Jump to content

Kjøpe båt med 1 eller 2 motorer


Larvik

Recommended Posts

Det som ofte fører til driftsstans på dieslemotorer er urenheter i drivstoffet. Jeg har lest mange historier om båter med dobbelinstallasjon som har fått driftstans på begge motorer fordi man gjerne har fylt begge tanker på samme sted og derfor får urenheter i begge tanker samtidig. Ofte er dobbeltinstallasjoner montert pga. konstruksjon/plass gjør det nødvendig. Fordeler med dobbelinstallasjon er en noe større driftsikkerhet og lettere manøvrering ved tillegging.(Volvo ips og lignende må jo være suverent uten at jeg selv har prøvet det.). Kostnadene blir betydelig høyere og vedlikeholdet tar lenger tid da alt må gjøres to ganger(men i litt mindre volum). Drivstoffkostnadene blir også noe høyere. Likevel er det jo slik at de fleste båter leveres enten med en eller to motorer og da er jo valget enkelt. I de tilfeller hvor man kan velge blir det vanskeligere. Om jeg ikke hadde behøvd å betale/eller vedlikeholde ville jeg valgt 2 motorer, men om jeg skulle betalt gildet selv/gjort jobben selv og en enkel installasjon var kraftig nok ville jeg nok gått for det(men så har jeg begrenset med penger, desverre.).

Link to post
Hvis ikke du er opptatt av vedlikeholdsbudsjettet og de ekstra kostnadene er det helt klart en fordel med 2 motorer. De aller fleste av oss har kun 1 motor på båten og klarer oss godt med det.

 

Har du en ubegrenset pengebinge å bruke på båten, så velg to motorer. Men da har du dobbelt så mange problemer med drev. Dobbelt så mange problemer med motor... Du få dobbelt så mye dødtid og dobbelt så mange bekymringer..

 

Jeg er ikke i tvil om at en motor er det beste. Hvis du velger to motorer for sikkerhetsskyld, så bør du i såfall ikke kjøre begge motorene på samme brennstoff..

Link to post

Jeg antar at det dreier seg om motorbåt i overkant av 35 fot.

Ulempene med to motorer er 1.5 ganger (ikke dobbelt så mye) tid til vedlikehold, ettersyn, justering, konservering, o.a.

Fordelen er en helt annen manøvreringsevne, hvor du med 2 motorer kan seile nesten som du ønsker.

Eksempelvis er det ikke vanskelig å seile sideveis med to motorer og baugpropell.

Hovedargumentet for to motorer er det sikkerhetsmessige - slik det er nevnt ovenfor.

Link to post

Blueline og andre har fått med seg mange vesentlige poeng.

 

Av egen erfaring har jeg stort sett hatt en-motors båter og en to-motors. Har vel hatt 3 solide havarier: et girhavari og 2 tau i propellen. Begge en-motors båtene krevde øyeblikkelig assistanse fra andre båter for å unngå katastrofe mens to-motors båten klarte seg utmerket på egen hånd. De ekstra kostnadene med 2 motorer tar jeg gjerne på meg for å bedre sikkerheten. Får du motorstopp i bil er det bare å ringe etter hjelp men på sjøen er det betydelig mer komplisert...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post
Det som ofte fører til driftsstans på dieslemotorer er urenheter i drivstoffet. Jeg har lest mange historier om båter med dobbelinstallasjon som har fått driftstans på begge motorer fordi man gjerne har fylt begge tanker på samme sted og derfor får urenheter i begge tanker samtidig.

 

Har hatt stopp på en maskin pga dritt i diesel. Begge maskinene tok fra samme tank. Den ene fikk fuel litt over den andre fra tanken. Fruen gikk på den ene i mens jeg byttet filter og luftet den andre. Ikke noe problem om du også har litt plass.

Har du en standard båt med ca 30cm i mellom maskinene har du et problem med å få fikset når du er på sjøen. Men du kommer deg i det minste til land på egenhånd.

 

Har du en ubegrenset pengebinge å bruke på båten, så velg to motorer. Men da har du dobbelt så mange problemer med drev. Dobbelt så mange problemer med motor... Du få dobbelt så mye dødtid og dobbelt så mange bekymringer..

 

Og halvparten så mye slitasje. :cool:

 

Kan også nevne at jeg dro på Båtplassen treff i fjor på en maskin. Ikke noe problem. Litt værre om den andre også hadde streiket. :smiley:

Link to post

Etter å ha hatt båter med en og to motorer, er min konklusjon klar: Båt med to motorer er fullstendig overlegen når det gjelder manøveregenskaper, og overflødiggjør til en viss grad behovet for baugpropeller. Et annet pluss er sikkerheten to motorer gir. Å manøvrere med kun en motor når du har dobbelinstallasjon, er ikke enkelt, og benyttes derfor kun i tilfelle hvor man har uønsket stopp på den ene motoren. Sikkerheten blir imidlertid redusert hvis man fyller diesel på begge tankene hver gang man bunkrer (hvilket er ganske vanlig). Får man dårlig diesel, får man også stopp på begge motorene. Stod jeg foran valget i dag, ville jeg ikke vært i tvil: Jeg ville valgt to motorer!

Link to post

To motor og drev er dyyyyrt. Skal være enig at dobbelinstallasjon er oki dersom det er akslinger i båten. Enormt mye bedre å manøvrere. Sikkerheten skal du ikkje tenke på. Det forekommer aldri at eg tenker på at båten min er utrygg fordi eg har bare 1 motor. Begge filter + lufting tar 3-5min.

Eg håper min neste båt har 1motor og thruster både framme og bak. Mykje meir økonomisk trur eg :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Statistisk sannehet som det er vanskelig å komme unna: Med 2 motorer er sannsynligheten for motorstopp faktisk mer enn dobbelt så stor. (Glem argumentet om halv belastning på hver motor ved dobbeltinstallasjoner; det er ikke relevant.) På den anne side: det er dobbelt så utrivelig å få motorstopp med med en maskin. 1-1. Nærmest uavgjort så langt.

Link to post
Statistisk sannehet som det er vanskelig å komme unna:
Misbruk av statistikk :smash: Skal det ha noen relevans må en ta en risikoanalyse og da kommer konsekvens inn i bildet og det hele snur seg på hodet: Stopp på en av to motorer har praktisk talt ingen konsekvens men stopp på 1 av 1 blir noe helt annet. Det er heller ikke bare snakk om motorstopp men en må ta med HELE drivlinjen til og med propellmutteren.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Har hatt båter med 1 og 2 motorer men bare med akslinger.

Ville helt klart valgt båt med 2 motorer.

Tror heller ikke forbruket av diesel er noe høyere med 2 motorer.

Har opplevd at Scand Baltic med en motor 158 hk har brukt mer diesel på ferietur enn Princess med

dobbelinnstalasjon med over 700 hk ved samme hastighet.

Balticen har da gått på maks belastning hele tiden , mens båt med dobbelinnstalasjon har gått på ca halv belastning.

Båt med dobbelinnstalasjon og akslinger er meget lett å manøvrere , og så går den helt rett uten pendling v lave hastiger.

Båt med drev er bare trel og utgifter og helt umulig å manøvrere med etter min mening.

Har hatt mange episoder der 1 motor har kuttet av forskjellige årsaker, men bestandig kommet hjem på en motor.

Link to post

Om det er snakk om båter i nedre sjikte av 20 fotere, ville jeg valgt en større utenbords fremfor to av middel styrke og så heller hatt en reservemotor/dorgemotor på en praktisk plass. Det er jeg veldig sikker på er best til vanlig bruk. større enkelmotor gir høyere topphastighet, sterk nok til å håndtere last effektivt, lavere drivstoff og olje-utgifter samt begrenset vedlikehold og motorene på eget drivstoffsystem, hjelpemotor er ikke utsatt for moder jord om navigatør er sløv. Men jeg ser svakheten ved at muligheten er noe begrenset på større båter.

Kjørt endel rib med 2x90 hk, riktignok med mye last. Det fungerte veldig bra, men jeg er ganske sikker på at en enkelinstallasjon med 1x200 hadde vært raskere og mer økonomisk. Skal sies at det var praktisk å kunne snu på 5øringen

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Misbruk av statistikk :smash: Skal det ha noen relevans må en ta en risikoanalyse og da kommer konsekvens inn i bildet og det hele snur seg på hodet: Stopp på en av to motorer har praktisk talt ingen konsekvens men stopp på 1 av 1 blir noe helt annet. Det er heller ikke bare snakk om motorstopp men en må ta med HELE drivlinjen til og med propellmutteren.

Husk at sansynlighet x konsekvens = risiko

Link to post

For fin navigering mener jeg helt klart at to motorer er best, det er det vel ingen tvil om. Men naar det gjelder sikkerhet... Har jeg en motor, holder jeg den ved like, det samme gjelder hvis jeg har to, da er de begge stroekne til en hvaer tid. Holder man motorene i bra stand, samt sjekker drivstoffsystem regelmessig, saa skal det mye til for at en diesel stopper. Uheldig kan alle vaere.

Hvis det var veldig kritiskt aa bare ha en fremdrifts maskin, saa tror jeg ikke mange fiskere hadde giddet aa dra ut paa feltet vaer dag.

 

Glemte en ting.

 

Hvis penga er daer, saa blir det nok to motorer paa meg...

Redigert av pe_ha (see edit history)

Per

Link to post

Alt kommer vel ann på hvilke type båt du skal ha. Hvis det er en forholdsvis tung (over ca 5-6 tonn)drev båt ville eg gått for dobbelinstallasjon. Har det selv og funker helt utmerket kunne ikke tenkt meg noe annet. Hvis det er aksling båt er det vel just the same. Men ved enkelinstallasjon må en ha baug-propell.

Service kostnadene er jo høyere ved to motorer men tror slitasjen på motorene blir mindre så det går vel opp i opp. Det er bedre å ha litt overkrefter i båten en en liten pinlgle maskin som så vidt klarer å flytte skuta :sailing:

Link to post

I hovedsak enig med 31 Portofino, det gjoer ting litt enklere med dobbel instalasjon i den daglige drift.

Men man maa vel strengt tatt ikke ha pysevisp med bare en skrue, det er vel bare de siste 20 aar det har blitt vanlig paa smaabaater? eller tar jeg feil haer?

Hvist blir det mye enklere aa manoevrere, men som jeg ser det, 40 fots baat, en skrue on nill pusevisp... da laerer man seg fort aa kjaoere baat... (Eventuelt senke baat )

Per

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...