Sjøullken Startet 28.August.2009 Link til dette innlegget Startet 28.August.2009 Er det noen som vet hvordan man tester en mando 55 Amt dynamo. Den lader ca 13 V ved tomgangskjøring men ladespenningen faller ved økende turtall. Dynamoen sitter på en 7,4 mercruiser. Er det noen som har tips i saken her. Strømløs Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Sjekket korrekt stramming av viftereima? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Dårlig kontakt på ladekabel fra dynamo. Har hatt akkurat det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøullken Svart 28.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Sjekket korrekt stramming av viftereima? Ja alt er korrekt mht stramming. Nesten umulig å koble galt også. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøullken Svart 28.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Dårlig kontakt på ladekabel fra dynamo. Har hatt akkurat det samme. Det høres fornuftig ut. Hvor kan det eventuelt være dårlig kontakt.. Er det på batteriepolene eller andre steder? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Slitne kullbørster + eller knekte fjær + gjennomoksiderte ledere til børstene er for meg nr. 1, ellers for mye støv og søl slik at børstene "henger", slitne sliperinger, sliten rotorlagring (Vibrasjon som kullbørstene ikke kan følge)? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sjøullken Svart 28.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Jeg glemte å si at dynamoen er helt ny. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 "Ny" mener bare at den ikke skal være sliten, men betyr ikke at den er feilfritt. Hvis det er koblet alt som det skal da finnes det bare få muligheter. ....sikker på at du måler riktig og at multimeteren virker riktig? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sjøullken Svart 28.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 "Ny" mener bare at den ikke skal være sliten, men betyr ikke at den er feilfritt.Hvis det er koblet alt som det skal da finnes det bare få muligheter. ....sikker på at du måler riktig og at multimeteren virker riktig? Jørg Ja, både båtens voltmeter og min biltema-multimeter viser samme tendens. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Hvor måler du og båtinstrumentet? Hva er spennigen på D+ mot B-? Hva er spenningen mellom B+ og B-? Hva er spenningen på batteripolene? Hvor mye strøm/Ampere flytter, kanskje det finnes bare en stor spenningsfall? Hva er grunnen at du har byttet dynamoen? Jørg ....kommer på noe: Finnes det et lite hull på baksiden av regulatoren? I så fall skulle du i tillegg sjekke om kan justeres. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sjøullken Svart 28.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Hvor måler du og båtinstrumentet? Hva er spennigen på D+ mot B-? Hva er spenningen mellom B+ og B-? Hva er spenningen på batteripolene? Hvor mye strøm/Ampere flytter, kanskje det finnes bare en stor spenningsfall? Hva er grunnen at du har byttet dynamoen? Jørg ....kommer på noe: Finnes det et lite hull på baksiden av regulatoren? I så fall skulle du i tillegg sjekke om kan justeres. Dette er en Mando-sak med polene L2, EXC, S, Batteri og tilsist jord. Exc går til tenningsbryteren, S er sense, L er til ladelampa, så batteri og jordforbindelsene. Hvor eventuellt skal jeg måle. Har akkurat vært og pusset ned ale bateripolene og forbindelsene på motor. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøullken Svart 28.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Dette er en Mando-sak med polene L2, EXC, S, Batteri og tilsist jord. Exc går til tenningsbryteren, S er sense, L er til ladelampa, så batteri og jordforbindelsene. Hvor eventuellt skal jeg måle. Har akkurat vært og pusset ned ale bateripolene og forbindelsene på motor. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøullken Svart 28.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Dynamobytte er utført fordi den gamle ble nedgriset i servoolje og sluttet å virke. Tror at det var årsaken fordi en "synser" mente at dynamoen gikk i stykker pga servoolje. Så derfor. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 - Finnes det batterispenning på dynamoets "Batteri"? Måles mot dynamo-minus. - "Batteri & jord" -> direkte på dynamoet = dynamospenning - Fås EXC spenning fra tenningen? - "Batteri" og batteri-pluss = positivspenningsfall mot batteri - "Jordforbindelse" og batteri-minus = negativspennngsfall mot batteri. Hva med regulatoren, kan den justeres? Jeg stikker ut en tur nå. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sjøullken Svart 28.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Jeg har akkurat gått gjennom den gamle. Børstene var fine og det samme med anlegget til disse. Jeg vasket børstene og motparten med whitesprite og til sist aceton. Tok så og pusset lett på alle anleggsflater. Takk for tipsene så langt. Jeg prøver videre. Sjø.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.