Jump to content

Noen som har erfaring med PC-basert radar?

Njord

Recommended Posts

Hoy !

Jeg er på søken etter info om PC-basert radar og håper noen av forumets medlemmer har gjort seg erfaringer med en slik løsning, som de ønsker å dele.

Et godt motargument jeg ser, er den utfordringen det vil bli med museklikking under dårlig værforhold, kontra fast plasserte betjeningsknapper.

Likevel, fleksibiliteten ved et slik system tiltaler meg veldig. I dag bruker jeg PC basert kartplotting. Har skjerm både på utvendig og innvending styreposisjon. Dessuten når ny TV er på plass i salongen, så åpner det seg for muligheten til en tredje skjerm å ha dataene tilgjengelig på.

F.eks denne har jeg sett litt på: Koden PC Radar

Antenne tilsluttet kontrollboks med ethernet kobling til PC. Da kan du sikkert også distribuere radarsignalet til flere PCer ombord hvis ønskelig.

Noen som har erfaringer / kunnskap / synspunkter å dele?

Med vennlig hilsen

Torkjel

Kan ikke kommentere på PC Radaren, men har selv en Koden MDP 1240 med 4 fot åpen antenne ombord og er fornøyd.

PC radaren så jeg på, men den ble dyrere enn min MDP 1240, selv om jegallerede hadde PC og skjerm ombord... noe som gjorde at jeg slo det fra meg.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

J

1) Lysstyrke

2) Betjeningseffektivitet.

Naar det gjelder lysstyrke og PC skjermer, saa er det ikke mange av disse som er egnet til det bruk som vi driver med i baat... med sol inn fra alle mulige vinkler... Vi drev aa experimenterte med dette noen aar siden naar vi instalerte ecdis paa baaten vi var paa... men maatte til slutt krype til korset og bestille proffesionell skjerm fra Jacob Hatteland.

Naar det gjelder betjenings effektiviteten, saa avhengerer jo dette veldig mye av programmvaren, men som foer sakt... en fastmontert rollerball, plasert i eii naturlig stilling oppveier veldig mye av dette

Per

Jeg bruker PC radar og det fungerer meget bra. Har en vanlig bærbar PC nede i salongen og en panel PC med dimbar lyssterk skjerm oppe i copit. Kjører kartprogrammet SeaPro 3000 på begge og de er koblet til en Koden PC radar via en svits slik at jeg kan bruke radaren på begge samtidig. En kan da velge om en vil ha radarbildet i eget vindu eller legge det opå kartet. Når jeg i tilegg har koblet til AIS mottaker har jeg rimelig bra kontroll med omgivelsene. Systemet anbefaller på det sterkeste.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...