Ask Startet 25.August.2009 Link til dette innlegget Startet 25.August.2009 Hei Kva merke, type og funksjonar bør eg prioritera ved val av GPS-sporingssystem til båten? Og kvifor? Eg er takksam for alle svar. Mvh. Ask Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Jeg prioriterte pris, funksjonalitet og fleksibilitet. Valget falt (enkelt) ned på løsningen til On Sat, http://on-sat.no/. Har fungert prikkfritt i ett år. Tror faktisk man også får noen hundrelapper i avslag som NAF-medlem. -Jørn Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 hvorfor ikke bare kjøpe en AIS klasse B transponder og montere denne skjult?. Du får ikke noe varsel på at båten er på tur uten deg eller noen rabatt på forsikringen, men du kan søke opp båten ved behov og ikke minst ha de andre gledene en transponder gir. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Krimart Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Hvor pålitelig er egentlig AIS for sporing via internett, og hvordan fungerer det egentlig? AIS signaler mellom båter bruker jo VHF-båndet, hvordan fanges signalene opp i de internett-portalene som ekisisterer? Via basestasjoner på land? En kamerat har en AIS sender, og det er veldig upålitelig m.h.t å tracke ham ihvertfall. Mulig det er en feil med hans sender som er årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Hvis formålet er å finne båten, men ikke forfølge tyven underveis så vil en transponder være til stor hjelp. Åpne webtjenester som f.eks marinetraffic har for dårlig dekning (nettverk av AIS-mottakere som deler info via internet), og det som jeg er mest fornøyd med er dagbladets kystkartet. Regner med at slike tjenester blir vesentlig forbedret i tiden som kommer. Kystverket har også en lukket tjeneste jeg regner med man kan få hjelp av hvis en båt er stjålet. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Fanafjord Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 hvorfor ikke bare kjøpe en AIS klasse B transponder og montere denne skjult?. Ser noen praktiske utfordringer: Det vil vel bare fungere om tyven ikke følger med AIS på f.eks internett. Er det snakk om seilbåt kan den seiles også helt uten strøm og transponder er avhengig av en nødstrømsopplegg som slår seg på nå hovedbryter er av og båt er i bevegelse. Ellers vil nok en transponder tømme batteriene med aktiv sendig på en helt annen måte enn passiv GPS overvåkning med varsling når noe faktisk skjer. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Ask Svart 27.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Hei Takk for svar så langt, men det er GPS-sporing er vurderer. Er det fleire som vil fortelja kvifor dei har valgt det merket dei har? Mvh Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Seiler ikke du langtur da? Kanskje det er en LRIT device du skal ha. Inmarsat-C basert. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Hvor pålitelig er egentlig AIS for sporing via internett, og hvordan fungerer det egentlig? AIS signaler mellom båter bruker jo VHF-båndet, hvordan fanges signalene opp i de internett-portalene som ekisisterer? Via basestasjoner på land? En kamerat har en AIS sender, og det er veldig upålitelig m.h.t å tracke ham ihvertfall. Om du monterer AIS kan du få brukernavn og passord for å sjekke båtens posisjon på Kystverkets sider. Andre båter enn din egen blir da filtrert bort. Kystverket dekker hele kysten og en del av Nordsjøen og Norskehavet. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
KaRsK Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 (redigert) hva med alarm med gps sporing f. eks redknows ? har en slik selv som skal monteres ved anledning.. vet ikke om de er gode , men virker grei .. http://www.baatonline.no/display.aspx?menuid=00&prodid=1 Redigert 28.August.2009 av KaRsK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Om du monterer AIS kan du få brukernavn og passord for å sjekke båtens posisjon på Kystverkets sider. Andre båter enn din egen blir da filtrert bort. Kystverket dekker hele kysten og en del av Nordsjøen og Norskehavet. Arkmarin: motivert av ditt innlegg sendte jeg en mail til kystverket for å spørre om jeg kunne få tilgang til AIS-informasjon om egen båt slik du antyder. Her er svaret: Hei Kystverket prioriterer å levere AIS data til offentlige relevante etater og havner. Rederier/yrkesfartøy kan få tilgang slik at de kan se egne fartøyer. Pga flere grunner innen konkurransevridning, sikkerhet og personvern ønsker vi pr dag dato ikke å gi adgang til andre enn det. Fiskerinæringen har uttrykt ønske om at egne båter ikke skal vises hos konkurrerende rederier. Kystverket arbeider videre med å se på muligheten for full offentliggjøring av AIS data og vi vil gi informasjon om dette etter hvert. Kan med dette dessverre ikke se at de oppfyller kriteriene for tilgang til AIS data Med vennlig hilsen xxx Sentral los og VTS avdeling Kystverket Vest Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Nå er jeg noe i villrede om hva det er trådstarter mener. Er det en tyverialarm? Eller er det et system for å spore båten på tur? I så tilfelle er jo en boks som bruker AIS eller GSM helt ubrukbart. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Jeg prioriterte pris, funksjonalitet og fleksibilitet. Valget falt (enkelt) ned på løsningen til On Sat, http://on-sat.no/. Har fungert prikkfritt i ett år. Tror faktisk man også får noen hundrelapper i avslag som NAF-medlem. -Jørn Jeg har også SafeTracker. Den kan f.eks. sende deg en melding på mobilen dersom båten beveger seg utenfor en gitt radius. Ulempen er at den trenger strøm dersom du ikke skal bruke båten på en tid - tror batteriet holder i ca. 100 timer. Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Det beste er vel de som er radiosignal baserte.. (type trackguard fra guardsystems..) Der bytter du batteri hvert år, og signalene som sendes er radiosignaler og kan ikke forstyrres på noen måte. GPS og GSM signaler kan vel forstyrres slik at det ikke synes hvor båten er, om det er proffer på ferde.. Sitér dette innlegget Link to post
Molan Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Jeg undersøke litt rundt dette i fjor og var i kontakt med flere av leverandørene. Trackguard gir ikke sporing via nett men kan peiles fra Trackguard fly el. Trackguard vil for en båt i indre Oslofjord ikke gi alarm før den passerer Drøbaksundet. Valgte selv if Tracker som slik jeg ser det har en vesentlig ulempe i forhold til Trackguard ved at den benytter båtens batteri og "tømmer" det meste av et 60 Ah batteri på 4 uker. Upraktisk hvis man ikke har tilgang til landstrøm... Ellers fungerer den utmerket og varlser Falck hvis båten blir tatt ut av havn uten at systemet er deaktivert. Teoretisk sett kan den sikkert "jammes" av proffer men det er neppe noe stort problem i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.