Jump to content

Tips om å sy kalesjen selv

kjetika

Recommended Posts

Hei

Jeg går med tanken om å sy ny kalesje selv.

Jeg har lest flere tidligere innlegg om nåler og tråder, så den er grei.

Det jeg lurer på er jo om maskinen min holder.

Med denne maskinen har jeg tidligere sydd:

-bilstoler i skinn, opp til tre lag med hud. (3-4 lag m/sømmer) + et gummiert teppe til skinn

-Båtstoler i skai 2-3 lag (sømmer)

Jeg har ikke brukt noen spesielle nåler til dette(!), men de knakk jo rett som det var.

Vil denne maskinen holde?

(Hvis du har tips om hvor er det billigst å handle et helt greit stoff/tråd til en kalesje, hadde det også vært fint om du ville opplyse meg om?)

Jeg brukte konas symaskin, med det resultat at jeg måtte skifte to ødelagte tannhjul i kunstoff, som ikke tålte belastningen. Sparayhooden ble fin, men problemet var å få samme spennet på både under og overtråd. Overtråden gikk i bølger mens undertråden var helt rett, slik at undertråden hadde for høyt spenn og overtråden for lavt. Jeg klarte ikke å justere bort dette problemet. Har hørt andre har hatt det samme problem når en skal sy tykk duk med vanlig symaskin.

Jeg sydde litt markilux stoff som test prosjekt for en stund siden. Gjennom 4-8 lag stoff og skai og hele sullamitten. :eek: Brukte en hånd drevet husqvarna kjøpt for 100kr på antikkmesse. Fungerte aldeles utmerket. God kontroll og fin søm.

Vel verdt et forsøk om du kommer over en slik maskin.

Ble tipset av en som reparerte seilene sine selv.

Moderne billigmaskiner tåler ikke dette. Men de skikkelig gamle har en smule bedre tannhjul. :smiley:

Om maskinen din har sydd det du lister opp bør den holde. Ta en test gjennom to-tre lag duk + to lag skai/pvc slik det lett blir rundt kanten. Kan anbefale å teste med trekantnål.

Redigert av 2400Styling (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Når en skal gjennom mye tykt stoff; Du får kjøpt "jeans" nåler til Husquarna iaffal, de tar mye juling. Og er nokså retningsstabile igjennom tykt stoff, en uting når nåla bøyer av og treffer plata... Det er muligens også en mulighet med skinn-nåler (trekant nål?), men det er da en fare for at de kutter litt i stoffet....

Kom just på at jeg må ha et nytt hjul på ytre høyresida på maskina, det slarker....

Gode gamle maskiner på bruktbutikker har jeg sett veldig rimelig.

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

• 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...