Jump to content

Mariner 50 HK lader 17V på tomgang er det normalt?

nomen

Recommended Posts

Hei.

Jeg sliter med lading på 50 hk , mariner 4 cyl , 2002 mod. problemet mitt er at spenningen er for lav. Hvilken modell Mariner har du? Har du delenr på likeretteren? Hvor kjøpte du den.? Hvis du leser i forumet "Mariner 50 hk lader ikke" lagt inn av Morpheus ser du hva slags problem jeg har , kanskje du kan svare på noen av spørsmålene.

Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg men 17.1 volt høres meget høyt ut.

Mvh

Morpheus

Som sagt så viser voltmeteret 17,1 volt når motor går på tomgang stiger ikke nevneverdig hvis turtallet øker,men allikevel 17 volt trodde det var nok til og "grille" batteriet.

Hvordan måler du?

Det første jeg tenker på i et slikt tilfelle er å måle hvor mange amper som går til batteriet. Det kan jo være et batteriet er ødelagt (eller ikke tilkoblet).borte.

Var borti noe lignede da noen hadde skrudd av hovedbryteren, regulatoren gikk føyken etter kort tid og alt ble feil.

Jeg har også vært borti voltmetre som ikke måler riktig, mulig at feilen ligger der.

Det er et toppladet 12V/65Ah batteri som er tilkoblet hele tiden,måler med et multimeter som jeg vet er i orden direkte på batteripolene og få 17 volt.

Prøvde å henge på ei 55W lyspære,da datt spenningen på tomgang til akseptable 14,6 volt,men ved litt turtall øket den til 16,8.

Han på Ravn Garage mente jeg burde motere ett større batteri,men det hjelper kun frem til batteriet er toppladet.

Pokker så irriterende!!

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Dersom du fortsetter med 17 volt på batteripolene må du nok snart ha nytt batteri.

Da er det kanskje ikke så dyrt med en ny regulator, men før du gjør det.

Prøv med et annet batteri som ikke er fullladet.(gjerne større, selv om jeg ikke tror det skulle ha noe å si)

Har du muligheten til å prøve med en annen regulator (låne?) så kan du jo få verifisert om det er behov for å bytte den.

Hadde vært artig å måle strømmen for å se hvilken effekt motor/regulator gir

Kan godt prøve med et ikke fulladet batteri,men effekten av det blir kortvarig,kun frem til batteriet er fulladet.

Når det gjelder å prøve en annen regulator er det faktisk det som er problemet det er ingen regulator.

Skal snakke med de på Ravn Garage etter 14.00 kunne hende de hadde noe lurt å komme med.

Har forøvrig lekt litt med tanken på å montere ett spenningstyrt rele,som kutter den ene av ledningene mellom ladespolen og likeretteren når battspenningen overskrider 12 volt.

På den måten vil ikke motoren lade før batteriet har blitt tappet ned og kan "svelge unna" nok strøm til at spenningen ikke blir for høy,nåt batteriet er fulladet stiger spenningen og kretsen brytes.

Høres bra ut i teorien,men i praksis?????

Som sagt så viser voltmeteret 17,1 volt når motor går på tomgang stiger ikke nevneverdig hvis turtallet øker,men allikevel 17 volt trodde det var nok til og "grille" batteriet.
Motoren min er fra 1988,.......

Så "gamle" påhengsmotorer har som regel en ikke-regulert ladespole der man bare bruker en enkel likeretter for å sørge for likestrøm til batteriet. Så brukte man relativt sett store batteri i forhold til maks ladestrøm for å holde spenningen nede. Dersom ladespolen er kraftig i forhold til størrelsen på batteriet og det ellers er lite med strømforbruk som til vanlig er på kan man få for høy spenning og i verste fall at batteriet ødelegges over tid. Sånn sett er moderne generatorer (dynamoer) i nyere påhengsmotorer mye kjekkere da de har spenningsregulator slik som generatorene i biler har hatt i maaange år.

Vet du hvor stor ladestrøm motoren leverer/kan levere? På 2 av mine båter er motorene så gamle at de har ladespoler. Den med 80 Hk Yamaha (1985) har ikke noe problem med spenningen da jeg har et 70 Ah batteri og kjører ikke så lange turer/lenge av gangen. På båten med 40 Hk Yamaha har jeg bare 26 Ah batteri og der ble ladespenningen tidvis for høy. Jeg satte derfor inn en Zenerdiode med klippespenning på 14 V (løftet klippespenningen til 14,6 med å sette en likeretterdiode i serie). Satte så zenerdioden i en kjøleflens slik at den tåler å brenne av de inntil 5 - 6 A som ladespolen i 40-hesteren kan levere. Så lenge spenningen er under 14,6 V går dermed all ladestrømmen inn på batteriet (og eventuelt påslått elektrisk utstyr). Når spenningen når 14,6 V holder Zenerdioden spenningen nede ved å svi av "overskuddseffekt".

Redigert av Helge (see edit history)

Vel da har jeg snakka med de på Ravn`s Garage,de skule ta likerettern jeg allerede har kjøp i retur og sende meg en likretter/regulatorsats.

Blir en del dyrere,men det får ikke hjelpe så lenge det blir i orden.

Det værste jeg vet er og kjøre rundt og vite at ikke ALT er på stell,spesielt hvis det dreier seg om elektrisk.

Ihvertfall bare godt og si om gutta hos Ravn`s Garage!!!!

Er mulig et annet batteri kunne hjulpet, et som sluker unna litt mere volt ( en annen batteri teknologi, les..litt eldre bilbatteri type )... når det gjelder Ampere er det ikke så mye disse motorene lader... så det kan være derfor det har gått så bra med så mange motorer ??

Har selv mere eller mindre samme ladespenning på min Mercury R6.... den lader ( MAX 9A )...batteriet holder ... det tok nærmere 30 år før de begynte med lade regulator på disse motorene ( de med mere ladestrøm hadde regulator ( 16A > 40A )), har egentlig sett svært lite problemer med de motorene, kanskje de ikke hadde så fintfølende instrumenter før :smiley: .

Men hvis en ønsker en stabil fin spenning i henhold til boka er regulatorene helt greie ( har det på en annen Mercury R6, da den er modifisert med litt kraftigere ladestrøm ( V6 stator med 16A ))

Arne Kjetil

Pokker så irriterende!!

Mja.

Egentlig er det eneste som er irriterende at ingen virkelig sier hvordan det er. :rolleyes:

Verken batteriets kemi eller tilkoblete forbrukere blir noe annet pga. forskjell på dynamoet.

Spenning er spenning og 17V er nesten noe drapsforsøk for alt.

Så er det nå virkelig ikke strømmen som bestemmer men spenningen, så eller så.

Eller vet dere om noen som tilatter 17V på bil?

:seeya:

Jørg

ps: Jeg selger ikke regulatorer til påhengsmotorer, bare at ingen missforstår. :smiley:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Bare litt sånn for sikkerhets skyld... så ikke noen har misforstått dette med uregulert og regulert lading i påhengsmotorer:

Det som vanligvis defineres som "regulerte" dynamoer i påhengsmotorer har en spenningsregulator som justerer på magnetiseringsstrømmen i rotoren til dynamoen slik at spenningen justeres kontinuerlig ved forskjellige turtall på motoren og forskjellig last på dynamoen (ampere som batteriet sluker unna og elektrisk utstyr sluker unna). Klarer dynamoen å levere nok strøm holdes spenningen noenlunde konstant på eksempelvis 14,4 eller 14,5 V etc.

De fleste eldre påhengsmotorer har ingen mulighet for å regulere magnetiseringen i ladespolen ("dynamoen"). Dermed vil strømmen den kan levere avhenge kraftig av turtallet på motoren. Dersom ikke batteri og eventuelle elektriske apparater som er påslått klarer å holde spenningen nede ved å sluke unna nok strøm vil spenningen stige. En ubelastet ladespole (kun strøm til tenning - ellers ikke engang batteri tilkoblet) vil kunne levere spenninger på flere titalls volt. Skal man gjøre noe forsøk på å "regulere" en gammeldags ladespole vil det nødvendigvis være ved å brenne av overskuddseffekt.

Som jeg nevnte i mitt forrige innlegg har det vært normalt med regulerte dynamoer i bil i lang tid. I bil er det derfor unormalt at spenningen kommer opp i 15 V. Da er det som regel noe galt med spenningsregulatoren som justerer magnetiseringsstrømmen.

Redigert av Helge (see edit history)

Helt enig, Helge.

Men også bare for sikkerhets skyld en gang til, slik at det kommer altid først i blinken.

Kjernesetningen må da være:

- Spenningen må holdes ned på uskadelig nivå.

= helst på batterinivå, men enda bedre på forbrukernivå.

Hvordan spiller ingen rolle først og fremst,

selv om også jeg synes at kr. 1500,- er frekk for en fastinstillt regulator.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...