Jump to content

styringopplegg for sleperor, vet du om noe sånt

M/S Bastard

Recommended Posts

2 nyheter, bastard30000 - én god nyhet og én dårlig nyhet!

Den gode først: fant et slikt rorbeslag til deg......

Bilde

Den dårlige nyheten: den koster 15.000,- :flag: - men så får du jo også en 24' hyttesnekke med FM 8-12 motor på kjøpet..........  :lol:

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=450...69&pos=14&rub=7

:flag:  :cool:  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Jaja, 15 lapper var jo ikke så galt, men dumt og hive båten etterpå da :flag:

Dette må jo være fabrikert en gang i tiden, disse anordningene!

Ser ut som om jeg må lage en :flag:

Poseidon, har dere noe sånt i kystlaget bortpå der du holder til :cool:

Gokstad hadde bare det vajer hjulet, men det hjulet trenger jeg ikke

Jaja, 15 lapper var jo ikke så galt, men dumt og hive båten etterpå da :flag:

Dette må jo være fabrikert en gang i tiden, disse anordningene!

Ser ut som om jeg må lage en :flag:

Poseidon, har dere noe sånt i kystlaget bortpå der du holder til :cool:

Gokstad hadde bare det vajer hjulet, men det hjulet trenger jeg ikke

Jeg skal prøve å holde utkikk for en slik i havna bastard (kan jo hende noen har en ekstra). Sikkert fler som er villige til å holde utkikk også  :lol:

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Hei Bastard, synd du ikke fant noe på kystlaget.

Men må du ha et slikt opplegg?, jeg hadde et makent på forrige båten og syntes det hadde noen klare ulemper. (hvis du legger over fult utslag og skal rette opp igjen kan det være ganske tungt å få svingt den første runden. slikt som det er konstruert, vil man ikke få en lik utveksling mllom ratt og ror.....)

Jeg vurderte da og lage et vinkelbeslag på roret og en pen gjennomføring inn i hekken slik at jeg kunne bruke en std. telefeksstyring eller hydraulisk. enkelt og driftsikkert....

Her sett det på flere snekker med sleperor og tror det er fungerer bra. Hvis man kan gå på bekostning av det orginale utseendet selvsagt....

bare en tanke

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Hei Bastard, synd du ikke fant noe på kystlaget.

Men må du ha et slikt opplegg?, jeg hadde et makent på forrige båten og syntes det hadde noen klare ulemper. (hvis du legger over fult utslag og skal rette opp igjen kan det være ganske tungt å få svingt den første runden. slikt som det er konstruert, vil man ikke få en lik utveksling mllom ratt og ror.....)

Jeg vurderte da og lage et vinkelbeslag på roret og en pen gjennomføring inn i hekken slik at jeg kunne bruke en std. telefeksstyring eller hydraulisk. enkelt og driftsikkert....

Her sett det på flere snekker med sleperor og tror det er fungerer bra. Hvis man kan gå på bekostning av det orginale utseendet selvsagt....

bare en tanke

Har vurdert denne løsningen, kanskje  det blir den alikevel :confused:

Siden den andre hadde dårlige egenskaper som jeg ikke var klar over.

Men jeg har 2 posisjoner, og da selvfølgelig 2 teleflexer, hvordan gjør jeg dette??

Jeg må ikke ha 2 fungerende posisjoner før sjøsetting selvfølgelig, men en løsnig på dette kunne være kjekt og vite om.

Spørs om jeg ikke lager et beslag på roret, og en messing gjennomføring i skroget.

Hmm... Dilla mener: Driv på til den første og enkleste styreanordningen er operativ, deretter hiver du båten på vannet og får utløp for litt av følelsene som bygger seg opp når et prosjekt har pågått lenge nok! :lol:

Vinteren kommer uansett raskt nok (:yesnod:), og da har du masser av tid til å tenke ut løsning på den andre styreposisjonen, og også til leting etter deler.

Gjør som jeg, hvis du ikke alt har gjort det: Lag deg ei ToDo-liste hvor du parkerer alle ideer og ting du kommer på etter hvert. Ting du kunne tenkt deg å gjøre med båten på en plass. Ting som må skaffes på en annen plass. Lista kan du ta fram og kose deg med etter sesongen og planlegge ut fra lista. Prioritere litt. Tenke igjennom hva som må skaffes og notere ned dette. Sammenligne hvor man får beste prisene. Samle bestillingene fra de forskjellige leverandørene slik at man slipper unna med færre enkeltforsendelser og dermed sparer porto. En slik tankeøvelse fører ofte til at man avdekker en rekke ting man må skaffe som man ikke var klar over. Greit å ha i bakhodet når man scanner bruktmarkeder etter "skatter". Men etter lengden på tråden din å dømme, ser det ut til at du klarer deg bra, så antagelig er det unødvendig å fortelle deg dette. Men det kan kanskje være et tips til andre som går og ruger på prosjekter?

Du kan da enklere glemme det med god samvittighet til tiden er riktig for å begynne å plukke fra lista.

En viktig erfaring jeg gjorde meg etter at Sjømannen endelig kom på vannet for et par uker siden, er at det er ikke bra med for lange prosjektperioder på land uten at man prøver ut sakene i praksis inneimellom. Forutsetninger endrer seg ofte når man får prøvd tingene i praksis. Det kan medføre totalt endring i prioritering av gjenstående ting, at man endrer seg på hvordan gjenværende ting opprinnelig var tenkt, at man kutter ut ting, nye ting kommer garantert til, osv. Muligens er du klar over dette, men det er en nyttig erfaring å ta med seg.

Forresten: Hvis du blir for rastløs i mellom slagene, kan du alltids ta deg en tur til de nordre delene av Mjøsa, så skal du få bli med en tur eller to i Sjømannen og kjenne hvordan det er å ha vann under beina igjen... :lol: Byggeplass perioden opptas igjen i løpet av helgen, men denne gangen med den forskjellen at båten er på vannet og kan brukes inneimellom.

Forresten 4 uker ferie fra i dag. Pga defekt PC hos Dillerinnen blir jeg sannsynligvis offline mye av de 4 neste ukene. :confused:

Jepp, har bestemt meg for og ordne den innvendige posisjonen først :yesnod:

Innredningsløsninger kommer det mer av etterhvert når båten er på vannet :lol:

Andre ting som ikke er viktige, slik som kosmetiske detaljer gjøres på vannet :wink:

Har ikke liste. har allt i hodet :lol:

Og jeg som hadde tenkt og olje i dag, men det skar seg med regn idag :lol:

Får ta noen  :confused: i stedet

Taket holder tett, og takk for det for den lille burkaen hadde sklidd av :eek:

Men nå trutner jo skuta da  :diving

Vann under beina hadde vært ålreit, men ferskvann.......

Du har ikke en ledig båtplass til en 45 foter vel :wink:

Bastard30000

Ta et bilde med til en eller anne smed, han kan sikkert lage dette til deg for en rimlig penge. Konstruksjonen er jo rimlig enkel..

Alternativet er å låne/kjøpe deg et mig apparat. Utstyr dette med rustfri tråd og tilhørende gass og sveis dette selv. Metallet finner du hos skraphandleren til en ok pris.

Har selv laget pullpitt og badeplatform med denne ideologien, isteden for å få dette laget til 30 lapper kostet det meg 1300,- pluss litt arbeid og noen :confused:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...