Jump to content

Kva bilmotor egnar seg best for marinisering?


magnumlars

Recommended Posts

Rastlaus som eg er og med for mykje fritid har tankane ei stund surra om eit lite båtprosjekt. På bakgrunn av dette ynskjer eg å marinisere ein diesel bilmotor (eller bensin?). Selvfølgelig kan ein jo kjøpe ein ferdig marinemotor, men for meg er halve moroa "prosjektet". Planen er i tilfelle å skaffe eit bra emne av ein motor, overhale denne og deretter gjere det som skal til for å gjere båtmotor ut av den.

 

Bere for å sei det, eg har ikkje vore bort i denne typen prosjekt før og eg har vore lite borti motorar generelt. Men eg jobbar i marinebransjen som serviceingeniør og inbiller meg at eg skulle ha nok teknisk insikt til å fullføre dette.

 

Min plan er å gjere so mykje som mogleg sjølv, inkludert å lage salt/ferskvasskjølar (tenker her på rørkjølar i rustfritt) og vasskjølt eksosmanifold.

 

Men so det store spørsmålet;

Kva motor er det beste utgangspunktet? Slik eg tenker no vil eg sikte meg inn på ein motor mellom 60-100hk. Alternativ som eg har tenkt på er Izusu (opel) 1,7 TD. Denne er vel på rundt 80hk. Vidare har peugeot nokre 1,8-1,9 TD på 90hk. På landeveien er eg ikkje i tvil om kven som lagar best motorar (les:Mercedes), men eg er litt i dus om desse egnar seg i ein båt (typiske turtalsmaskiner). Eg reknar med at det ikkje er gunstig å nytte samme maksimumsturtall i ein båt som i ein bil, kanskje ein må gå ned på maks turtall? Om so er tilfelle vil det jo vere ynskeleg med ein motor med effekt og dreiemomentstoppar eit stykke under rødmerkinga på (bil)turtellaren. Eg tenker helst på ein motor frå forrige årtusen med minst mogleg elektronikk og som let seg anskaffe for eit 4-sifra pengebeløp.

 

Etter å ha lest gjennom mange trådar her på BP er eg ikkje det minste i tvil om at det er mange med stor kunnskap på dette feltet, so eg ser fram til mange gode innspel og synspunkt.

 

Kan ta med til slutt at motoren er tenkt montert på gear med strak aksel i ein planande båt, so eg tar gjerne imot tips på dette området og. Kva gir egnar seg osv.

Link to post

Hei. Prøver å skjekke ut dette jeg også. Beste tipset jeg har fått er den 3,3 liters turbodieselen som står i nissan patrol. Det skal være en meget slitesterk og god maskin som det også finnes mariniserings-sett til. (også brukt som marin og industrimotor) Jeg har også tenkt på å lage varmeveksler og esos til denne. Litt usikker på om jeg skal lage rustfri eksos. Da er det fare for å tære på motor. Send meg en IM Hvis du vil diskutere løsninger :smash:

Redigert av dorge (see edit history)
Link to post

Kjølere i rustfritt er ikke en god løsning! Varmt saltvann tærer noe helt ufattelig på denslags. Skal det holde, må det helt andre legeringer til....

 

Ellers så egner vel de fleste bilmotorer seg til marinisering. Men det kan være lurt å prøve å unngå motorer med mye elektronikk, det er ikke lett å tilpasse dette til bruk i båt og saltmettet luft gjør også elektronikken utsatt. Jeg har nå en Ford Transit motor fra 1990 i min båt, en enkel, grei og slitesterk motor på 70hk. Mekanisk dieselpumpe, og enkel å marinisere. Grunnen til at jeg valgte denne var at jeg da kunne bruke gear og varmevekslere fra min gamle Ford Sabb 54hk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Eg tenkte i utgangspunktet at det ikkje ville vere so store problem med ein sjøvannskjølar i rustfritt. Denne vil kun vere tilkopla andre komponentar med gummislangar og so lenge kapasiteten på kjølaren er stor (nok) vil ikkje temperaturen på sjøvatnet bli so veldig høg vil eg tru (har ikkje rekna ut dette enda, må vel finne fram termodynamikkboka frå fagskulen igjen). Manifold vil eg lage i svartstål.

 

Kva materiale egnar seg best for eksos? Kunifer?

Link to post

"heil anna ....!"

Rustfri eller syrefast? :det er to forskjellige ståltyper. I båt bruker vi bare syrefast.

Lag deg syrefaste kjølere du ! Holder i årevis :smiley:

Eksos er verre da det lettere kommer sprekkdannelser i syrefaste eksosmanifoiler. Dette har eg fra turbotrimming av biler, da uten vannkjøling...og sinnsykt turtall osv... Her får du kjølingsmuligheter :smiley:

Kjør på i syrefast der og, så ser du :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
"heil anna ....!"

Rustfri eller syrefast? :det er to forskjellige ståltyper. I båt bruker vi bare syrefast.

Lag deg syrefaste kjølere du ! Holder i årevis :smiley:

Eksos er verre da det lettere kommer sprekkdannelser i syrefaste eksosmanifoiler. Dette har eg fra turbotrimming av biler, da uten vannkjøling...og sinnsykt turtall osv... Her får du kjølingsmuligheter :smiley:

Kjør på i syrefast der og, så ser du :smiley:

 

Planen var å lage eksosmanifold av noko anna enn syrefast. Går det ikkje an å bruke ferskvannssløyfa til å kjøle manifolden? Men frå manifolden og vidare må ein vel kanskje ha noko syrefaste greier hvis ein skal kjøre sjøvatnet ut gjennom eksosen?

Link to post
Planen var å lage eksosmanifold av noko anna enn syrefast. Går det ikkje an å bruke ferskvannssløyfa til å kjøle manifolden? Men frå manifolden og vidare må ein vel kanskje ha noko syrefaste greier hvis ein skal kjøre sjøvatnet ut gjennom eksosen?

 

Hulda kjøler sine 140 hk med eksosmanifolder i støpejern og 'grønt vann' (kjølevannet fra motoren). Det er ikke snakk om at man må opp i dimensjon. Varmeveksleren som kjøler motorvannet med sjøvann er i kopperlegering. Motortemperaturen er hos meg konstant 82 grader, uansett belastning på motoren.

 

Har du flater i rustfritt (AISI 301, 304 eller 316L) skal du ikke bevege deg mye over 50 grader C før hissig korrosjon kan intreffe. Det er uansett sammenblanding med andre materialer. Skal du lage varmebestandige detaljer i stål, må du opp i SuperDuplex (24% Cr minimum).

Link to post

Om du vil bruke litt penger så har Bowman komplett kombikjøler til Ford Transitt motor FDS-425, motoren er skuddsikker og fås billig hos en opphugger.

 

Kombikjøleren er vannkjølt manifold (ferskvann) , varmeveksler og header tank i ett.

 

fm24030132.jpg

 

FM240-3013 Combined heat exchanger, header tank and water cooled exhaust

manifold for the Ford diesel engines type FSD-425.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Hvis det er så at du likar Mercedes, om med den prisramma du antydar, vil eg foreslå OM352. Inntil 140 solide hk utan turbo, evt OM352A 170 hk med turbo/200 hk med intercoolar. Kompakt, enkel og særs solid, bygd for full belastning/fullt turtal time etter time, og gjerne i ulendt lende. Eg har ein slik i min Unimog 416, og har mange gonger tenkt at dette måtte vere ein ideell motor å ha i båt.

Ulemper er at den er noko høg (lang slaglengde), og den er sikkert noko tung for ein planande båt, iallefall utan turbo. Eg veit ikkje vekta, diverre.

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
På min scania motor har jeg kjøling med sjøvann på min eksosmanifoil. Når motor ikke går tømmes dette sjøvannet ut via slange. Det jeg lurer på er om dette kan være så lurt angående korresjon. Eksosmanifoilen er av syrefast rustfritt stål. Er det noen som vet om dette vil tære mere på stålet?

 

Er det tørt inni der, så er det ingen korrosjon. Uansett, tømmer du vannet, så vil jeg tro at det er et bra system du har. Jeg sveiset meg et par eksosbokser der het eksos blandes med sjøvann (AISI 316L). Det er ikke verdens heldigste kombinasjon. På den ene boksen har det tæret hull i en sveis, på den andre har det tæret tvers gjennom stålplaten. Og jeg skal jo liksom ha greie på denslags. Jeg trøster meg stadig med at den siste idioten enda ikke er født, det kommer fler etter meg. På min neste konstruksjon, som stadig er under planlegging inni skallen min, kommer eksosen til å gå i et system der sjøvannet mer eller mindre blir spylt rett inn i eksosslangene. Og vannfella (motoren ligger under vann) kommer til å være tørr og høytemp.isolert. Men før jeg kan komme så langt, må jeg ha bedre ventilasjon til motorrommet. Som nå har en driftstemp. på rett under 50 grader. Ting griper i hverandre.

 

Nå får forumet ha meg unnskyldt. Admiralen kaller, gangen skal males med neste strøk. Deretter skal jeg legge gulv. Alt skal være ferdig før jeg drar på jobb mandag morgen kl. 03:30. Hadde det ikke vært behovet for (båt)penger inn, skulle jeg blitt pensjonist i morgen.

Link to post

Vert litt forvirra her eg.. Kva er beste løysinga på materiale til eksosmanifold når ein ynskjer å fabrikkere denne sjølv? Selvfølgelig kan eg kjøpe bowman, men for meg er halve moroa å lage mest mogleg sjølv (og so er det jo greit å ikkje ha lagt ut so mange kronene om ting skulle gå der hønsa sparkar).

 

Eg er fullstendig klar over den galvansiske spenningsrekka, men hadde ikkje tenkt på den i denne forbindelsen.

 

Her er forresten ei side eg fant på nettet med nokon som mariniserar ein Peugeot 1,9 diesel. Her er vist ganske detaljert korleis eksosmanifolden er laga, men der står ingen opplysningar om materialvalg.http://www.leomagill.co.uk/pugs

Redigert av magnumlars (see edit history)
Link to post
Vert litt forvirra her eg.. Kva er beste løysinga på materiale til eksosmanifold når ein ynskjer å fabrikkere denne sjølv? Selvfølgelig kan eg kjøpe bowman, men for meg er halve moroa å lage mest mogleg sjølv (og so er det jo greit å ikkje ha lagt ut so mange kronene om ting skulle gå der hønsa sparkar).

 

Eg er fullstendig klar over den galvansiske spenningsrekka, men hadde ikkje tenkt på den i denne forbindelsen.

 

Den beste løsningen for deg ville være å sveise i AISI 316L og kjøle eksosmanifolden med grønt vann. Hvis du bruker sjøvann her, vil du komme inn i et temperaturområde der 316L ofte reagerer med forskjellige korrosjonsformer. Dette har ikke noe med spenningsrekka å gjøre. Som jeg skrev over, hvis du skal være forholdsvis sikker, må du minst bruke SuperDuplex. Du må naturligvis også vurdere sveisemetode, prosedyre og tilsettmaterieale. I tillegg kommer designet du velger på manifolden.

Link to post
Hvis du bruker sjøvann her, vil du komme inn i et temperaturområde der 316L ofte reagerer med forskjellige korrosjonsformer.

 

Hvor stort problem er egentlig dette? I en vanlig fritidsbåt snakker vi kanskje om ca 100 timer i året der motoren er så varm at 316L er utsatt for pitting, spaltkorrosjon eller annet. De andre 8660 timene er jo motoren kald.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Kor tjukt bør materialet i eksosmanifolden vere? Når det gjeld kva motor eg skal prøve meg på trur eg at eg må finne ein med lavast mogleg vekt i forhold til effek. Eg surrar med tankar om ein ein heilplanande 15-16 fotar, og ein stor treig diesel uten turbo frå ein varebil/lett lastebil er vel kanskje ikkje det mest ideelle? Det var av denne grunnen eg tenkte på at 1,7 turbodieselen frå Izusu (Opel) kanskje hadde eit ok forhold mellom vekt og effekt.

Link to post
Hvor stort problem er egentlig dette? I en vanlig fritidsbåt snakker vi kanskje om ca 100 timer i året der motoren er så varm at 316L er utsatt for pitting, spaltkorrosjon eller annet. De andre 8660 timene er jo motoren kald.

 

Det er ikke veldig stort. Hulda har fått korrosjon gjennom 2 mm 316L plate på ca. 50 motortimer. Det som er greia med disse stålene er at de er alt annet enn korrosjonstrege når reaksjonene setter igang. Dette er også en av grunnene til at Hulda er laget i ST36.

Link to post

Jeg kan anbefale en Ford 2725 lastebilmotor (ca 120hk).

Mariniserte en slik selv i 2001, til en Windy 22 HC.

Motoren ble koblet sammen med et volvo hekkagregat, og jeg fikk den opp i 24 knop.

Motoren kjøpte jeg rimelig og gjorde en hel del ombygging.

Dvs:Ombygging av bunnpanne, bygging av eksosmanifold (dobbel og ferskvannskjølt i vanlig stål) nye motorlabber og adapter for oljekjøling. Dette er en slitesterk og nesten evigvarende motor.

Riktignok en tung motor for Windy 22, men med litt ombygging av båten så ordnet det seg også.

Jeg brukte bowman kjølere. Ferskvannskjøling på oksosmanifolden og saltvannskjøling på eksosbendet.

Alt i alt ble det et lærerikt prosjekt til en billig penge. Men masse arbeid ble det.

Kan legge til at jeg justerte opp dieselpumpa slik at turtallet økte fra 2500rpm til 2800. (dette kan gjøres ved lett drift) Slenger med et bilde eller tre.

(lykke til med prosjektet)

 

2004_0701_012005aa.jpg

 

2004_0731_072853aa.jpg

 

2003_0717_161952aa.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...