Jump to content

Hvordan får internettportalene inn AIS signaler

Krimart

Recommended Posts

Hei, dette er sikkert forklart flere ganger tidligere, men:

Kjenner til at AIS signaler sendes på VHF-båndet. Men hvordan fanges signalene opp på de internettportalene som finnes?

Det må vel da være via noen basestasjoner (på land?). Dvs. at skip utenfor VHF-rekkevidde av basestasjon ikke kommer frem på portalene? Hvordan får man inn "hele verden" som kystkartet til Dagbladet skryter av - er det et nett av basestasjoner - og hvordan er i så fall dekningen?

Søker jeg på en kamert på langtur m AIS får jeg opp en posisjon ved England der han var for 3 uker siden, jeg vet han er på kysten av Spania nå og at han bruker AIS aktivt underveis - er det fordi det ikke er noen basestasjoner der det ikke eller hva er problemet?

Det er i hvertfall en god beskrivelse på hvordan marinetraffic får inn sin info på deres FAQ-side. Men om disse ulike åpne systemene helt eller delvis benytter de samme mottakerne vet jeg ikke.

Jeg har tidligere oppfordret om at noen i Drøbak bør takke ja til å få tilsendt mottakerutstyr gratis fra marinetraffic, det er nemlig veldig dårlig dekning helt fra Filtvet til Fagerstrand...

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Ja, og denne siden http://www.marinetraffic.com/ais/addyourarea.aspx?level1=150 forklarer jo en del av MarieTraffic sin "Community Based Project". Men det finnes jo en drøss med web-portaler for AIS og det er jo tydligvis litt at at anarki - det virker veldig tilfeldig om et område dekkes eller ikke.

Hvis man zoomer ut Dagbladet sitt kystkart som skryter av "Live båttraffikk fra hele verden" finner man skip rundt skandinavia, UK, Hellas, Seattle og Australia, og de oppgir f.eks. følgende liste som kilder: SeaMech Dagbladet.no MarineServicen Västra Saltviks Frivilliga Brand och Rädningskår NorthernBaltics Maine Coon Solent AIS and Shipping Movements John Ambler H. Williamson & Sons Ltd Ship Hunters AIS AB August Leffler & Son

Marine Trafiic har bedre dekning men også der mange hull.

Er selvfølgelig klar over at internettportalene bare er en fiffig gimmick og aldri ment som en fullverdig tracking, dessuten at AIS først og fremst er en skip til skip kommunikasjon innenfor VHF rekekvidden (eventuelt for et havenområde).

Man kan lure på når noen får den gode ideen at hvorfor kjøpe AIS; kan jo bare ha Dagbladets Kystkart oppe på PC'en via ICE bredbånd :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...