Brumm Startet 25.August.2009 Del på Facebook Startet 25.August.2009 Jeg pleier å kjøre starteren rundt i 10-15 sekunder før jeg starter min Yanmar 4LHDTE når motoren har stått noen dager. Dette for å få oljen litt rundt i motoren så den ikke drar i gang helt tørt. Jeg trykker inn stoppknappen, slår på tenninga og kjører startmotoren de foreskrevne sekundene. I det siste har ikke dette fungert alltid. Som regel starter motoren likevel øyeblikkelig, på tross av at jeg hører at magneten slår inn før jeg kjører starteren. Jeg har testet dette et par ganger med varm motor, og da fungerer det som regel greit igjen, men ikke alltid da heller. Motoren stopper derimot alltid ved bruk av stoppknappen. Pleier dere å gjøre det samme? Eller er det egentlig unødvendig å kinne en kald motor som har stått noen dager? For ikke å snakke om etter vinteropplaget, starter ikke de fleste båteiere motoren uten noen som helst forberedelser? Man kan vel overføre dette til bilmotorer, eller hva, for på flere steder i landet er det minus 20 grader og kaldere vinterstid, men man går jo ut om morgenen og starter opp bilen. Og bilmotorer varer jo utrolig lenge. Jeg for min del foretrekker å få opp et lite oljetrykk i motoren i båten før den kaldstarter, men dette fungerer altså ikke for tiden pga det med magneten. Noen kommentarer? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Står det noe i instruksjonsboken om at du skal gjøre det på den måten? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Jeg trykker inn stoppknappen, slår på tenninga og kjører startmotoren de foreskrevne sekundene.I det siste har ikke dette fungert alltid. Som regel starter motoren likevel øyeblikkelig, på tross av at jeg hører at magneten slår inn før jeg kjører starteren. Hvis det er slik at motoren starter før du slipper stoppknappen kommer det av at starteren tar hele strømmen.Der blir ikke nok strøm igjen til å holde den elekstriske stopperen inne.Så snart motor starter stiger spenningen igjen og stopper fungerer igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 25.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2009 Men det fungerte jo før, og da hadde jeg mindre strøm enn nå tilgjengelig. Jeg starter med 3x140 A AGM batterier + 90 A startbatteri og disse holder gjerne en hvilestrøm på 12,8 V. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 25.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2009 Står det noe i instruksjonsboken om at du skal gjøre det på den måten? Ja, det gjør det. Tror det står at man bør kjøre 3x15 sek, men at man ikke må kjøre starteren for lenge med åpen bunnventil grunnet risk for for mye sjøvannsinntrengning. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Ja, med så mye strøm burde det ikke være problem.Kan jo være selve stopperen har litt dårlig kontakt.Motoren rister gjerne litt ekstra på motorlabbene under start og er der en dårlig kontakt så kan det være nok. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Jeg pleier å kjøre starteren rundt i 10-15 sekunder før jeg starter min Yanmar 4LHDTE når motoren har stått noen dager. Dette for å få oljen litt rundt i motoren så den ikke drar i gang helt tørt. Jeg forstår logikken, men er dette virkelig nødvendig? Gjør du tilsvarende på din bil dersom denne har stått uvirksom noen dager? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Brumm Svart 25.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2009 Det er helt sikkert bra for motoren, men jeg lurer som sagt også på om hvor viktig dette er. Ingen som vet noe sikkert her? Når det gjelder bil har man jo ikke noen stoppknapp tilgjengelig, så den saken er grei. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Når det gjelder bil har man jo ikke noen stoppknapp tilgjengelig, så den saken er grei. Kunne sikkert fått det til på bilen også. Min Hiace må glødes i 5-10 sekunder. Antar at jeg kunne få kjørt starter i 10-15 sekunder dersom jeg ikke glødet først. Men, tanken har aldri falt meg inn. Skal bli interessant å lese alle teoriene som sikkert dukker opp etterhvert.... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Brumm Svart 25.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2009 (redigert) Antar at jeg kunne få kjørt starter i 10-15 sekunder dersom jeg ikke glødet først.Men, tanken har aldri falt meg inn. Nettopp. Men dette er bilmotortenkning. Men så fort man snakker båtmotor slår en masse alarmer inn. Du skal ikke gjøre ditt og absolutt gjøre datt. Man tør jo knapt starte opp kverna som koster like mye som en ny Golf av frykt for å slite den ut bare under oppstart. Redigert 25.August.2009 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Skal bli interessant å lese alle teoriene som sikkert dukker opp etterhvert....Da prøver jeg meg med en,men om den har noe for seg vet jeg ikke. På marinemotorer er der oljekjøler.Denne kan av og til stå høyt plassert slik at olja renner ut og ned i motor når den står ei stund. Denne skal fylles opp igjen ved start og dermed går der ei tid før olja kommer frem til for eksempel turbo. En annen ting er at starteren også får kjørt seg litt. Mange med båt har nok måttet rensket startmotor for irr og belegg. På en bil varer den ofte hele bilens levetid og blir gjerne brukt flere ganger daglig og står slett ikke beskyttet mot fukt og salt. Se på en bils skivebremser hvis den har stått urørt ute ei stund.Et brunt belegg med rust dukker nokså fort frem. Det samme skjer vel inni en starter også hvor der er bart metall som skal ha kontakt med børstene. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 (redigert) Jeg har hatt 105 hk. versjonen av LH motoren pluss at jeg kjørte 222hk versjonen i noen år på jobb. Vi brukte aldri å gjøre dette. Den siste motoren har passert 3800 timer nå.. Hvis det står i instruksjonsboken at den prosedyren du bruker skal gjøres må det være etter langvarig stopp, feks. etter vinteropplag etc. Ikke etter en eller flere ukers tid uten bruk. En av de siste motorene jeg var borti var en 660hk. alfa diesel i en taubåt, der måtte oljetrykket pumpes opp før start, men der var det egen pumpe og det var 190 liter smørolje i bunnpannen.. nei start motoren uten en masse regulator og slakk ned til tomgang når den har startet. La den så få en langsom heving av temperaturen mens du tøffer avgårde så har du motor i mange mange år fremover... Redigert 25.August.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 25.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2009 Så bra Gudrun. Rett på med henv til samme motor og opplysning om antall timers drift. Beroligende. Og ingen fare altså. Og det er jo denne motorbruken de fleste holder på med. Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Om det er nyttig å kjøre starteren ei stund før start eller ikke veit eg lite om, men det kan vel ikke skade. Grunnen til at motoren starter kan være at stoppmagneten har et "herke", prøv med å spraye litt 556 eller liknende på stoppmagneten, du må sikkert prøve å få litt smørring under belgen og, kansje det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.August.2009 Del på Facebook Svart 26.August.2009 Stopp releet går kanskje over i en mekanisk stopp på motoren? Jeg har sett på større Yanmar motorer at armen som er koblet til releet og gir stopp impulsen til motoren har løsnet Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 26.August.2009 Del på Facebook Svart 26.August.2009 Hadde vp tmd 41 150hk, der måtte jeg ta ut denne magnet stempelet og rense/vaske av og til med litt diesel, det fungerte alltid greit etterpå Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 27.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2009 Det jeg lurer på er hvorfor motoren stopper tvert når den er i gang og jeg bruker stoppknappen, men når jeg kjører starteren med nedtrykket stoppknapp starter den som vanlig med en gang. Hvordan fungerer egentlig dette systemet? Er det en magnetventil som tar bort kompresjonen eller kuttes dieseltilførselen til sylinderne? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Dette har jeg også lurt på. Ser at mange mener at det er en fordel å kjøre motoren en stund på starteren for å få frem olje før start. Hvorfor skal egentlig dette slite mindre på motoren enn en direkte start? Motoren går uansett like mange omdreininger før olja er på plass der den skal? Jeg tviler egentlig litt på om den lille forskjellen i turtall før oljetrykket er oppe har noen som helst betydning for slitasjen på motoren. Forutsatt at man ikke ruser opp motoren ved start da! Min motor starter på tomgang uten gasspådrag bare jeg tar i nøkkelen, og oljetrykket kommer nesten umiddelbart. SÅ at den skulle ta skade av dette tviler jeg meget sterkt på! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.