Jump to content

hva blir forskjellen på 1:81 kontra 1.65 utveksling på bravo 3

KaRsK

Recommended Posts

Har i dag 1:81.1 utveksling og 28"xr propeller som er ekstra cuppet

har prøvd med standard 30" sett og det var dårligere enn

xr sett på 28"

Da disse propellene er de største som er å få tak i , så lurer jeg på hvilken virkning jeg ville fått

med å gå over til 1:65.1 ? utveksling istedenfor.

Skal ha 3800 men får i dag med ekstra cuppet 28"xr sett ca 3900 ++

turtall sperra slår inn på 3920 og den slår inn veldig lett (ofte)

Er det noen som klarer å beregne hvilket turtall jeg vil få med bytte av drevet ?

eller for å ta med det i spørsmålet også ..

Er det bedre å heve turtallsperra på det oppsettet jeg allerede har , slik det ble nevnt i en annen tråd her på forumet og heller "late som" max turtall anbefalt er 3950 liksom.

Båten er jo relativ lett og som det stod i den andre tråden så var visst ikke dette noe problem ??

Vet at noen her på forumet har peiling på sånt.. men de er vel muligens på båt-tur i helgen :drink: hehe

Hvis du endrer utveksling til 1,65 så prøver jo propellen å gå rundt ca med 2350 rpm istedenfor 2150 rpm ved et motorturtall på ca 3900.

Det greier den kanskje ikke fordi det blir tyngre og dra rundt, og motorturtallet vil trolig falle til ca 3700 rpm med propellturtall på 2250 rpm, og en fartsøkning på ca 5%.

Evt. er du heldig og motoren greier 3800 så har du rett utveksling og propell (og får enda mere fart).

Hvis ikke så har du for mye cupping....

Nå er alt dette er bare teori inni hodet mitt, men se ikke bort fra at det kan stemme sånn omtrent :lol:

Kommer det ingen 29" eller 30" XR eller 4+3 bladet propell snart da, så disse overmotoriserte fartsfantomene kan bli fornøyd ? :giggle:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Dette blir unødvendig fintuning av motoren. Bedre med 3900 enn 3700. Da har du også litt og gå på når du tar med litt ekstra folk og last. Både gear og motor har det bedre.

Dersom turtallsperren slår inn ofte, kjører du stort sett for hardt. Husk at det er andre posisjoner på gasshendelen enn av og på.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Blanco skrev:
Dette blir unødvendig fintuning av motoren. Bedre med 3900 enn 3700. Da har du også litt og gå på når du tar med litt ekstra folk og last.

Dersom turtallsperren slår inn ofte, kjører du stort sett for hardt. Husk at det er andre posisjoner på gasshendelen enn av og på.

Det som er tingen er at dette er ved full dieseltank og flere personer ombord.

er jeg alene og med lite i tanken , så får jeg mer turtall ..

turtall sperren slår jo ikke inn ofte i den forstand , da jeg som regel aldri kjører over 3500, men de gangene jeg drar opp til 3800 , så skal det i mye til før man er oppe i 3920 (sperre)

det har litt sammenheng med at gasshendelen reagerer veldig fort(mye) ved at man dunker litt borti den.

eller at man hopper litt i bølger og propellene mister litt grepet og sperra slår inn..

Når sperra slår inn så går turtallet ned til ca 2000 mener jeg , og motoren må stoppes og startes for å nullstille..

Hvis det teerex har regnet ut er riktig , så kan jo det tyde på at jeg skulle hatt 1:65.. eller større xr sett enn det de lager i dag.. får håpe de komme rmed det :)

Redigert av KaRsK (see edit history)

hei

kunne sikkert kjørt 1,5 utveksling og du relativt greit . og justere deg inn senere med rett prop .

helt klart at du ikke får utnyttet toppfart og motor slik det er i dag .

husk og dra av gassen når du tar av på bølgene, ikke bra for masking og ruse slik den gjør nå , og hardt til motor og drev og når prop får tak igjen også

kan ordne drev til deg ,hvis du tar kontakt, drevkjøler og må du ha på bravo 3 , blir varm i toppen disse drev og mister smøreeffekt og oljen expanderer opp i tanken inne.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...