Holmabåten Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 det er vel strengt tatt ikke en nødvendighet men det gjør det litt enklere å manøvrere i litt trange havner med strøm og vind. eg har kjørt rundt i hele år med bare revers på ene drevet(girwiren er gåen) og det funker helt greit det men man må tenke seg om og planlegge litt lengre frem en om man har to eller baugpropell(har ikke jeg) men det er ikke mange ganger eg har savnet det. Sitér dette innlegget Link to post
pe_ha Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Ja 31 Portofino. Haer tenker vi veldig likt. Men som foer sakt haer i traaden, saa er det jo enorm forskjell fra baat til baat. Har man en helplaner, saa har jo vind mye mere effekt en hvis man har en dyp langkjoelet fiske baat, saa behovet vil jo variere veldig mye. Men at det er et fantastiskt hjelpemiddel er det vel ingen vei utenom. Til traad starter, har du raad.. kjoep med dobbel instalasjon. Det er ikke ofte du virkelig har bruk for de fordeler dette gir deg, men haar du foerst har.... da takker du nok gud... (Eller hvem det skulle naa vaere) Sitér dette innlegget Per Link to post
Ra Balder Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 (redigert) Noen argument for/mot dobbeltinstallasjon, som ikke er nevnt: * Du har hele tiden en kontrollmulighet når du lurer på noe - det være seg lyder, temperatur etc etc. Du kan alltid sjekke ut mot den andre motoren. * Når båt/motorer blir eldre, øker naturlig nok risikoen for havari, og fordelen med to motorer øker. * Det er noe vedlikehold man kan ta litt lettere på pga den økte sikkerheten: Jeg skifter f.eks. som regel ikke dieselfilter før jeg merker at en motor begynner å tape effekt. Jeg har på fire år skiftet ut 5 filter, d.v.s. ca 1500 kr. Skulle jeg fulgt boka, hadde jeg på samme tid skiftet 16 filter, til ca kr 5000,- * At dobbelinstallasjon gir dobbel tid brukt på vedlikehold er bare tull. Det er innkjøp og tilrigging/opprydning som tar tid, ikke selve jobben. Jeg vil anslå at jeg bruker max 25% mer tid på to motorer enn på en. Men det hadde jeg nok kanskje også gjort om jeg hadde hatt en dobbelt så stor enkeltinstallasjon? * Forbruket er ca 10-12% større, med samme marsjfart. Redigert 30.August.2009 av Edmund (see edit history) Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
pe_ha Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Edmund. Du har helt rett haer, med forbehold om at ting variere fra baat type til baat type. Dobbel instalasjon overgaar engel, men risiko momentet med aa ha bare en er veldig overdrevet... Sitér dette innlegget Per Link to post
Larvik Svart 30.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Mange gode svar og erfaringer her! Tanken på enklere manøvrering i trange havner gjør at 2 motorer tiltaler meg. Ser også at det blir et ekstra sett med filter og oljer, men det er jo egentlig en bagatell i mine øyne, er ikke der de store summene ligger. Service/reprasjoner er vel den største utgiften som blir ganget med 2 slik jeg oppfatter det. Spørsmålet er vel om det er verdt det? Ser også fordelen med større sikkerhet med to motorer, men på motsiden hvor ofte får man motorstopp? Jeg opplever det ihvertfall sjelden. Men skulle uhellet være ute med motorstopp i uheldigeomgivelser, hvor mye ville jeg da ønske at jeg hadde gått for en båt med 2 motorer?? Sitér dette innlegget Link to post
pe_ha Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Men skulle uhellet være ute med motorstopp i uheldigeomgivelser, hvor mye ville jeg da ønske at jeg hadde gått for en båt med 2 motorer?? Det kommer ann paa hvor uheldige omstendighetene er, men som oftest.... Hadde du vel forbanna dagen du kjoepte baat med bare en maskin... Sitér dette innlegget Per Link to post
Avmønstret1 Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 men ved dobbelinstalasjon er det da to helt adskilte diselsystemer ? tanker ? grov filter osv ? Sitér dette innlegget Link to post
pe_ha Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 men ved dobbelinstalasjon er det da to helt adskilte diselsystemer Ikke noedvendig vis... Ideelt er det slik... men ikke alltid Sitér dette innlegget Per Link to post
KDB Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Her er det mange meninger, men eg synes det er best med en motor. Dette med sikkerhet er mye brukt som argument, men har en en motor og utfører vedlikehold er ikke dette store problemet. Hvor mange sjarker og yrkesbåter har 2 motorer, tilnærmet lik null. Fordelen med en motor er helt klart utgifter til vedlikehold og service. En annen fordel er at dersom en velger en motor er maskinen kanskje større og har mer volum og lavere turtall og en får en motor som varer mye lengre. Den dagen 2 motorer skal byttes vil og kostnaden kontra en motor være stor. Tanken på miljø og høyere dieselpris i fremtiden er også et argument som taler imot 2 motorer. Eg personlig trur at om en 10 års tid er 2 motorer på vei ut og vi vil få mer miljøvennlige båter med lavere fart og en motor. Sitér dette innlegget Link to post
pe_ha Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Ref. KDB... Tror jaggu jeg er for baade enkel og dobbel instalasjon jeg... Hjelp.. Sitér dette innlegget Per Link to post
SveinHa Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Hvor mange sjarker og yrkesbåter har 2 motorer, tilnærmet lik null.En "normal" sjark er laget for kun en motor, den har en konstruksjon som ikke tillater 2. Av de litt større yrkesbåtene er det svært vanlig med to motorer. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
pe_ha Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Av de litt større yrkesbåtene er det svært vanlig med to motorer. Hva mener du med stoerre yrkesbaater? Sitér dette innlegget Per Link to post
SveinHa Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Det var kanskje litt feil uttrykk da det er relativt små båter jeg har i tankene men skyssbåter f.eks. Disse har nesten alltid 2 motorer. Mange større båter har jo også bare en motor men det har jo også litt med fysisk konstruksjon å gjøre. Je jobber i en fiskerihavn og selv om det ikke skjer særlig ofte så har der nå vært en del tilfeller der en fiskebåt kommer slepende med en annen pga. et eller annet i propellen eller motor/drivverkhavari. Du vet aldri hva som driver i sjøen og uansett hvor mye vedlikehold du utfører så kan feil skje. En motor er like utrygt uansett båtstørrelse Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
pe_ha Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Du vet aldri hva som driver i sjøen og uansett hvor mye vedlikehold du utfører så kan feil skje. En motor er like utrygt uansett båtstørrelse Kjoeper den... Men med det baat bruket vi driver med... Driver det noe skummelt i sjoeen, saa har vel vi med halvannen meter mellom skruene skiten fast i begge??? Sitér dette innlegget Per Link to post
2xDiesel Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Synes dere glemte noe her jeg, 2 motorer er digg, uovertruffen akslerasjon, raskt i plan selv med stufull båt, behagelig lydbilde i høy marsjfart og lyden av 2 motorer som synger synkront Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 relativt små båter jeg har i tankene men skyssbåter f.eks. Disse har nesten alltid 2 motorer. Mange større båter har jo også bare en motor men det har jo også litt med fysisk konstruksjon å gjøre. Skyssbåter er veldig opptatt av fart,og derfor kan det være at mange av disse har 2 motorer. Større båter har vel ofte maskinist med, og da blir driftsikkerheten ivaretatt på den måten... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Noen argument for/mot dobbeltinstallasjon, som ikke er nevnt: * Du har hele tiden en kontrollmulighet når du lurer på noe - det være seg lyder, temperatur etc etc. Du kan alltid sjekke ut mot den andre motoren. * Når båt/motorer blir eldre, øker naturlig nok risikoen for havari, og fordelen med to motorer øker. * Det er noe vedlikehold man kan ta litt lettere på pga den økte sikkerheten: Jeg skifter f.eks. som regel ikke dieselfilter før jeg merker at en motor begynner å tape effekt. Jeg har på fire år skiftet ut 5 filter, d.v.s. ca 1500 kr. Skulle jeg fulgt boka, hadde jeg på samme tid skiftet 16 filter, til ca kr 5000,- * At dobbelinstallasjon gir dobbel tid brukt på vedlikehold er bare tull. Det er innkjøp og tilrigging/opprydning som tar tid, ikke selve jobben. Jeg vil anslå at jeg bruker max 25% mer tid på to motorer enn på en. Men det hadde jeg nok kanskje også gjort om jeg hadde hatt en dobbelt så stor enkeltinstallasjon? * Forbruket er ca 10-12% større, med samme marsjfart. Er dette for eller mot argumenter? Valgfritt? Fordel med dobbelhavari ser eg ikkje heilt. Tenker vi avskriving for firma her kanskje? Så til det med boka.... Du kjører til du mister effekt.... Må virkelig følge godt med da. Slitasje øker med feil blanding,dvs mager blanding/manglende diesel. Fare for varmgang, og betydelig reduksjon av levetid på motorene. Ikkje rart du vil ha to Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Blue_Dragon Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 (redigert) Med to motorer er det som nevnt mye større sansynlighet for at noe går galt. Ingen gidder kjører rundt i en helplanene båt med kun en motor som virker. Hvis en tenker nyere båt så blir det fort dyrt med service. Service på to motorer med drev blir fort 30.000,- Men har en usanynlig mye penger og bruke på båt, så kan jeg se at mange ønsker to motorer (inkludert meg selv en gang). De fleste fiskebåter har kun en motor og propell. Redigert 30.August.2009 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 De fleste fiskebåter har kun en motor og propell. Og de handler ikke akkurat "oljen" på Bilteama heller... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Og ikke bruker de drev heller Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bützfleth Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Og ikke bruker de drev heller Sitér dette innlegget Link to post
Ra Balder Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 (redigert) Er dette for eller mot argumenter? Valgfritt? Fordel med dobbelhavari ser eg ikkje heilt. Tenker vi avskriving for firma her kanskje? Så til det med boka.... Du kjører til du mister effekt.... Må virkelig følge godt med da. Slitasje øker med feil blanding,dvs mager blanding/manglende diesel. Fare for varmgang, og betydelig reduksjon av levetid på motorene. Ikkje rart du vil ha to Når jeg skriver "argument for/mot" i første linje, så det nok sannynlig at det kommer argumenter både for og mot i teksten nedenfor.. Det er da også det trådstarter spør etter. Hva mener du med dobbelhavari? Jeg sier at når båten blir eldre, så øker faren for at noe skjer. Da er fordelen med å ha to motorer større, enn når båten er ny og faren for havari er liten. At tidvis litt liten tilgang på diesel (en gang pr 2-3-4 år, nok til at en endring i ytelse er merkbar) skal bety noe som helst med tanke på motorens levetid nekter jeg å tro på. Hvorfor i all verden skulle det f.eks. gi varmgang? Slike usannsynlige påstander må dokumenteres betydelig grundigere enn dette skal du få meg til å revidere min oppfatning.. Redigert 31.August.2009 av Edmund (see edit history) Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
2xDiesel Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Edmund: Det er vel slik at mager blanding fører til økt tempratur og at struping av diselen gjør at det turtallet du oppnår vil skje ved magrest mulig blanding. Drivstoffet er også med på å kjøle motoren. Det er vel dette det siktes til i tidligere innlegg. Når det er sagt er det som alt annet, er man klar over hvordan tingene fungerer og observang på symptomene og iverksetter i det man oppdager endringer i motorens adferd er det neppe skadelig tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Ra Balder Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 At drivstoffet er med både å kjøler og smører er jeg klar over, men det gjelder vel spesiellt dieselpumpe og dyser. Men hva er teorien bak at mager blanding i en dieselmotor gir høyere temperatur? Og jeg antar det da må være lokale temperaturøkninger i sylinderene vi snakker om? Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
REM Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 En mager blanding gjør at forbrenningsprosessen skjer langsommere enn den ville gjort ved et optimalt blandingsforhold. Dette gjør at stempeltopper, ventiler, dysespisser oa. blir eksponert for forbrenningsvarmen i en lengere periode enn hva de ville blitt ved et gunstigere blandingsforhold. Skal du bli kvitt svartrøyk og soting på en dieselmotor skal du justere dieselpumpa slik at den gir en magrere blanding. Dette er egentlig en enkel sak. Problemet er dog at blandingen kan bli for "lean" slik at du brenner ventiler og stemplar. De fleste dieselverksteder vil derfor legge seg på den sikre siden å justere "fet" Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.