Jump to content

Lekkasje på dysene på volvo AQD41A


Willing 31

Recommended Posts

Fikk du ikke svar på dette i den andre tråden din da? (den som ble stengt grunnet lite spesifik emnetittel)

 

Hvis det lekker der dysene går inn i toppen så må de ut og kobberpakkningen må glødes eller skiftes. Deretter drar du til med riktig moment igjen. Momentet får du sikkert opplyst av en VP forhandler eller kanskje en her på forumet husker det.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Tror ikke det kobberpakning på dysene på denne motoren. Jeg hadde selv en AQAD 31A og verksmesteren på det lokale verkstedet skiftet dysespisser på denne. Jeg var med under hele jobben og jeg så ikke at han skiftet ut eller satte på noen kobberpakninger på dysene. I toppen på motoren er det imidlertid kobberhylser som er presset nedi og som bla.a. tetter mot kjølekanalene. Å skifte disse er en litt mer krevende jobb som nok krever spesialverktøy samt nedtapping av kjølevesken.

 

En av dysene lakk litt etterpå men han mente det ville gå seg til og at lekkasjen ville tettes med sot etter forbrenningen i sylinderen. Om det var det som skjedde vet jeg ikke men lekkasjen forsvant etter en stund.

 

I tilfellet til Halco 26 er jo saken en litt annen da dysene plutselig begynte å lekke uten at de på forhånd hadde vært tatt ut. Merkelig at 3 dyser begynner å lekke samtidig. Kan det være feil på selve dysene der hvor dysespissen er festet til resten av dysen? Uansett merkelig at dette skal skje på 3 stykker samtidig.

 

Det var ikke så enkelt å ta ut dysene heller. Forsøkte først selv men fikk kun ut en dyse. Verksmesteren brukte et spesialverktøy som så ut som et rør med en slagring som han skrudde fast på selve dysen. Ligner litt på det bilopprettere bruker for å dra ut bulker fra utsiden.

Redigert av Tore Tang (see edit history)
Link to post
En av dysene lakk litt etterpå men han mente det ville gå seg til og at lekkasjen ville tettes med sot etter forbrenningen i sylinderen.

 

I tilfellet til Halco 26 er jo saken en litt annen da dysene plutselig begynte å lekke uten at de på forhånd hadde vært tatt ut. Merkelig at 3 dyser begynner å lekke samtidig. Kan det være feil på selve dysene der hvor dysespissen er festet til resten av dysen? Uansett merkelig at dette skal skje på 3 stykker samtidig.

 

Det var ikke så enkelt å ta ut dysene heller. Forsøkte først selv men fikk kun ut en dyse. Verksmesteren brukte et spesialverktøy som så ut som et rør med en slagring som han skrudde fast på selve dysen. Ligner litt på det bilopprettere bruker for å dra ut bulker fra utsiden.

En verksmester som satser på at tetningen mellom dyse og topplokk skal "trutne", ville jeg ha vært skeptisk til.

 

Jeg er tidligere blitt kritisert for å påpeke feil terminologi, men legger hodet på blokken igjen. Dysen er den maskindelen som inneholder dysenål og hus med sete som dysenålen tetter mot. Fellesnavn for enheten som dysen er skrudd fast på (dyseholderen), og selve dysen, heter brennstoffventil.

 

Det er altså en ringflate på dysen som skal tette mot tilsvarende ringflate nede i topplokket. Dersom dette skal gå bra, må flatene være maskinert til stor finhet, men med tiden ville disse flatene bli litt ru, og derfor ligger det vanligvis en kobberring mellom dem. Når det her snakkes om lekke dyser, kan det være lekkasje mellom dyse og dyseholder eller mellom dysehus og topplokk. Kommer det dieselolje opp, er det lekkasje mellom dyse og dyseholder. Hvis det skjer kort tid etter kontroll/overhaling av dysene, er det bare å henge den som har gjort jobben.

 

En enkel måte å løsne brennstoffventilen fra topplokket, er å skru ut mutterne (eventuelt boltene) en omdreining, og så kjøre motoren på starteren (pådrag på null!) et par omdreininger. Da vil konpresjonstrykket løsne brennstoffventilen.

Link to post
En enkel måte å løsne brennstoffventilen fra topplokket, er å skru ut mutterne (eventuelt boltene) en omdreining, og så kjøre motoren på starteren (pådrag på null!) et par omdreininger.

Denne metoden er ikke å anbefale på VPs 3X og 4X-serie (og kanskje flere modeller som har tilsvarende konstruksjon). Dette fordi dysa, eller kanskje mer presist brennstoffventilen, sitter i en messinghylse nede i toppen. Dersom denne messinghylsen følger med dysa opp vil det kunne lekke kjøleveske ned i forbrenningskammeret.

 

Enkleste måte å demontere på er nok å benytte VPs spesialverktøy eller en tilsvarende løsning. Denne gjør det mulig å terse dysa opp samtidig som messinghylsen holdes på plass.

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...