Jump to content

Kjøpe Beneteau motorbåt?

wutech

Recommended Posts

Jeg har brukt hele våren og sommeren til og se på båt. Savnet har ikke vært så rent lite etter vi solgte vår 18foter i vinter. Ønsket er en liten "bo-båt" som har kapasitet til å ta med to voksne og to barn på ferieturer og weekendturer. Helst ønsker jeg en båt med et fast tak, og jeg skal vel ikke nekte for at både Viknes og NB får meg til og se litt ekstra når de passerer. Dette er imidertid båter som er utenfor mitt budsjett...

Så oppdaget jeg franske båter, og spesielt Beneteau har fattet min interesse da Normar som importerer oppfattes av meg som en tung og seriøs aktør, dog kanskje mest kjent på seilbåt. Vi var nede på båtmessen på Lillestrøm nå i Mars, og da tok vi turen til Son og kikket på både en Antares 760 og en Antares 8 de hadde stående. Personlig må jeg faktisk innrømme at jeg likte Antares 760 svært godt da dette for meg virker som en svært sikker, stabil båt med CE klasse B sertifisering. Liggeplass for 2 voksne i bauen og 2 i dinettløsnignen har den også, så selv om ønskedrømmen hadde vært 4 faste liggeplasser føler jeg at vi her får mye båt for pengene. Med 200hk nanni makser den på 22knop noe som gir ca 17knop mars, i mine øyne tilstrekkelig. Antares 8 masjer på ca 15, har noe mere volum men jeg likte faktisk løsningene på "gamle" modellen best samt at Antares 8 er CE klasse C.

Så er spørsmålet - hvilket rykte og renome har disse i markedet? Legger merke til at det er solgt mye 620 og 650 med fornøyde brukere, noe som skulle tilsi at mange etterhvert ønsket og "rykke opp". Imidertid står fortsatt Normar's 760 og et par andre som har vært til salgs hele sommeren fortsatt på Finn.no. Hvordan vil det være å få solgt en slik båt som bruktbåt om 4-5år??

Skyldes dette at båten ikke er så anerkjent som viknes, saga og nb, eller har sommeren 2009 bare vært et generelt dårlig båtår for den som skal selge.

Innspill både om båten, erfaringer og bruktmarkedet mottas med takk...

Hei Wutech, har en meget god erfaring med Normar og dens eier som er Even Larsen. Kjøpte en ny 323 Oseanic i 2007. Fikk ny båt på reklamersjon, vinteren 2008. Det var en helt smertefri erfaring.

Har selv sett på A 760 og A 8 en rekke ganger. Flotte båter til hobby fiske og turer med overnatting for 2. Noe spesiel design, som mange vil misslike. Det er lissom noe Donald over dem. Men jeg liker dem godt.

PS. minuset er at det ikke er utvendig styre posisjon.

Kan anbefale Normar på det varmeste.

Lykke til!

Heisann.

Mitt inntrykk av Normar og Even Larsen er det samme - ryddig og skikkelig firma med bunnsolid økonomi.

Merker meg din kommentar om at designet vil misslikes av mange. Kanskje det er derfor det ikke er flere av de i markedet? Dog er det jo solgt svært mange 620 og 650 og de har samme designspråk... er spesielt interissert i hvordan folk oppfatter båtene, fordeler og ulemper dersom en skal kjøpe en slik.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...