Larvik Startet 29.August.2009 Link til dette innlegget Startet 29.August.2009 Hei, Jeg er på jakt etter ny-bruktbåt, og lurer som sagt på emnetitlen. Er det noen som har erfaringer å bidra med? båt str jeg er på jakt etter er opptil 34` hvis det er av betydning. Takk Sitér dette innlegget Link to post
trylore Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Det er tryggere med 2 moterer! Hvis en av dem skulle stoppe har du fortsatt 1 igjen. Båten blir også mer stabil i vannet, men det er jo dyrere! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Hvis ikke du er opptatt av vedlikeholdsbudsjettet og de ekstra kostnadene er det helt klart en fordel med 2 motorer. De aller fleste av oss har kun 1 motor på båten og klarer oss godt med det. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Det som ofte fører til driftsstans på dieslemotorer er urenheter i drivstoffet. Jeg har lest mange historier om båter med dobbelinstallasjon som har fått driftstans på begge motorer fordi man gjerne har fylt begge tanker på samme sted og derfor får urenheter i begge tanker samtidig. Ofte er dobbeltinstallasjoner montert pga. konstruksjon/plass gjør det nødvendig. Fordeler med dobbelinstallasjon er en noe større driftsikkerhet og lettere manøvrering ved tillegging.(Volvo ips og lignende må jo være suverent uten at jeg selv har prøvet det.). Kostnadene blir betydelig høyere og vedlikeholdet tar lenger tid da alt må gjøres to ganger(men i litt mindre volum). Drivstoffkostnadene blir også noe høyere. Likevel er det jo slik at de fleste båter leveres enten med en eller to motorer og da er jo valget enkelt. I de tilfeller hvor man kan velge blir det vanskeligere. Om jeg ikke hadde behøvd å betale/eller vedlikeholde ville jeg valgt 2 motorer, men om jeg skulle betalt gildet selv/gjort jobben selv og en enkel installasjon var kraftig nok ville jeg nok gått for det(men så har jeg begrenset med penger, desverre.). Sitér dette innlegget Link to post
Plotti222 Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Hvis ikke du er opptatt av vedlikeholdsbudsjettet og de ekstra kostnadene er det helt klart en fordel med 2 motorer. De aller fleste av oss har kun 1 motor på båten og klarer oss godt med det. Har du en ubegrenset pengebinge å bruke på båten, så velg to motorer. Men da har du dobbelt så mange problemer med drev. Dobbelt så mange problemer med motor... Du få dobbelt så mye dødtid og dobbelt så mange bekymringer.. Jeg er ikke i tvil om at en motor er det beste. Hvis du velger to motorer for sikkerhetsskyld, så bør du i såfall ikke kjøre begge motorene på samme brennstoff.. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Jeg antar at det dreier seg om motorbåt i overkant av 35 fot. Ulempene med to motorer er 1.5 ganger (ikke dobbelt så mye) tid til vedlikehold, ettersyn, justering, konservering, o.a. Fordelen er en helt annen manøvreringsevne, hvor du med 2 motorer kan seile nesten som du ønsker. Eksempelvis er det ikke vanskelig å seile sideveis med to motorer og baugpropell. Hovedargumentet for to motorer er det sikkerhetsmessige - slik det er nevnt ovenfor. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Blueline og andre har fått med seg mange vesentlige poeng. Av egen erfaring har jeg stort sett hatt en-motors båter og en to-motors. Har vel hatt 3 solide havarier: et girhavari og 2 tau i propellen. Begge en-motors båtene krevde øyeblikkelig assistanse fra andre båter for å unngå katastrofe mens to-motors båten klarte seg utmerket på egen hånd. De ekstra kostnadene med 2 motorer tar jeg gjerne på meg for å bedre sikkerheten. Får du motorstopp i bil er det bare å ringe etter hjelp men på sjøen er det betydelig mer komplisert... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Bützfleth Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Det som ofte fører til driftsstans på dieslemotorer er urenheter i drivstoffet. Jeg har lest mange historier om båter med dobbelinstallasjon som har fått driftstans på begge motorer fordi man gjerne har fylt begge tanker på samme sted og derfor får urenheter i begge tanker samtidig. Har hatt stopp på en maskin pga dritt i diesel. Begge maskinene tok fra samme tank. Den ene fikk fuel litt over den andre fra tanken. Fruen gikk på den ene i mens jeg byttet filter og luftet den andre. Ikke noe problem om du også har litt plass. Har du en standard båt med ca 30cm i mellom maskinene har du et problem med å få fikset når du er på sjøen. Men du kommer deg i det minste til land på egenhånd. Har du en ubegrenset pengebinge å bruke på båten, så velg to motorer. Men da har du dobbelt så mange problemer med drev. Dobbelt så mange problemer med motor... Du få dobbelt så mye dødtid og dobbelt så mange bekymringer.. Og halvparten så mye slitasje. Kan også nevne at jeg dro på Båtplassen treff i fjor på en maskin. Ikke noe problem. Litt værre om den andre også hadde streiket. Sitér dette innlegget Link to post
JMS Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Hvordan er det å manøvrere en båt med to motorer med bare en motor , tenker da på om den trekker til den ene siden eller er ikke det noe problem ? JMS Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Propellene går mot hverandre. Den ene med klokken den andre mot klokken. Ergo det trekker ikke til noen side. På de fleste båtene blir dette gjort i gearkassen. I mens noen motorer faktisk går "feil" vei. Perkins har bla annet slike motorer. Sitér dette innlegget Link to post
JMS Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Mente om bare en av de to motorene virket blir det da slik at den trekker til siden ? Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Ja, går du for en maskin må du jobbe mer med å holde den på rett kurs. Regner med at det varierer fra båt til båt hvor mye du må jobbe. Den jeg har nå er lettere å holde på rett kurs enn Bützfleth'en jeg hadde. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Etter å ha hatt båter med en og to motorer, er min konklusjon klar: Båt med to motorer er fullstendig overlegen når det gjelder manøveregenskaper, og overflødiggjør til en viss grad behovet for baugpropeller. Et annet pluss er sikkerheten to motorer gir. Å manøvrere med kun en motor når du har dobbelinstallasjon, er ikke enkelt, og benyttes derfor kun i tilfelle hvor man har uønsket stopp på den ene motoren. Sikkerheten blir imidlertid redusert hvis man fyller diesel på begge tankene hver gang man bunkrer (hvilket er ganske vanlig). Får man dårlig diesel, får man også stopp på begge motorene. Stod jeg foran valget i dag, ville jeg ikke vært i tvil: Jeg ville valgt to motorer! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 To motor og drev er dyyyyrt. Skal være enig at dobbelinstallasjon er oki dersom det er akslinger i båten. Enormt mye bedre å manøvrere. Sikkerheten skal du ikkje tenke på. Det forekommer aldri at eg tenker på at båten min er utrygg fordi eg har bare 1 motor. Begge filter + lufting tar 3-5min. Eg håper min neste båt har 1motor og thruster både framme og bak. Mykje meir økonomisk trur eg Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
kjukken Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Statistisk sannehet som det er vanskelig å komme unna: Med 2 motorer er sannsynligheten for motorstopp faktisk mer enn dobbelt så stor. (Glem argumentet om halv belastning på hver motor ved dobbeltinstallasjoner; det er ikke relevant.) På den anne side: det er dobbelt så utrivelig å få motorstopp med med en maskin. 1-1. Nærmest uavgjort så langt. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Statistisk sannehet som det er vanskelig å komme unna:Misbruk av statistikk Skal det ha noen relevans må en ta en risikoanalyse og da kommer konsekvens inn i bildet og det hele snur seg på hodet: Stopp på en av to motorer har praktisk talt ingen konsekvens men stopp på 1 av 1 blir noe helt annet. Det er heller ikke bare snakk om motorstopp men en må ta med HELE drivlinjen til og med propellmutteren. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
kjukken Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Selvfølgelig er det misbruk av statistikk, de fleste tror jeg har skjønt at det var et mislykket forsøk på å være morsom. Det er valgtider nå om dagen, så jeg er vel neppe alene om den taktikken...... Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Har hatt båter med 1 og 2 motorer men bare med akslinger. Ville helt klart valgt båt med 2 motorer. Tror heller ikke forbruket av diesel er noe høyere med 2 motorer. Har opplevd at Scand Baltic med en motor 158 hk har brukt mer diesel på ferietur enn Princess med dobbelinnstalasjon med over 700 hk ved samme hastighet. Balticen har da gått på maks belastning hele tiden , mens båt med dobbelinnstalasjon har gått på ca halv belastning. Båt med dobbelinnstalasjon og akslinger er meget lett å manøvrere , og så går den helt rett uten pendling v lave hastiger. Båt med drev er bare trel og utgifter og helt umulig å manøvrere med etter min mening. Har hatt mange episoder der 1 motor har kuttet av forskjellige årsaker, men bestandig kommet hjem på en motor. Sitér dette innlegget Link to post
kjukken Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 (redigert) Dieselkostnader er vel et relativt uinteressant parameter i lystbåtsammenheng (Bortsett fra hvis vi får fortsatt rød-grønn regjering etter valget da. For da må vi nok justere dieselbudsjettet en smule.) Anskaffelses- installasjons- og servicekostnader derimot, er noe helt annet. Redigert 29.August.2009 av kjukken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Hei I denne vurderinga er det òg ein viktig faktor kva motorar båten har. Dersom båten ti.d. har Volvo så er det viktig å ha ein reservemotor.... Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Om det er snakk om båter i nedre sjikte av 20 fotere, ville jeg valgt en større utenbords fremfor to av middel styrke og så heller hatt en reservemotor/dorgemotor på en praktisk plass. Det er jeg veldig sikker på er best til vanlig bruk. større enkelmotor gir høyere topphastighet, sterk nok til å håndtere last effektivt, lavere drivstoff og olje-utgifter samt begrenset vedlikehold og motorene på eget drivstoffsystem, hjelpemotor er ikke utsatt for moder jord om navigatør er sløv. Men jeg ser svakheten ved at muligheten er noe begrenset på større båter. Kjørt endel rib med 2x90 hk, riktignok med mye last. Det fungerte veldig bra, men jeg er ganske sikker på at en enkelinstallasjon med 1x200 hadde vært raskere og mer økonomisk. Skal sies at det var praktisk å kunne snu på 5øringen Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Dreamer Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Misbruk av statistikk Skal det ha noen relevans må en ta en risikoanalyse og da kommer konsekvens inn i bildet og det hele snur seg på hodet: Stopp på en av to motorer har praktisk talt ingen konsekvens men stopp på 1 av 1 blir noe helt annet. Det er heller ikke bare snakk om motorstopp men en må ta med HELE drivlinjen til og med propellmutteren. Husk at sansynlighet x konsekvens = risiko Sitér dette innlegget Link to post
pe_ha Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 (redigert) For fin navigering mener jeg helt klart at to motorer er best, det er det vel ingen tvil om. Men naar det gjelder sikkerhet... Har jeg en motor, holder jeg den ved like, det samme gjelder hvis jeg har to, da er de begge stroekne til en hvaer tid. Holder man motorene i bra stand, samt sjekker drivstoffsystem regelmessig, saa skal det mye til for at en diesel stopper. Uheldig kan alle vaere. Hvis det var veldig kritiskt aa bare ha en fremdrifts maskin, saa tror jeg ikke mange fiskere hadde giddet aa dra ut paa feltet vaer dag. Glemte en ting. Hvis penga er daer, saa blir det nok to motorer paa meg... Redigert 30.August.2009 av pe_ha (see edit history) Sitér dette innlegget Per Link to post
Holmabåten Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Alt kommer vel ann på hvilke type båt du skal ha. Hvis det er en forholdsvis tung (over ca 5-6 tonn)drev båt ville eg gått for dobbelinstallasjon. Har det selv og funker helt utmerket kunne ikke tenkt meg noe annet. Hvis det er aksling båt er det vel just the same. Men ved enkelinstallasjon må en ha baug-propell. Service kostnadene er jo høyere ved to motorer men tror slitasjen på motorene blir mindre så det går vel opp i opp. Det er bedre å ha litt overkrefter i båten en en liten pinlgle maskin som så vidt klarer å flytte skuta Sitér dette innlegget Link to post
pe_ha Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 I hovedsak enig med 31 Portofino, det gjoer ting litt enklere med dobbel instalasjon i den daglige drift. Men man maa vel strengt tatt ikke ha pysevisp med bare en skrue, det er vel bare de siste 20 aar det har blitt vanlig paa smaabaater? eller tar jeg feil haer? Hvist blir det mye enklere aa manoevrere, men som jeg ser det, 40 fots baat, en skrue on nill pusevisp... da laerer man seg fort aa kjaoere baat... (Eventuelt senke baat ) Sitér dette innlegget Per Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.