trikkern Startet 28.August.2009 Link til dette innlegget Startet 28.August.2009 Hei! Jeg har en septikpumpe med kvern. Den er merket med skilt: "Do not run dry", og er utstyrt med bryter som må holdes inne mens pumpinga foregår. Denne pumpa skal lense septiktanken overbord. Pumpa står montert såvidt høyere enn tanken, og det er svanehals på overbordslangen. Dette medfører at pumpa står tom / tørr idet jeg skal starte den. Kan dette regnes som tørrkjøring og skade pumpa? Eller vil den tåle såpass tørrkjøring til den begynner å ta fra tanken? (Tar vanligvis en liten stund før det kommer noe). Noen som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Jeg har også en slik, montert på samme måte. Ikke noe problem. Det refereres til kontinuerlig tørrkjøring, og ikke det som skal til før innholdet i tanken begynner å bevege seg ut av skutesida. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
trikkern Svart 28.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 OK. Det var godt å høre. Siden jeg må stå å trykke på knappen hele tiden, begrenser jo kjøringen seg. Hendene skal jo brukes til andre aktiviteter også, som Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Skade etter tørrkjøring kommer når pumpa har gått i mer enn to minutter uten at det kommer vått inn i pumpehuset (ifølge opplysningene på pumpen). Jeg har pumpe i båten min, og den tåler tørrkjøring (og det merkes på prisen gitt), men jeg ville aldri latt den kjøre for lenge likevel. Når det er sagt, ville jeg selfølgelig aldri testet ut om pumpa hadde tålt inntil 2 minutter - spesielt ikke om det er kvern i den, for da er det mindre tid som skal til før den kan ødelegges. Regelen jeg følger er at om det ikke kommer noe ut (om du kjenner eller hører det på pumpa) innen de 10 første sekundene den går, så stopper jeg og sjekker om alt er iorden. Det samme gjelder etterpå, når tømmingen er "gjort". Da kjører jeg den maks 10 sekunder etter at turtallet på pumpa øker slik at man kan anta at den trekker luft. Da skal iallefall marginen være god nok. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 28.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Javel, da bør jeg være forsiktig med kjøringa. Problemet er at der jeg står og trykker på bryteren ser jeg verken pumpa eller utløpet, og får ikke sjekket på annen måte enn å lytte. Må visst ha kona med hver gang det skal lenses, da. (Æsj! Det er jo den unskyldningen jeg bruker for å komme meg ut en tur alene, jo!) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Det er en ganske markant endring i lyden når tanken er tom. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
olpi Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Ikke hos meg... deesverre. Mulig det komer av at jeg bare har en kort 25 mm slange ut fra pumpen som går over i lengre 38 mm ut Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Skal eg høre pumpa så må eg stoppe motoren.... Men hvor lang tid tar det normalt å tømme en tank på 100ltr? Veit ikkje akkurat nå kva pumpe eg...eller jo, min og heiter "do not run dry" Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
olpi Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Mener min kvermpumpe bruker 2-3 minutter på va 70 liter, men ser at DENNE fra maritim tømmer ca 10 liter pr minutt. Min pumpe bruker i hvertfal ikke 7 minutter på 70 liter så den er minst dobbelt så rask. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 29.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Jeg kjøpte min pumpe hos Seatronic. (790,- + frakt = Ca. 900,-) Da er vel dette å regne for billigpumpe. Ser at det finnes til 3-4 tusen som kan kjøres tørr. Vi får se om den holder. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Har hatt nok av disse billigpumpene. En dritt jobb når de streiker etter en eller to sesonger. Har nå en Whale Gulper som kan kjøres tørr, koster vel ett par lapper mer enn de rimligste. Men er verdt pengene. Forøvrig så er septikkutløpet i vannlinjen på Mariell. Så en både ser og hører når tanken er tom. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
TrondT Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Mener min kvermpumpe bruker 2-3 minutter på va 70 liter, men ser at DENNE fra maritim tømmer ca 10 liter pr minutt. Min pumpe bruker i hvertfal ikke 7 minutter på 70 liter så den er minst dobbelt så rask. Jeg har denne i 12v versjonen, og ca 70 liter går på noen minutter. Har montert tankmåler i tillegg og da er det jo ganske så enkelt å se når tanken er tom. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Tankmåler du ! Det frister jo.... er det en "møkkajobb" å montere? Inbiller meg det må være mye problem med flottør inni der..... Såg en gang en "ultra"-moko som en bare skulle lime utenpå. Så trur eg den programmerte seg sjølv eller noko slik. Denne finner eg ikkje igjenn nå Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Daffy Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Denne du tenker på? Den kunne jeg tenkt meg men den er vel dyr synes jeg. Finner den her Noen som vet om rimeligere alternativer? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.