Jump to content

seglbåt for nybegynner

fjordÅl

Recommended Posts

Bodde i Høyanger en gang i tiden - med båt kom jeg aldri lenger enn Larvik :lol:

Sjekket nettop med Google Earth: Fra Leikanger til Havgapet ved Solund er 70 nautiske mil. Med kontinuerlig 5 knop vil det bli 14 timer.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Eg rekne me d at der e ett godt utbyggd rutebåtsystem der nord sjå dåkke som her i rogaland. Så hvis du har tenkt å komma deg raskast muligt fra sted til sted via sjøveien på ein billige måte så ville eg kjøpt ett årskort sjå fylkesbåtane :smiley: Seiling handle vel mær om å bruka mest tid på sjøen og i vinden, og det e kje alltid du komme der du hadde tenkt.

stå i ro båt!

Mange båter seiler bedre når de krenger... Det er halve morroa når du seiler. Seilbåtene ligger ganske stabilt i bølger når de har vindt i seilet. Jeg har seilt min lille båt på åpent hav i liten kuling. Bølgene var over 2m høye, og det var ikke noe problem i det heletatt. (Selvfølgelig var det en del bevegelse i båten, og etter 4 timer var jeg ganske lei.. :lol: )

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Jeg hadde en 8 fots gummibåt på slep forrige sommer. Merket ikke så mye til det. Men med en gang motoren kom på striget den noe forerdelig. Tror det hadde blitt litt tungt med en 12-13 foter på slep... :sailing:

Livbåt..? Jeg har redningsvester ombord. Har også to ekstra ombord til gjester. :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Båter tåler vann... Men ikke is, så du må ha en isfri havn eller leie deg inn i boblehavn. Båten kan gro litt under om den ligger lenge stille, men dette varierer veldig på hvor i landet det er snakk om, og sikkert også kvaliteten på bunnstoffet.

Om du ikke gidder ta ned riggen, kan OBWiik lage presenninger med hull/mansjetter til mast, stag og vant for 5-6.000 kroner. I tillegg trenger du et stativ å legge presenningen på, dette får du til rundt 3.000.

Presenningstativ og ordentlig presenning trenger du uansett. Prisforskjellen mellom en presenning med og uten "hull" er 2-3.000 kroner. Ned- og opprigging av en liten seilbåt er vel ikke den største jobben, da...

Alle priser er basert på min teflonhukommelse og en telefonsamtale med gutta på OBWiik med utgangspunkt i min egen 22-fots båt.

for oss uten hjullaster og kran då?

Et alternativ kan være en trailbar seilbåt, dvs. en båt som kan fraktes med båthenger og tas ut/inn på en slipp - som en liten motorbåt. Disse har gjerne en kjøl som kan heves, alternativt et kjølopplegg som dette:

resized_DSCF2039.jpg

Denne har også en rigg som bare består av en lang karbonfibermast, helt uten stag og vant. Det bør dermed være enkelt å rigge opp/ned.

Jeg vurderte sterkt å gå for trailbar båt når jeg kikket etter førstegangsbåt i fjor, spesielt med tanke på at det kan være vrient å få båtplass her rundt Oslofjorden. De viktigste årsakene til at det ble "ordinær" seilbåt, var det dårlige utvalget av brukte trailbare båter, samt at jeg følte vi fikk mer båt for pengene ved å velge kjølbåt. Det kan også være litt jobb å rigge båten hver gang man skal utpå. Men det finnes mange "snasne" trailbare småbåter. Denne 24-fots Hunter'en for eksempel (ligger på finn.no, litt høyere prisklasse enn du ser etter...):

93_-2027229097.jpg

men ein standar slipp som tar vanlige båter kan vel ikkje ta seglbåtar og? tenkte å ha den liggande ute heile vinteren og berre ta den opp for vårpuss.

Nei, ikke hvis båten har finnekjøl. Med langkjølet båt burde det gå greit å komme opp på slipp.

Men med finnekjøl går det greit å henge i stroppene hvis det bare er for kort tid og kranfolket tillater det; vanskelig å flytte stroppen for å stoffe det området som stroppen dekker, da. Da må du ha støttesystem. Sjekk med en plass med kran i nærheten; det er vel flere som kan ha samme ønsket!

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...