Jump to content

Val av GPS-sporing

Ask

Recommended Posts

Hvor pålitelig er egentlig AIS for sporing via internett, og hvordan fungerer det egentlig? AIS signaler mellom båter bruker jo VHF-båndet, hvordan fanges signalene opp i de internett-portalene som ekisisterer? Via basestasjoner på land? En kamerat har en AIS sender, og det er veldig upålitelig m.h.t å tracke ham ihvertfall. Mulig det er en feil med hans sender som er årsaken.

Hvis formålet er å finne båten, men ikke forfølge tyven underveis så vil en transponder være til stor hjelp. Åpne webtjenester som f.eks marinetraffic har for dårlig dekning (nettverk av AIS-mottakere som deler info via internet), og det som jeg er mest fornøyd med er dagbladets kystkartet. Regner med at slike tjenester blir vesentlig forbedret i tiden som kommer. Kystverket har også en lukket tjeneste jeg regner med man kan få hjelp av hvis en båt er stjålet.

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

hvorfor ikke bare kjøpe en AIS klasse B transponder og montere denne skjult?.

Ser noen praktiske utfordringer: Det vil vel bare fungere om tyven ikke følger med AIS på f.eks internett. Er det snakk om seilbåt kan den seiles også helt uten strøm og transponder er avhengig av en nødstrømsopplegg som slår seg på nå hovedbryter er av og båt er i bevegelse. Ellers vil nok en transponder tømme batteriene med aktiv sendig på en helt annen måte enn passiv GPS overvåkning med varsling når noe faktisk skjer.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Hvor pålitelig er egentlig AIS for sporing via internett, og hvordan fungerer det egentlig? AIS signaler mellom båter bruker jo VHF-båndet, hvordan fanges signalene opp i de internett-portalene som ekisisterer? Via basestasjoner på land? En kamerat har en AIS sender, og det er veldig upålitelig m.h.t å tracke ham ihvertfall.

Om du monterer AIS kan du få brukernavn og passord for å sjekke båtens posisjon på Kystverkets sider. Andre båter enn din egen blir da filtrert bort. Kystverket dekker hele kysten og en del av Nordsjøen og Norskehavet.

Om du monterer AIS kan du få brukernavn og passord for å sjekke båtens posisjon på Kystverkets sider. Andre båter enn din egen blir da filtrert bort. Kystverket dekker hele kysten og en del av Nordsjøen og Norskehavet.

Arkmarin: motivert av ditt innlegg sendte jeg en mail til kystverket for å spørre om jeg kunne få tilgang til AIS-informasjon om egen båt slik du antyder. Her er svaret:

Hei

Kystverket prioriterer å levere AIS data til offentlige relevante etater og havner. Rederier/yrkesfartøy kan få tilgang slik at de kan se egne fartøyer. Pga flere grunner innen konkurransevridning, sikkerhet og personvern ønsker vi pr dag dato ikke å gi adgang til andre enn det.

Fiskerinæringen har uttrykt ønske om at egne båter ikke skal vises hos konkurrerende rederier. Kystverket arbeider videre med å se på muligheten for full offentliggjøring av AIS data og vi vil gi informasjon om dette etter hvert.

Kan med dette dessverre ikke se at de oppfyller kriteriene for tilgang til AIS data

Med vennlig hilsen

xxx

Sentral los og VTS avdeling

Kystverket Vest

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg prioriterte pris, funksjonalitet og fleksibilitet. Valget falt (enkelt) ned på løsningen til On Sat, http://on-sat.no/. Har fungert prikkfritt i ett år. Tror faktisk man også får noen hundrelapper i avslag som NAF-medlem.

-Jørn

Jeg har også SafeTracker. Den kan f.eks. sende deg en melding på mobilen dersom båten beveger seg utenfor en gitt radius. Ulempen er at den trenger strøm dersom du ikke skal bruke båten på en tid - tror batteriet holder i ca. 100 timer.

Jeg undersøke litt rundt dette i fjor og var i kontakt med flere av leverandørene. Trackguard gir ikke sporing via nett men kan peiles fra Trackguard fly el. Trackguard vil for en båt i indre Oslofjord ikke gi alarm før den passerer Drøbaksundet. Valgte selv if Tracker som slik jeg ser det har en vesentlig ulempe i forhold til Trackguard ved at den benytter båtens batteri og "tømmer" det meste av et 60 Ah batteri på 4 uker. Upraktisk hvis man ikke har tilgang til landstrøm... Ellers fungerer den utmerket og varlser Falck hvis båten blir tatt ut av havn uten at systemet er deaktivert. Teoretisk sett kan den sikkert "jammes" av proffer men det er neppe noe stort problem i praksis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...