Jump to content

Hvor lenge lever en alminnelig god plastbåt?

trazan

Recommended Posts

17 hours ago, EiSvIn said:

I en diskusjon jeg var i forleden kom det opp en påstand om at polyester ikke slutter å herde, og at det gir problemer med at gamle båter blir sprøe og etter hvert vil begynne å krakelere. Er det noe i denne påstanden?

Kan jeg ikke tenke meg til.  Selv om det skulle stemme at polyester fortsetter å herde til evig tid, er den 99% ferdigherdet i løpet av forhldsvis kort tid (dager eller uker ?).  Den herdingen som foregår i lang tid etterpå, går så sakte at den har ingen betydning.

17 hours ago, EiSvIn said:

Og hvor utbredt var det å støpe inn tre som råtner i skrogene, eller hvordan kan man finne det ut uten å borre store hull i båten?

På seilbåter var (er) det ihverfall svært vanlig å støpe inn kryssfiner eller balsa i dekket, vet ikke om det samme gjelder for motorbåter. Ellers er det noen båter som har innestøpt finer i skrogsidene over vannlinjen samt akterspeil.

For å finne ut om du har råte eller delaminering, bruker du en gummihammer og banker på mistenkelige områder. Du vil høre på lyden dersom det er råte/delaminering.  Mistenkelige områder er overalt der hvor beslag, rekkestøtter etc. er skrudd fast til dekk eller akterspeil. Dersom det er riktig ille, trenger du ikke engang gummihammer. Du kan kjenne hvordan dekket gir etter når du går på det.

Hvor lenge en plastbåt kan leve om man tar godt vare på den er det vel ingen som vet ennå, men at det er lenge er iallfall sikkert. Denne Tresfjorden runder 50 år dette året, og gelcoaten ser tilnærmet ny ut ennå. Håper den tåler å herde i mange år til. Det hører også med at motorer kan leve lenge om man tar vare på dem. Denne har en en Volvo bensinmotor (B18) fra 1963 som fortsatt summer og går uten et feilslag etter 60 år :)

Tresfjord.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...