Jump to content

Isotherm kjøleskap - får ikke stilt termostaten

Far Out

Recommended Posts

Jeg har et fem år gammelt Isotherm CR 85 kjøleskap (ikke ASU) som nå har fått et problem. Inne i skapet er det en skrubryter som skal ha to funksjoner, både å skru på strømmen og å stille temperaturen. Nå fungerer den bare til å slå av og på strømmen. Termostaten har mistet kontakten med skruknotten. Resultatet er at kjøleskapet bare går og går, og at vi må skru det av og på for at ikke alt skal fryse til is.

Er det noen som har hatt tilsvarende problem og funnet en løsning? Jeg tenkte jeg skulle prøve å plukke termostat-/bryterenheten fra hverandre og se om jeg kunne finne ut hva som har skjedd.

Far Out

:diving:

Hei,

Skruknotten føles altfor lett å skru på etter at den har gått fra av til på. Tidligere kjentes det ut som om den hadde litt motstand - at den "gjorde noe" når jeg skrudde på den, så det virker som om det har skjedd noe inni brytere.

Ja. Det er den riktige termostaten du har funnet bilde av - pris 500.

Jeg skjønte ikke helt det med kapillarrøret og fordamperen, men det er kanskje den lange tynne som går ut fra termostaten og ender opp bak i fryseboksen? Tror ikke noe har skjedd der, men skal kikke etter neste gang jeg er ombord.

Hvis jeg skal ta ut termostaten antar jeg at jeg også må få med den lange tynne, og derfor skru ned "fryseboksen" (fordamperen?). Vet du om det er noen spesielle ting man skal være forsiktig med - jeg antar at det er noen slanger eller rør som er koblet til fordamperen, og som helst ikke bør bli ødelagt...

Far Out

Hadde akkurat samme problem!!

Skiftet termostat og nå funker det som det skal!

Selve skifte gikk forholdsvis greit. Men vær forsiktig slik at du ikke får knekk på kapilarrøret.

Jeg mener å huske at jeg måtte løsne litt på fordamperen for å få tredd riktig, men alt dette ser du når du skal gjøre det selv!

PS! Har en mistanke om at tidligere eier har slått av kjøleskapet og latt døra være stengt. Ikke lurt da oppsamlet is i fordamperen smelter og danner fuktighet i skapet som forårsaker irr og korrosjon i termostaten.

Når du slår av skapet, og ikke skal bruke det på en stund, så la døra stå på gløtt slik at evt. fuktighet slipper ut.

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg skjønte ikke helt det med kapillarrøret og fordamperen, men det er kanskje den lange tynne som går ut fra termostaten og ender opp bak i fryseboksen? Tror ikke noe har skjedd der, men skal kikke etter neste gang jeg er ombord.

Hvis jeg skal ta ut termostaten antar jeg at jeg også må få med den lange tynne, og derfor skru ned "fryseboksen" (fordamperen?). Vet du om det er noen spesielle ting man skal være forsiktig med - jeg antar at det er noen slanger eller rør som er koblet til fordamperen, og som helst ikke bør bli ødelagt...

Kan jo hende du ser feilen når du får den ut, hvis den har blitt hel løs og skru på.

Det står nok stemplet temperatur område på termostaten, du skal kunne høre termostaten slå ut og inn når du skrur på den.

Mulig du må frem med isvannet :drink: for å teste. lol

Da legger du kappilarrøret i isvann.

Hvis kappilarrøret (det tynne fra termostaten) har løsnet fra fordamper (fryseboks).

Så får du fryseboks, kompressoren går hele tiden.

Kjenner ikke akkurat det skapet, men er vel ikke automatisk avising på det siden du har en fryseboks. Men har vært borte i vanlige kombiskap som lager store isblokker på fordamper pga at kappilarrøret ikke satt helt fast til fordamper. Dette er forskjellig, noen er løse og noen er klipset fast.

Fordamper tåler en del, men kappilarrør må du være forsiktig med.

Hvis du må kjøpe ny termostat, bør du rulle ut kappilarrøret og bøye forsiktig, "svake" bøyer.

• 2 uker senere...

Jeg demonterte termostaten idag. Det viste seg at det var et flatt fjærstål som var brukket tvers av. Denne fjæren (platen) skulle overføre kraft fra termostat-innstillings-skruen alt etter hvor kaldt man vil ha skapet. Siden en ny termostat koster 500 kroner, tror jeg ikke det er verdt bryet å finne et nytt fjærstål og reparere den gamle termostaten. Får prøve å bestille en ny.

Her er bilde av innmaten i termostaten som viser den brukne fjæren (mørk plate som er bred ved innfestningen og blir smalere nedover mot skrubryteren).

08092009614.jpg

Takk for gode råd.

Far Out

:diving:

Helt korrekt, har nytt skap selv med denne "patenten". Men jeg tviler på at den holder ut skapets levetid. Jeg skiftet ut mitt Frigo-skap iår (etter 23 år). Holder en plastdings så lenge? Neppe. Det gamle skapet med Danfoss kompressor har jeg forresten fremdeles. Tenkte å ha det i garasjen til kald pils, men er det noen som trenger et fullt fungerende kjøleskap, kunne det kanskje bli en handel. Får se om jeg legger det ut under kjøp og salg eller om det får et nytt liv i garasjen sammen med et lite batteri og en billig vedlikeholdslader.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Når det gjelder det håndtaket, er det noe som irriterete meg slik at jeg nesten ikke fikk sove. Håndtaket var til venstre på skapet, men jeg flyttet det over til høyre for å endre hvilken vei døren på skapet åpnes. Og da ble det to hull i fronten av skapet. Idiotisk patent, spør du meg!!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei!

"Luftestillingsstopperen" knakk på vårt skap i vår. Skapet er fra 2004.

Jeg sendte en e-mail til Termomarin og lurte på mulighetene for å få kjøpt en ny dørlås.

"Den patenten er ikke verdens beste. Få adressen din, så sender vi deg et nytt", var det serviceinnstilte svaret. Et par dager senere kom den nye låsen i posten - gratis!

Man kan bli i godt humør av mindre! :flag:

Hvis en skal bytte termostaten så kan en jo montere denne på utsiden av skapet slik jeg gjorde. Da slipper en irring på mekanismen og får som regel "litt" bedre plass inne i skapet. Bare sensordelen av den tynne kapillarrøra trenger å være inne i skapet. Dessuten kan en også benytte en hvilken som helst termostat fra kjøleskap. Så vidt jeg vet så har de samme funksjon alle sammen...

Per

Jeg har et fem år gammelt Isotherm CR 85 kjøleskap (ikke ASU) som nå har fått et problem. Resultatet er at kjøleskapet bare går og går, og

Hadde akkurat samme problem!!

Skiftet termostat og nå funker det som det skal!

Bjørn

Sitat:

Hvis en skal bytte termostaten så kan en jo montere denne på utsiden av skapet slik jeg gjorde.

Per

[/quote

Da var kanskje ASU ikke så dumt allikevel.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg mener å huske at min termostat også ramla ut etter kort tid på grunn av rust eller at en på en måte mistet forbindelsen mellom bryteknappen og mekanismen. Den termostaten jeg satte inn kommer fra et defekt kjøleskap eller fryseboks og har fungert prikkfritt i mange år nå. Og så nevner Lars Danfoss....Jeg er rimelig sikker på at det er en Danfosskompressor jeg også har. Jeg opplevde at utgangstransistorene røk etter kort tid på elektronikkdelen til dette kjøleskapet, men jeg satte inn nye som tålte høyere ampere, og siden har disse holdt mange driftstimer. Jeg "hacka" dette anlegget med oscilloskopet og fant ut at kompressoren ble drevet trefase 6 Volt, men det som skulle være en sinuskurvet vekselspenning var nå en merkelig "kvasi" firkantlignende puls. Men poenget er nå at kjøleskapspumpa går, og da klager ikke jeg... Det er forøvrig en PIC prosessor som styrer transistorene. En programmerer vil nok lett kunne skrive program til denne "faciliteten"...

Per :flag:

• 2 år senere...

Hadde samme problem på mitt kjøleskap, byttet termostatet og fikk ett "nytt" defekt igjen, har en mistanke at de har beholdt ett brukt ett får det så like rustent og ødelagt inni som mitt forrige. Men nytt ble bestillt og nå funker det. Ble tipset om å tett hullene der ledningene kommer ut, det dannes kondens der!

En frisk køretur til Nord West på Vindön og så er jeg et styk termostat rigere. Og 615 SEK fattigere...

2ee6dd82-2b48-b6ed.jpg

Nu er den monteret (med besvær, dog) og skabet er igen 8 grader. Jeg har dog tænkt mig at bore fire huller i kassen, der holder termostaten så kondensvandet kan dræne ud.

Her er nummeret hvis andre skulle komme i samme situation:

2ee6dd82-2c79-688f.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...