kallagtunet Startet 26.August.2009 Link til dette innlegget Startet 26.August.2009 Til dere som har mer erfaring en undertegnede! Hva er trikset for å legge til sikkert til med en ankervinch akter? Hvordan sikrer man at man ikke får tau/kjetting i popell (Hvis båten har utenbordsmotor)? Er tau/kjetting så tungt at det ikke er noe problem. Bruker man vinchen til å sjekke festet/få ankeret til å sette seg eller motor? Som dere skjønner er jeg fersk på ankervinch hantering og tips og deres beskrivelse av "beste praksis" er velkomne :-D Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Kan du si noe mer om båtstørrelse, type, type winch, kjetting, lengde, m.m.? Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 27.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 liten båt. 24 fot. med utenbords motor. vinsj type ikke bestemt enda da båt ikke bestilt har fått pris på engbo midi med bly tau som passer fint for montering lengde på tau er jeg ikke sikker på. Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Har en 25 foter med påhenger, og ankervinsj. På min kommer dreggen ned ca 20 cm bak propellen, og ved sig forover så vil aldri det være noe problem. Hvis du går i revers, må du se til at ankertauet ikke krysser bak båten, men normalt så drar du deg ut med vinsjen, ikke revers. Aldri hatt kontakt med tau/propell på mine 6 år med vinsj. Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 28.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Takker for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Ikke alle båter er like "egnet" som yamarinene til Kristian. Har du en hekk som er rett får du ikke tauet aktenfor motoren når du slipper anker. Da er det faktisk ikke så vanskelig å få tauet i propellen. En må ta hensyn til avdrift (strøm og vind) på en helt annen måte enn dem som har vinsj på badeplatformen godt aktenfor propellen. En løsning kan være en lang ankerrulle som du "bretter" ut når du gjør klar ankeret. Snakk med dem som monterer, de har sikkert løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.