Flipper 700 Startet 28.August.2009 Link til dette innlegget Startet 28.August.2009 Har en steyr 246 i en draco 24,motoren har ved et par anledninger gått seg varm når den skal på plan(tung å få på plan)Temp opp mot 100-110. Når den er kommet på plan går den helt fint ned og legger seg på 80 grader. Noen gode råd? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 (redigert) Hvordan tar du inn kjølevann til denne, gjennom drev eller har du inntak i tillegg. Sjøvannsinntaket i drevet er ikke stort nok alene til denne motoren. Har du skiftet luftfilter nylig evt vasket filteret? Disse motorene kan være noe følsomme for tett luftfilter, tenker da først og fremst på at du opplever den som treg i plan. Orginal filter er vaskbart Redigert 28.August.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Flipper 700 Svart 29.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Hei Inntak gjennom drev og bunn,sjekket sjøvannfilter det så bra ut. Skal sjekke luftfilter. Impeller var skiftet i fjor på hovedservice. Kjøpte båten i sommer,kan det ha noe å si at defroster er montert ved styre posisjon,når jeg kjører denne samtidig som jeg drar den på plan blir den ikke så varm? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 (redigert) Det siste tørr jeg ikke uttale meg om, min 246 ble aldri overopphetet på vi opp i plan men kunne tidligere bli det ved kjøring på full rulle. Ettermonterte da ekstra inntak. Hvor er det ekstra inntaket montert, langt fremme eller langt bak i motorromet? Kan det tenkes at den suger litt luft gjennom dette på vei opp i plan? Dersom du ikke får båten lett opp i plan ved skifte/rengjøring av filter ville jeg byttet til en lettere propell. Med denne motoren i en Draco 24 burde du komme så lett opp i plan at motoren knapt fikk tid til å bli varm selv uten kjøling Hvilken fart oppnår du på topp og ved hvilket turtall? Redigert 29.August.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Flipper 700 Svart 29.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Hei igjen Inntaket ligger langt nesten helt akter. Proppelene er for stor. Har max turtallpå 4000,med full last på ferien fikk jeg ca 3900. Den skal vel mellom 4000 og 4300? Tenkte å bytte propeller men må bare finne ut hvilken som står på. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 (redigert) Motoren skal ha 4200 rpm på topp så den er nok for tung ja, propellen altså. Hvilket drev har du og hvilken temperatur har du på motoren med ferielast og 3900 rpm? Hvilken toppfart oppnår du? Redigert 29.August.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Executive Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Med denne motoren i en Draco 24 burde du komme så lett opp i plan at motoren knapt fikk tid til å bli varm selv uten kjøling Enig. Du har andre problemer utover kjølingen. Min med 230hk bensin oppfatter jeg som lettplanende. Kun med 8 voksne karer ombord med fulle tanker og endel blir det litt tungt Ved normal bruk legger jeg inn fullgass maks fem sekunder. Drar deretter av til 3200omdr og farten stabiliserer seg på noenogtjueknop. Med momentet på din motor burde båten løftest ut av vannet kjempelett selv med litt tung propell. Dersom ting ikke er veldig grodd hadde jeg oppsøkt noen med kompetanse på disse motorene. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
SF Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Med momentet på din motor burde båten løftest ut av vannet kjempelett selv med litt tung propell. Nja ikke nødvendigvis, 246'en har litt lavere komp en 236 fra samme årstall og større turbo, dette gir 246'en litt ketchup effekt. Dersom propellen er så stor at planingsterskel inntreffer før turbo lader skikkelig (ca 2200 rpm om jeg ikke husker feil) samt at luftfilter er litt tett, kan du få denne effekten. Ta av luftfilter og test uten (evt rengjør) samt skift til lettere propell. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Kjelli Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Får du skikkelig vanngjennomstrømning på sjøvannet? Har hatt båt tidligere med for tung propell, men alldri opplevd antydning til overopphetning. Sjøvannet skal igjenom en del kjølere på vei ut, hvis der er komt litt rusk og rask der, vil en ikke få så mye sjøvann igjennom som kreves. Hvor lang tid brukes for å få båten i plan? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 (redigert) Tror heller ikke at det er den tunge propellen som gjør at motoren blir varm på vei opp i plan Men da tempen ligger stabilt på 80 grader når han først er i plan og at dette kun har skjedd noen få ganger leser jeg som at han ikke har et reelt kjøleproblem. Mulig at impellerpumpa av og til suger litt luft i det båten streber med å komme opp i plan. Redigert 29.August.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
nordan family 27 Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 hvis du har montert defroster med lang ekstra sløyfe uten egen sirkulasjonspumpe kan vel det påvirke hvor fort vannet går rundt i motoren, og derav kjøingen også? Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Defrostersløyfe kan du stenge, uten at motoren får mindre kjøling av den grunn. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 ja - men når defroster-sløyfa er åpen har vel vannpumpa mye mer vann å dytte over lengre strekke? Større motstand og mindre sirkulasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Flipper 700 Svart 29.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 (redigert) Hei Når jeg nå får den i opp i 4000 rpm har jeg ca 32kn. Hadde den i 34 knop uten last. Når båten er kommet på plan ligger temp stabilt på mellom 80 og 85 grader (78grader ved marsj og nærmere 85 grader ved max fart) Aldri hatt varmgang når den har vært på plan eller ved helt rolig gange. Drev vp 290 dpe Noen som vet hvordan luftfilter på 246 er montert? Redigert 29.August.2009 av Flipper 700 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 (redigert) Selv hadde jeg Steyr 246 og Bravo 3x på en Sea Ray 240, mao ikke så ulik båt som den du har i mål og vekt. Min makset 34 knop på 4200 rpm. Jeg prøvde å gå opp en størrelse på mine propeller og klarte da fremdeles 34 knop men kun 3900-4000 rpm samt at den ble tyngre opp i plan. Luftfilteret er festet rett på turbo med en slangeklemme, lett å demontere om du kommer til Noen 246 har byggd om veivhusluftinga og har da et rør som kommer inn i bakkant av filteret. Ellers så finner du manualen på Steyr 246 her. Manual til nyere Steyr motorer finner du også på deres hjemmeside: http://www.steyr-motors.com/technical/technical.htm Redigert 29.August.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Flipper 700 Svart 29.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Ser ut som min er ombygd,vanskelig å komme til,men skal gi det et forsøk i morgen. Hva vasket du filteret med? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 (redigert) Normalt så kan du vaske i diesel, men mekaniker på lokalt Steyr verksted anbefalte å bruke et hvilket som helst sterkt rensemiddel. Han mente at jeg trygt kunne bruke rensespray for bremseskiver som jeg alt hadde stående. Gir du en tilbakemelding om hvordan det går? Redigert 31.August.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Flipper 700 Svart 1.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Hei Det skal jeg gjøre,måtte desverre reise på jobb så jeg har ikke fått sett på den enda. Skal gi en lyd når det er gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Flipper 700 Svart 7.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2009 Hei Har hatt av luftfilteret og rengjort det,noe bedring. Men får fremdeles en temp stigning når den skal i plan (opp mot 90-95c) Tror(håper) kanskje dette kommer seg ved bytte av propell. Må bare finne ut hvilken str som står på først. Får nærmer 3900 rpm på max nå,skal vel ha mellom 4000 og 4300,holder vel med et hakk ned da? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 7.September.2009 Link til dette innlegget Svart 7.September.2009 (redigert) Hei igjenInntaket ligger langt nesten helt akter. Proppelene er for stor. Har max turtallpå 4000,med full last på ferien fikk jeg ca 3900. Får nærmer 3900 rpm på max nå,skal vel ha mellom 4000 og 4300, Hei, Du skriver at det ble bedre med rensing av filter, mener du at temperaturen ble bedre? Merket du ikke noe på fart opp i plan og maks turtall. Det ser nå ut som om du har mistet ytterligere 100 rpm. Jeg hadde forventet at ytelsene hadde bedret seg ved rensing av luftfilter. Testet du uten filter? Redigert 7.September.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.