Jump to content

Hvordan best legge til med bruk av elektrisk ankervinch?

kallagtunet

Recommended Posts

Til dere som har mer erfaring en undertegnede! Hva er trikset for å legge til sikkert til med en ankervinch akter? Hvordan sikrer man at man ikke får tau/kjetting i popell (Hvis båten har utenbordsmotor)?

Er tau/kjetting så tungt at det ikke er noe problem. Bruker man vinchen til å sjekke festet/få ankeret til å sette seg eller motor?

Som dere skjønner er jeg fersk på ankervinch hantering og tips og deres beskrivelse av "beste praksis" er velkomne :-D

Har en 25 foter med påhenger, og ankervinsj. På min kommer dreggen ned ca 20 cm bak propellen, og ved sig forover så vil aldri det være noe problem. Hvis du går i revers, må du se til at ankertauet ikke krysser bak båten, men normalt så drar du deg ut med vinsjen, ikke revers. Aldri hatt kontakt med tau/propell på mine 6 år med vinsj.

Ikke alle båter er like "egnet" som yamarinene til Kristian. Har du en hekk som er rett får du ikke tauet aktenfor motoren når du slipper anker. Da er det faktisk ikke så vanskelig å få tauet i propellen. En må ta hensyn til avdrift (strøm og vind) på en helt annen måte enn dem som har vinsj på badeplatformen godt aktenfor propellen.

En løsning kan være en lang ankerrulle som du "bretter" ut når du gjør klar ankeret. Snakk med dem som monterer, de har sikkert løsninger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...