg er avstanden også ca 10 meter fra kjølevannsinntak til hj.motor og det går helt fint.

Men det er flere faktorer enn bare lengden som spiller inn:

Høydeforskjell betyr mye; har du hj.m. lavt i forhold til vannlinjen får du god hjelp

Slange- /rørdimensjon er viktig for god tilførsel. Hos meg er det meste 1" rør, og så slange bare den siste biten

Filter, ventiler og andre restriksjoner kan også føre til at et ellers godt opplegg får problem med å føre nok vann.

Sist, men ikke minst: hjelpemotoren må ha en pumpe som er i stand til å hente/bringe en tilstrekkelig vannmengde.

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Lengden kan nærmest være uendelig. Det er som Poseidon hevder: Dimensjon og stigning som avgjør. På Hulda har jeg gjort det slik:

aggeregatvann.jpg

Til høyre for aggeregatet ser du vanninntaket til motoren og andre brukeren. Fra dette vanninntket har jeg T'et av to brukere som har røde ventilhåndtak, toalett og aggeregat.

Aggeregatet mitt er en MASE8000. Vannslangen inn har vel en innvendig dia. på 15 mm. Hvis jeg skulle strekke denne over en distanse på 10 meter, ville jeg nok gått opp til 19 mm slange. Og gummislange av god kvalitet.

Redigert av Hulda (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...