Jump to content

MB OM352, rele på startmotor klikker, men motoren dreier ikke

Medusa

Recommended Posts

Har begynt å få feilslag på min startmotor. Stadig oftere vil den ikke gå. Tilførsel og spenning til startmotoren er ok, og jeg hører startreleet klikke.

I slike tilfeller er det vel feil på børstene eller rele/innslaget, men er det andre feil som kan gi slike symtomer?

Om det er børstene så er vel de ganske greie å skifte.

Om det derimot er feil på rele/innslag hva kan feilen bestå i her, og får man deler til dette?

Prinsippet rundt startmotorer på eldre dieselmotorer er vel ganske så likt, men for ordens skyld så gjelder dette en Mercedes OM352A.

Redigert av Medusa (see edit history)

Ofte er det kontaktflatene i selve releet som er brent. Har du prøvd å måle om releet slipper strøm igjennom? Dette kan gjøres med et voltmeter. På releet så har du en ledning fra batteriet og en som går videre inn til selve startmotoren. Sjekk også om det er god kontakt her. Om du har strømgjennomgang så må man feilsøke selve startmotoren. Børster er mest nærliggende å tenke på, men ofte kan en god rengjøring være nok.

Hadde samme trøbbelet på en bmc med lucas startmotor. Den var full av 35 år gammel størknet grease og skitt, og innslaget sto nesten bom fast seg. Også tannhjulet var (dermed) slitt, det hadde "pusset" for mange ganger på kanten av svinghjulet, og også børstene var også på vei ut ...

Ny startmotor kostet mye, så jeg leverte den inn til et lokalt spesialverksed ("Pluggen" i Mathopen, Bergen). To uker etter fikk jeg den tilbake, god som ny. Betalte 1600 kroner, inkl. deler (!!) Aldri trøbbel siden. Så har du et bra verksted av "gamletypen" i nærheten ville jeg anbefale at en fagmann tar jobben. (Dette er jo en også en sikkerhetskritisk komponent). Og, det kan lønne seg, skulle jeg kjøpt delene "løst" ville det kanskje blitt dyrere enn å la verkstedet gjøre jobben. Bare spør om pris først.

j

benytter meg av denne tråden litt.

Ofte er det kontaktflatene i selve releet som er brent.

er det startinnslaget? Jeg har nettopp byttet startinnslag på min bosch starter. Det gamle innslaget så helt fint ut, men var tydeligvis defekt med samme symptomer som trådstarter har. Jeg har tatt vare på det gamle startinnslaget, tenkte jeg skulle prøve å sette det i stand. Noen som vet hvordan man får av lokket? (det sorte med kontaktboltene).

mottok mitt startinnslag fra http://www.startmotor.se/ helt uproblematisk. De selger også deler til innslag og startmotor.

Da har jeg fått litt mer "kjøtt på beinet" og takke for det. Tar båten på land i begynelsen av oktober, så jeg får se om ikke starteren holder til da.

Går ut fra at det er en Bosch-starter så jeg takker for linken, traust. Den kan bli nyttig...

Jeg har tatt vare på det gamle startinnslaget, tenkte jeg skulle prøve å sette det i stand. Noen som vet hvordan man får av lokket? (det sorte med kontaktboltene).

Dessverre er det slik at de fleste solenoider (startreele, startinnslag) er pressvalset sammen. Det finnes noen startere hvor solenoidet er skrudd sammen. Har du bilder av solenoidet ditt?

Du sier du hører releet klikke, men hører du innslaget komme ut til svinghjulet?

Jeg har flere ganger vært borti startmotorer som blir tørre og støvete i innslagshuset.

Dermed vil tannhjulet henge på akslingen, og noen ganger starte fint, og andre ganger ikke slå inn.

Høres ut for meg som det kan være noe slikt.

Prøv å ta av startmotoren og sjekke om det er tørt. Gjør rent og smør opp med WD-40 eller lignende.

• 1 år senere...

Heisann, har du fått fikset denne?

Jeg har nettopp fikset en med samme problem som deg.

I mitt tilfelle ganske enkelt:)

Min er fra ca 1974 og står i en buss.

Når du tar av dekslet bak på starteren er der rele for innslag(kun strøm). I enden en kopperplate med 2 kontakpunkter.

Denne kopperplaten går inn når du kobler strøm på, og har en styrings-skinne i nedkant.

Denne skinnen blir slitt, kobberplaten henger igjen på ene siden og du får dermed kontakt kun på ene kontakten.

Slik at startmotoren aldrig vil gå rundt.

Løsning er å slipe ned denne skinnen litt, slik at overflaten blir jevn og uten hakk.

Dermed kan kopperplaten gå rett inn å danne kontakt

Problemene med starteren utviklet seg ikke, så det ble til at jeg ikke demonterte den før sist høst da jeg tok båten på land. Starteren ligger nå på benken i garasjen, men jeg har ikke fått sett på den ennå.

Takker for tipset, Luretrix...skal sjekke dette.

Du vet forresten ikke om Bosch har en alternativ starter til min? Jeg har en EFEL-22202.

Det ligger nemlig veldig billige Bosch-startere på Ebay som sies å skal passe til min motor, men ha lyst å sjekke dette.

Om noen vet av kryssreferanselister for startere på nettet så vil jeg gjerne høre om det...

Jepp, TMe...vi snakker skyveankerstarter. Jeg har skrudd mye på bil siden jeg var guttunge(hobbybasis), og også hatt en del motorlære på skole, men har aldri hørt om dette prinsippet før. Det ser unødvendig komplisert ut, og jeg skjønner ikke poenget. Startere med Bendix-drev eller magnetinnslag er mye enklere både å forstå og reparere...

Velprøvet og pålitelig førkrigs konstruksjon med stor ytelse.Slike startere var veldig vanlige på dieselmaskineri til langt ut på 70-tallet. Tradisjonelle startere med magnetinnslag og tilsvarende ytelse er av langt nyere dato. Nyere OM352 har tradisjonell starter og du vil sikkert kunne finne en som kan brukes om du kontakter et bilelektrisk verksted.

Redigert av TMe (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...