Jump to content

OF har stengt store seilbåter ute fra Missingenødhavnen (?)

oslofjord

Bør Oslofjorden Friluftsråd fjerne medlemsbøyen på Missingen hvis den er til hinder for at store seilskuter kan ankre der ?  

79 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Som Hulda sier, du skal holde tunga beint i munnen når du går inn her og det blåser litt. Men holder en

seg til overettmerkene, går det greit. Her et bilde jeg tok utover havnen for mange år siden.

misingen.jpg

Lars H.

pt. Kyrkosund, Sverige

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

[...]Missingen har vært uthavn og nødhavn for seilskip i hundrevis eller tusener av år[...]

Litt OT men:

Nødhavn for seilskuter på missingen? Historisk har vel det helst betydd å banke skuta godt på land på Ovnskjær i SV-vinterstorm og så la (eventuelle?) overlevende svømme over bukta? Derav også den "overlevelsesbua" det ligger en grunnmur etter innerst på brygga og "signalmasten" på toppen av øya?

Eh... behovet for "nødhavn" kan neppe være det store argumentet.

Det kommer an på hvor stor nød man er i. Har du behov for å tenne signalet for skipbrudne ligger båten din neppe på svai. :wink: Jeg tror heller jeg holder meg til beskrivelsen millisivert har postet over.

Skal vi reservere dette stedet for gamle seilbåter som seiler med ungdommer i tilfelle de legger turen innom et par ganger i året.

Det er å snu tingene på hodet. Med bøye er en så liten naturhavn "reservert" for de som kan bruke bøya eller lege seg langs land. Uten bøye er havna mulig å bruke også for dem som har med seg egnet anker for å legge en tyngre båt på svai.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Skal vi reservere dette stedet for gamle seilbåter som seiler med ungdommer i tilfelle de legger turen innom et par ganger i året.. Hva om det ligger noen på svai der når disse kommer innom og skal ankre... det er jo ikke lettere form dem å manøvre der da..... skal de som ligger på svai lette anker og flytte seg... Eller er det letter for de gamle seilbåtene og manøvrere om de andre ligger for anker enn i bøye...

Jeg forstår ikke problemet med at de som ønsker kan slippe anker og de som ikke liker det kan legge seg trygt inntil fjellet. Om man har stor eller liten båt spiller da virkelig ingen rolle! Synes holdningen du viser ovenfor de frivillige foreningene og ungdommene som trossalt driver med noe som (ofte vanskeligstilt) ungdom/frivillige setter stor pris på er utrolig! Dersom disse bøyene ikke var her kunne de (fleste) som ønsker slippe anker og ligge på svai i en flott naturhavn, mens de som synes det er for skummelt kan legge seg inntil fjellet. Disse bøyene er bare til for småbåter som kan fortøye hvor som helst i hele havna, mens de samtidig sperrer for endel andre båter som det også i utgangspunktet er god plass til. Naturen er for alle!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...