Jump to content

kobling av startbatteri og to forbruksbatterier


Kjell

Recommended Posts

Heisann folkens  :smiley:

 

Håper det er noen her som kan gi meg en enkel forklaring.

Jeg har brukt våren til bl.a. å rydde i kabling og koblinger i vår Nidelv 24

 

Er klar over at det er skrevet mye om dette temaet tidligere, og vær sikker på at alt er dette er lest. Men allikevel er det noen ubesvarte spørsmål for meg her.

 

Nå er det koblingene rundt batteribanken det skal ryddes opp i.

Batteribanken består av et nytt startbatteri på 60Amp (ikke installert ennå) og to forbruksbatterier. Det ene forbruksbatteriet er på 100 Amp, og det andre er på 115 Amp

Begge nye i fjor.

 

I samme momanget som jeg gjør denne jobben installerer jeg ny batteri-switch (vender).

Jeg er klar over at rød pluss kabel fra dynamo skal inn på venderens punkt der det står feeder (ny vender). Noen vendere står det ”common” på. (den gamle)

Hva med dynamoens jordingskabel? Hvor er det best at den sitter? Antar at den skal til motorblokka???

 

Jeg paralellkobler batterienes minuspoler til samme jordingspunkt på motor.

Så kobler jeg plusskabel på startbatteriet til punkt 1 på venderen.

Deretter plusskabel på de to forbruksbatteriene til punkt 2 på venderen.

 

I og med at de to forbruksbatteriene ikke er like store lurer jeg på følgende:

 

1.      Skal det en kabel mellom plusspolene på de to forbruksbatteriene?

2.      Hvis ja, fra hvilket batteri’s plusspol skal jeg da koble til pkt. 2 på venderen?

3.      Hvis nei, skal det da en kabel fra hver av de to batterienes plusspol opp til pkt. 2 på

               venderen?

 

 

Når det gjelder dette med at forbruksbatteriene ikke er like store, var det en som sa til meg at det ville det lønne seg å sette på egen bryter på hver av de to forbruksbatteriene mellom vender og batterier istedenfor å koble de sammen direkte til pkt. 2 på venderen. Grunnen var at hvis ikke ville det største av forbruksbatteriene hele tiden stå og lade opp det minste av dem, og dermed dårlig med strøm.

 

Tenkte jeg skulle begynne på denne jobben lørdag 3/7-04, så jeg håper noen kan bidra med hjelp før det.

 

Kjell

Link to post

Hva med dynamoens jordingskabel? Hvor er det best at den sitter? Antar at den skal til motorblokka???

 

Jeg paralellkobler batterienes minuspoler til samme jordingspunkt på motor.

Så kobler jeg plusskabel på startbatteriet til punkt 1 på venderen.

Deretter plusskabel på de to forbruksbatteriene til punkt 2 på venderen.

 

I og med at de to forbruksbatteriene ikke er like store lurer jeg på følgende:

 

1.      Skal det en kabel mellom plusspolene på de to forbruksbatteriene?

2.      Hvis ja, fra hvilket batteri’s plusspol skal jeg da koble til pkt. 2 på venderen?

3.      Hvis nei, skal det da en kabel fra hver av de to batterienes plusspol opp til pkt. 2 på

               venderen?

 

 

Når det gjelder dette med at forbruksbatteriene ikke er like store, var det en som sa til meg at det ville det lønne seg å sette på egen bryter på hver av de to forbruksbatteriene mellom vender og batterier istedenfor å koble de sammen direkte til pkt. 2 på venderen. Grunnen var at hvis ikke ville det største av forbruksbatteriene hele tiden stå og lade opp det minste av dem, og dermed dårlig med strøm.

 

 

Kjell

Først det med jording; Det finnes noen motorinstallasjoner (bl.a Perkins) som har 2 polet anlegg. Det vil i korthet si at man ikke bruker motoren som minuspunkt. Det bør du undersøke. Er det en-polet anlegg, legger du en fet kabel fra batteriene til motoren. Du behøver ikke legge en kabel fra hvert batteri. Kople en ledning fra den ene minuspolen til den neste, og deretter til siste batteriet og derfra til motor. På enpolet anlegg er som regel (?) jordingen fra dynamo til motor ivaretatt ved at godset i dynamoen er minus, og dermed forbundet til motor ved selve innfestingen/braketten.

 

Hvis du ikke skal ha egne av/på brytere på forbruk, kopler du +polene sammen og strekker en kabel opp til "2" på venderen. Det er altså ikke nødvendig å legge dobbelt opp med kabel, pass bare på å ha god størrelse på kabelen. Det spiller ingen rolle fra hvilket av +polene kabelen går til venderen.

 

Jeg er ingen spesialist, men har også hørt om problemet med å bruke batterier av forskjellig størrelse. Setter du opp egne av/på brytere, løser du selvsagt det problemet. (bruke bare et batteri ad gangen) Men, egentlig bør du da også lade batteriene separat opp. og det kan vel bli litt "klønete". Hvor stor ulempe det er med 2 batterier av forskjellig størrelse (under forutsetting av at de er av nogenlunde lik oppbygging/dato) finnes det vel ganske mange meninger om.

 

Håper dette kan være til litt hjelp.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Jeg har også hatt en Nidelv 24. I denne hadde jeg også tre størrelser på batteriene.

Problemet var at det største batteriet tappet det minste.

 

Løsningen for meg ble å bruke hurtig koblinger på begge forbruksbatteriene.

(slike selges på biltema)

I praktisk bruk så brukte jeg kun det ene forbruksbatteriet til dette hadde lav spenning, byttet da over med hurtigkoblingene til det andre forbruksbatteriet.

Og koblet begge på under gange, slik at alle ble ladet.

 

Ikke helt ideelt men det gikk, det beste er jo å ha to like batterier koblet sammen.

Link to post

Det smarteste er nok å montere en automatisk batteriskiller. Da kan du lade alle batterienen samtidig, og du unngår at det svakeste batteriet blir ladet opp av et batteri som er sterkere. Du finner slike i bl.a. 4wd med to batterier. Da har du bestandig startstrøm og alle batterier er får lading.

 

Terminalen merket common=jord.

 

Søk på batterishop.no eller powercontrols.no  :boxing:

 


Link to post

Grunnen var at hvis ikke ville det største av forbruksbatteriene hele tiden stå og lade opp det minste av dem, og dermed dårlig med strøm.

Som jeg har skrevet tidligere i div. sammenhenger er det min ærbødige påstand at dette er en seiglivet urban legend.

 

I teorien kan man kanskje finne grunnlag for det, men jeg har gjort flere målinger på svært forskjellige batteri-konfigurasjoner som alle viste at ryktet ikke tåler dagslys....  :flag:

Link to post

Skjønner at når det gjelder et slikt opplegg er det mange og delte meninger.

Takk for innspillene så langt.

 

Lars H. ville sagt, bruk skillediode.

 

Tror jeg kobler det på enkleste måte nå til å begynne med, og gjør som du sier Ingar.

I tillegg kan jeg jo sette på en bryter på plusskabelen mellom de to forbruksbatteriene, slik at jeg kan velge mellom å lade bare ett av dem eller begge.

 

Jeg skrev at:

Jeg er klar over at rød pluss kabel fra dynamo skal inn på venderens punkt der det står feeder (ny vender). Noen vendere står det ”common” på. (den gamle)

 

Brutus sa at Common=jord. Hmmm, det må jo være feil. :flag:

Det skal være omvendt. Det står common på den nye venderen der plussen fra dynamoen skal inn og det står feeder på samme stedet på den gamle venderen.

Ekspertise i Båtbua i Fredrikstad og i tillegg Lars H. sa at plusskabelen skal inn der.

 

Kjell

Link to post

Ekspertise i Båtbua i Fredrikstad og i tillegg Lars H. sa at plusskabelen skal inn der.

Og det står jeg for, du har forstått det rett!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Som jeg har skrevet tidligere i div. sammenhenger er det min ærbødige påstand at dette er en seiglivet urban legend.

 

I teorien kan man kanskje finne grunnlag for det, men jeg har gjort flere målinger på svært forskjellige batteri-konfigurasjoner som alle viste at ryktet ikke tåler dagslys....  :flag:

 

Prøv å parallell-koble et uladet batteri og et toppladet, et dårlig eller utladet batteri trekker nødvendigvis strøm, det ser du jo på amp. meteret hvis du forsøker å lade det. Hvis det du skriver er riktig, da skulle det ikke gå an å lade et batteri, for det vil ikke trekke strøm. Og så vidt jeg vet i teorien så begrenses bare strømuttaket på et batteri bare av last eller intern resistans (hvis du kortslutter det). :discuss

 

 

Brutus sa at Common=jord. Hmmm, det må jo være feil.

 

På de fleste applikasjoner er common og ground det samme som jord eller felles jordpunkt

Vanlige vendere har jo innstillingene OFF ,BOTH,1,2 og det switches vanligvis på +-siden med ett felles jordpkt.  Du kan jo kanskje ha en to-polet type som switcher både på + og -...???

 

Et bilde kan kanskje være til hjelp.

Link to post

Nei, den rette konklusjon måtte isåfall være at man ikke kan lade ett batteri med en lader som har utspenning lik flytespenning på batteriet.

 

De som tviler bør sjekke det ut i praksis selv.  :flag:

Det er jeg derimot enig i, for et utladet batteri måler ikke 12V. over polene, da vil det trekke strøm inntil spenningen er lik på begge batteriene.... :cool:

Link to post

En bryter mellom batterier som er paralellkoblet har jeg brukt for å skille de bl.a. når båten ikke er i bruk. Jeg får da målt hvilespenning for hver enkelt batteri,etter en eller flere uker, og dermed selvutladingen for hvert batteri, som forteller mye om tilstanden. Størrelse og alder har ikke noe å bety når de er paralellkoblet, mener nå jeg da, men det er viktig å oppdage svakheter så tidlig som mulig. Det kan være selvutlading, varmeutvikling, vannforbruk, ujevn syrevekt etc. Det er ofte et dårlig batteri som trekker ned alle og er vanskelig å oppdage før det er for sent. Feil i ei celle kan oppstå når som helst.

Ang.batteribryteren: Kan det vere at den skal kobles på minuskablene siden det stod commom,eller skal den alltid vere på pluss-siden?

Link to post

Hmmm. Litt i tvil om hva som diskuteres, men .. der det batteriisolatoren til Brutus??

 

Den skiller vel bare parallellkoblingen/separerer batteriene når motor stanses. Det gjør at forbruket blir tappet fra de respektive batterier når motor er av( det batteriet hvor strømmen er hentet fra - altså ingen henter strøm direkte fra disse punktene).

Når motor startes kobles batteriene automatisk i parallell igjen og alle lades samtidig.

 

Bare pluss...

 

Minus nede til venstre er vel bare før strøm til dioden??

 

Har ikke vært borte i denne, men er det ikke slik.

 

:smiley:

Link to post

Som jeg har skrevet tidligere i div. sammenhenger er det min ærbødige påstand at dette er en seiglivet urban legend.

Å repetere en feil påstand, gjør den ikke mer korrekt  :smiley:

 

Kollegaer med høyskoleutdanning innen elektro påstår ihvertfall at din påstand er feil. Hvor stor betydning dette har i praksis skal jeg ikke ha noen formening om, men .......

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Kollegaer med høyskoleutdanning innen elektro

For hva det er verdt har jeg også det. :yesnod:

 

Men i stedet for teoretisk spekulasjon vil jeg oppfordre de som er i tvil å gjøre som meg, sjekke ut dette i praksis.

 

Det er enkelt:

Koble batteriene i parallell og sett på lading.

Når de er fullt oppladet kobler man av polskoene og måler strømmen som går mellom dem med et multimeter.

Så kan man følge med på strømmen over et tidsrom, ut fra mine tester stabiliserer den seg forholdsvis raskt på et ubetydelig nivå.

 

Selv ved svært forskjellige batterier:https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=3766;start=6

Link to post

Når de lades er de jo paralell-koblet uansett.

Skulle man kompensert for et slikt forhold måtte man ha individuell ladespenning for hvert batteri.

 

Myten tror jeg nok har oppstått av teoretiske betrakninger på deler av problemstillingen, f.eks. det Brutus nevnte over.

Men man må ta med hele "modellen", og i en så kompleks sammenheng er det enklest med et empirisk forsøk. :yesnod:

Link to post

Ja, altså når de lades er det uansett ikke noe problem, for da vil ladespenningen være høyere enn hvilespenningen, og det vil gå en strøm til og igjennom hvert batteri.

 

Men når ladespenningen taes vekk så vil forskjellen i hvilespenning føre til at det ene batteriet (i større eller mindre grad) lades ut.

 

Nå har jeg bestilt en bok om batterier hos amazon, så skal jeg se om det står noen god forklaring der...

 

GeirKS

Link to post

Når paralellkoblede batterier i utgangspunktet er like, dvs, 1.28 i syrevekt ved 20 grader og hvilespenning på 12,72 volt, går det  i praksis ingen strøm fra det ene til det andre batteriet. Feil kan oppstå når som helst og for å følge med på dette, må de frakobles når de ikke er i bruk, slik at de lever sitt eget liv. Og måle bl.a. hvilespenningen før innkobling .  Da kan man kutte ut det "dårlige" når som helst, eller lade bare det og se om det tåler å bli oppladet. Derfor har ikke alder eller størrelse noe å bety når man kan bytte ut det defekte i tide. Det kan også være det nyeste som "ryker" først. Når alle er ok, kan de stå sammenkoblet hvor lenge som helst uten at det skjer noe.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...