kjetika Startet 25.August.2009 Link til dette innlegget Startet 25.August.2009 Hei Jeg går med tanken om å sy ny kalesje selv. Jeg har lest flere tidligere innlegg om nåler og tråder, så den er grei. Det jeg lurer på er jo om maskinen min holder. Med denne maskinen har jeg tidligere sydd: -bilstoler i skinn, opp til tre lag med hud. (3-4 lag m/sømmer) + et gummiert teppe til skinn -Båtstoler i skai 2-3 lag (sømmer) Jeg har ikke brukt noen spesielle nåler til dette(!), men de knakk jo rett som det var. Vil denne maskinen holde? (Hvis du har tips om hvor er det billigst å handle et helt greit stoff/tråd til en kalesje, hadde det også vært fint om du ville opplyse meg om?) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Jeg brukte konas symaskin, med det resultat at jeg måtte skifte to ødelagte tannhjul i kunstoff, som ikke tålte belastningen. Sparayhooden ble fin, men problemet var å få samme spennet på både under og overtråd. Overtråden gikk i bølger mens undertråden var helt rett, slik at undertråden hadde for høyt spenn og overtråden for lavt. Jeg klarte ikke å justere bort dette problemet. Har hørt andre har hatt det samme problem når en skal sy tykk duk med vanlig symaskin. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Executive Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 (redigert) Jeg sydde litt markilux stoff som test prosjekt for en stund siden. Gjennom 4-8 lag stoff og skai og hele sullamitten. Brukte en hånd drevet husqvarna kjøpt for 100kr på antikkmesse. Fungerte aldeles utmerket. God kontroll og fin søm. Vel verdt et forsøk om du kommer over en slik maskin. Ble tipset av en som reparerte seilene sine selv. Moderne billigmaskiner tåler ikke dette. Men de skikkelig gamle har en smule bedre tannhjul. Om maskinen din har sydd det du lister opp bør den holde. Ta en test gjennom to-tre lag duk + to lag skai/pvc slik det lett blir rundt kanten. Kan anbefale å teste med trekantnål. Redigert 25.August.2009 av 2400Styling (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
sandman1 Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 (redigert) Når en skal gjennom mye tykt stoff; Du får kjøpt "jeans" nåler til Husquarna iaffal, de tar mye juling. Og er nokså retningsstabile igjennom tykt stoff, en uting når nåla bøyer av og treffer plata... Det er muligens også en mulighet med skinn-nåler (trekant nål?), men det er da en fare for at de kutter litt i stoffet.... Kom just på at jeg må ha et nytt hjul på ytre høyresida på maskina, det slarker.... Gode gamle maskiner på bruktbutikker har jeg sett veldig rimelig. Redigert 25.August.2009 av sandman1 (see edit history) Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
At-le Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Hei. Fikk anbefale fra baatplassen medlemmer som jeg har innlegg tråden her Meget fornøyd og verd penger.Sterk maskin. At-le Sitér dette innlegget Link to post
kjetika Svart 26.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Har tilgang til en gammel Singer. Prøver den først tenker jeg. Ellers har jeg sett på Janome Easy Jeans, men da går litt av vinninga opp i spinninga syns jeg. Ikke så alt for dyr maskin men hvor ofte skal jeg bruke den til slike ting! Takk for alle gode svar. Sitér dette innlegget Link to post
kjetika Svart 26.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Jeg har så vidt begynt å se etter hvem som selger kalesjestoff og tilbehør. Seasea har alt, finner ingenting på Maritim. Er det andre nettbaserte fora jeg kan se på? Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Sandman1 skrev: Det er muligens også en mulighet med skinn-nåler (trekant nål?), men det er da en fare for at de kutter litt i stoffet.... Jeg trodde at seilmakere brukte trekantnål fordi den ikke skjærer stoffet Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Trakantnåler i vinduer og skai, jeansnåler 110 - 115 i stoffet. Har en liten erfaring fra egne syprosjekter, og disse har fungert fint. Kalesjens sømmer er like gode enda det er hjemmesydd kalesje Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Viksund Bravo Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Noen som vet hva slags tråd som skal brukes ved rep. av kalesje?? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.