Jump to content

Test av mando dynamo


Sjøullken

Recommended Posts

Slitne kullbørster + eller knekte fjær + gjennomoksiderte ledere til børstene er for meg nr. 1,

ellers for mye støv og søl slik at børstene "henger", slitne sliperinger, sliten rotorlagring (Vibrasjon som kullbørstene ikke kan følge)?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

"Ny" mener bare at den ikke skal være sliten, men betyr ikke at den er feilfritt.

Hvis det er koblet alt som det skal da finnes det bare få muligheter.

 

....sikker på at du måler riktig og at multimeteren virker riktig?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hvor måler du og båtinstrumentet?

 

Hva er spennigen på D+ mot B-?

Hva er spenningen mellom B+ og B-?

Hva er spenningen på batteripolene?

 

Hvor mye strøm/Ampere flytter, kanskje det finnes bare en stor spenningsfall?

 

Hva er grunnen at du har byttet dynamoen?

 

:seeya:

Jørg

 

 

....kommer på noe:

Finnes det et lite hull på baksiden av regulatoren?

I så fall skulle du i tillegg sjekke om kan justeres.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Hvor måler du og båtinstrumentet?

 

Hva er spennigen på D+ mot B-?

Hva er spenningen mellom B+ og B-?

Hva er spenningen på batteripolene?

 

Hvor mye strøm/Ampere flytter, kanskje det finnes bare en stor spenningsfall?

 

Hva er grunnen at du har byttet dynamoen?

 

:seeya:

Jørg

 

 

....kommer på noe:

Finnes det et lite hull på baksiden av regulatoren?

I så fall skulle du i tillegg sjekke om kan justeres.

Dette er en Mando-sak med polene L2, EXC, S, Batteri og tilsist jord. Exc går til tenningsbryteren, S er sense, L er til ladelampa, så batteri og jordforbindelsene. Hvor eventuellt skal jeg måle. Har akkurat vært og pusset ned ale bateripolene og forbindelsene på motor.

Link to post

- Finnes det batterispenning på dynamoets "Batteri"? Måles mot dynamo-minus.

- "Batteri & jord" -> direkte på dynamoet = dynamospenning

- Fås EXC spenning fra tenningen?

 

- "Batteri" og batteri-pluss = positivspenningsfall mot batteri

- "Jordforbindelse" og batteri-minus = negativspennngsfall mot batteri.

 

Hva med regulatoren, kan den justeres?

 

Jeg stikker ut en tur nå.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...