Jump to content

Steyr 246 varmgang

Flipper 700

Recommended Posts

Hvordan tar du inn kjølevann til denne, gjennom drev eller har du inntak i tillegg. Sjøvannsinntaket i drevet er ikke stort nok alene til denne motoren.

Har du skiftet luftfilter nylig evt vasket filteret? Disse motorene kan være noe følsomme for tett luftfilter, tenker da først og fremst på at du opplever den som treg i plan.

Orginal filter er vaskbart

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Det siste tørr jeg ikke uttale meg om, min 246 ble aldri overopphetet på vi opp i plan men kunne tidligere bli det ved kjøring på full rulle. Ettermonterte da ekstra inntak.

Hvor er det ekstra inntaket montert, langt fremme eller langt bak i motorromet? Kan det tenkes at den suger litt luft gjennom dette på vei opp i plan?

Dersom du ikke får båten lett opp i plan ved skifte/rengjøring av filter ville jeg byttet til en lettere propell. Med denne motoren i en Draco 24 burde du komme så lett opp i plan at motoren knapt fikk tid til å bli varm selv uten kjøling :lol:

Hvilken fart oppnår du på topp og ved hvilket turtall?

Med denne motoren i en Draco 24 burde du komme så lett opp i plan at motoren knapt fikk tid til å bli varm selv uten kjøling :lol:

Enig. Du har andre problemer utover kjølingen. Min med 230hk bensin oppfatter jeg som lettplanende. Kun med 8 voksne karer ombord med fulle tanker og endel :cheers: blir det litt tungt :lol:

Ved normal bruk legger jeg inn fullgass maks fem sekunder. Drar deretter av til 3200omdr og farten stabiliserer seg på noenogtjueknop.

Med momentet på din motor burde båten løftest ut av vannet kjempelett selv med litt tung propell. Dersom ting ikke er veldig grodd :diving: hadde jeg oppsøkt noen med kompetanse på disse motorene.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Med momentet på din motor burde båten løftest ut av vannet kjempelett selv med litt tung propell.

Nja ikke nødvendigvis, 246'en har litt lavere komp en 236 fra samme årstall og større turbo, dette gir 246'en litt ketchup effekt. Dersom propellen er så stor at planingsterskel inntreffer før turbo lader skikkelig (ca 2200 rpm om jeg ikke husker feil) samt at luftfilter er litt tett, kan du få denne effekten.

Ta av luftfilter og test uten (evt rengjør) samt skift til lettere propell.

Får du skikkelig vanngjennomstrømning på sjøvannet? Har hatt båt tidligere med for tung propell, men alldri opplevd antydning til overopphetning. Sjøvannet skal igjenom en del kjølere på vei ut, hvis der er komt litt rusk og rask der, vil en ikke få så mye sjøvann igjennom som kreves.

Hvor lang tid brukes for å få båten i plan?

Tror heller ikke at det er den tunge propellen som gjør at motoren blir varm på vei opp i plan :nonod: Men da tempen ligger stabilt på 80 grader når han først er i plan og at dette kun har skjedd noen få ganger leser jeg som at han ikke har et reelt kjøleproblem.

Mulig at impellerpumpa av og til suger litt luft i det båten streber med å komme opp i plan.

Hei

Når jeg nå får den i opp i 4000 rpm har jeg ca 32kn. Hadde den i 34 knop uten last.

Når båten er kommet på plan ligger temp stabilt på mellom 80 og 85 grader (78grader ved marsj og nærmere 85 grader ved max fart)

Aldri hatt varmgang når den har vært på plan eller ved helt rolig gange.

Drev vp 290 dpe

Noen som vet hvordan luftfilter på 246 er montert?

Redigert av Flipper 700 (see edit history)

Selv hadde jeg Steyr 246 og Bravo 3x på en Sea Ray 240, mao ikke så ulik båt som den du har i mål og vekt.

Min makset 34 knop på 4200 rpm. Jeg prøvde å gå opp en størrelse på mine propeller og klarte da fremdeles 34 knop men kun 3900-4000 rpm samt at den ble tyngre opp i plan.

Luftfilteret er festet rett på turbo med en slangeklemme, lett å demontere om du kommer til

Noen 246 har byggd om veivhusluftinga og har da et rør som kommer inn i bakkant av filteret.

Ellers så finner du manualen på Steyr 246 her.

Manual til nyere Steyr motorer finner du også på deres hjemmeside: http://www.steyr-motors.com/technical/technical.htm

Hei

Har hatt av luftfilteret og rengjort det,noe bedring. Men får fremdeles en temp stigning når den skal i plan (opp mot 90-95c) Tror(håper) kanskje dette kommer seg ved bytte av propell. Må bare finne ut hvilken str som står på først. Får nærmer 3900 rpm på max nå,skal vel ha mellom 4000 og 4300,holder vel med et hakk ned da?

Hei igjen

Inntaket ligger langt nesten helt akter. Proppelene er for stor. Har max turtallpå 4000,med full last på ferien fikk jeg ca 3900.

Får nærmer 3900 rpm på max nå,skal vel ha mellom 4000 og 4300,

Hei,

Du skriver at det ble bedre med rensing av filter, mener du at temperaturen ble bedre?

Merket du ikke noe på fart opp i plan og maks turtall. Det ser nå ut som om du har mistet ytterligere 100 rpm. Jeg hadde forventet at ytelsene hadde bedret seg ved rensing av luftfilter.

Testet du uten filter?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...