Jump to content

Hengsler til kalesjeprosjekt

Bonus

Recommended Posts

Hei, jeg er i gang med å bygge om kalesjesystemet på min Askeladden 605 for å få den mer anvendelig. Planen er å utstyre bøylene med hengsler (ala teltstangprinsippet) slik at jeg kan folde sammen hele kalesjen inklusive bøyler, legge hele stasen inn i en pose og stue den vekk nede i kabinen. Dette fordi jeg bruker båten prinsipielt som en godværsbåt, men vil gjerne ha med kalesjen dersom det skulle bli dårlig vær  :smiley::lol: :lol:

Fant disse hengslene på en australsk nettside. Er det noen som vet om noen som fører tilsvarende i Norge? Rørdimensjonen er 7/8"

Bilde

hmmm, dårlig med svar her, men har tenkt på det samme selv. si ifra om du kommer opp med en god løsning.

Hadde tenkt å modifisere min slik at jeg laget borrelås som lett kan koples av og på rund stengene på strategiske punkt, og rive av disse når jeg demonterer kalesjen og stuver unna  kalesjen slik at stengene blir liggende igjen, men får unna kalesjen. ev lage en enkel rørkopling midt på stangen ala de du har på bilde og sette de midt på buen slik at buen på stengene blir knekt i to. Var det det du tenkte på?

Jeg har tenkt å sette hengslene i bøy-hjørnene (oppe) på kalesjebøylene slik at du kan ta av kalesjen, ferdig på bøylene, knekke sammen bøylene i hengslene og stue det vekk.

Hengslet jeg lå ut bilde av er laget spesifikt for dette formålei i Australia. Jeg har kontakt med produsenten, og regner med å bestille iløpet av helgen.

jeg skal informere om framdriften!

(Ser ut av vinduet og ser at jeg trenger nok kalesje i sommer .....)

Mulig jeg bommer på hensikten her, men i stedet for å lage enkle system for å hekte kalesjen av, har dere vurdert kabriolet metoden :confused:

På min nylig solgte båt fikk jeg laget til kalesjen slik at den bare var til å slippe ned bak, omtrendt som på en kabriolet. Ca ett minutt å åpne båten, og i tilfelle regn, Ca like lenge å ta den opp igjen.

Har dessverre ingen nærbilder av hengsle systemet, men har funnet ett bilde i arkivet som viser kalesjen oppslått :

Bilde

Framdelen kunne legges tilsvarende fremover, men det hindret utsikt gjennom vinduer fremover.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hei Erik, ja den løsningen er vurdert.

Denne båten er min første båt, og alt fungerer helt perfekt untatt kalesjen.  Det lar seg ikke gjøre å legge den pent på plass bak uten å ta den fremre delen helt av. Og, buen følger ikke båten slik at det ser ikke bra ut. Fabrikanten sier at det er en måte å kjøre med åpen kalesje, og det er med kalesjen i en "targa" posisjon, dvls. begge bøylene opp og mot hverandre, kalesjen pakket sammen og et trekk rundt.

Og - jeg synes heller ikke det ser pent ut.

Eller, som en venn av meg, uten båt men med Cabriolet bil, sa tørt:

"Jeg kan bare trykke på en knapp så forsvinner alt fullstendig - helt automatisk ...."

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...