Dalton Startet 29.August.2009 Link til dette innlegget Startet 29.August.2009 Rederinnen undres litt på hvordan gjeldende praksis er vedrørende ankerdram når skuta ligger i vinteropplag? Og sant å si så vet ikke jeg heller hvordan dette skal foregå. Er det nok å tenne ankerlanterne, eller må ankeret fysisk slippes ned på gårdsplassen? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
SamH Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Dette er store spørsmål, jeg er redd almuen fort kan falle igjennom og ikke forstå signifikansen. Jeg vil frembringe det forslag at en dags vel utført arbeid ombord skal utløse en ankerdram også vinterstid. Sitér dette innlegget Link to post
JMS Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Du får kjøpe en nøkkelring med et anker på, fest en hyssing eller en minikjetting ala den man har på vasken i pasende lengde og hiv det over rekka på land , da har du hvertfall sybolisert at det er tid for en "ankerdram" JMS Sitér dette innlegget Link to post
Sveinhj Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Jeg har kjøpt nytt anker som ligger i kjelleren. Da skjønner dere resten.. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Biltema har nødvendig utstyr til kr 34.90 Har en slik liggende i barskapet Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Arvid_A Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Så-så, folkens - ikke bli for "formelle", nå...! Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Jeg synes at dette smaker av forkastelig utvanning av en viktig institusjon. Ankerdram er til for å markere at man har tilbakelagt en strekning med båt, og har ankret opp med suksess. Det er skippern's vikitge oppgave å markere at alkoholforbudet ombord er opphevet, premiere mannskapets innsats og at festen er i gang. Hvis man mener man kan drikke uhemmet hele vinteren bare fordi man har et anker i kjellern hjemme blir det jo ikke like stas å glede seg til å komme frem der man sliter seg frem til Skagen i liten storm. Sitér dette innlegget Link to post
JMS Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Ja det er vel forkjellige oppfatninger om hva ankerdram egentlig er for noe , men jeg mener jeg at det ikke er noe galt i å "latesom" at man tar en ankerdram hvis man får besøk av gode båtvenner og ender opp i kjellerstua etter en god middag Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Man har da vitterlig i vårt rederi innført fortøyningsdram da det ikke er alle som kaster anker etter endt tur. Vi praktiserer at det utdeles en dram pr. landfeste til hver av besetningsmedlemmene. Vi fortøyer vanligvis godt med spring både for og akter! På vinterstid når båten står på land har vi innført ordningen med overvintringsdram hver lørdag i rederiets lokaler. Her er det ikke kvotebelagt. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 29.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Jeg synes at dette smaker av forkastelig utvanning av en viktig institusjon. Noen er kanskje litt vel seriøse, eller...? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
rover Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 (redigert) I "vår" båthavn, har vi et medlem som tar seg en ankerdram når han har fortøyd på sin faste plass. Det er vel litt uvanlig, men så bor han i gangavstand til havnen, så da så........... Og, når båten er i hjemmehavn, da, er den i opplag... Men dette kan fort bli en ny diskusjon. Redigert 29.August.2009 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 (redigert) Kan du ikke bare ta en dram i stedet? Redigert 29.August.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Her må det foreligge en gedigen misforståelse. En båt skal da ikke ligge i hagen! Den skal ligge på sjøen og brukes hele året! Da slipper man også å få surr med ankerdrammen, hvilket må anses som både uheldig og helt unødvendig! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 (redigert) Kva med oss som bur i båt? Kan vi ta oss ein ankerdram med godt samvit kvar gong vi har vore ute og tømt septiktanken? (Eg tek meg gjerne nokre ikkje-ankerdrammar av og til også) PS: Eg ser det vert selt dreggar på 0,7 KG. Har desse ein praktisk funksjon, eller er dei mest for "pynt". Kor mykje kan ein 0,7 KG dregg halde att? Med 0,7 KG kan eg like godt kaste ut kikerten min i eit tau. Redigert 29.August.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Kva med oss som bur i båt? Kan vi ta oss ein ankerdram med godt samvit kvar gong vi har vore ute og tømt septiktanken? Enten har du liten tank, eller så nyter du ikkje nok ankerdrammer. Du må tydeligvis finne en egen definisjon her Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ahamm Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 PS: Eg ser det vert selt dreggar på 0,7 KG. Har desse ein praktisk funksjon, eller er dei mest for "pynt". Kor mykje kan ein 0,7 KG dregg halde att? Med 0,7 KG kan eg like godt kaste ut kikerten min i eit tau. Utmerket til kano/kajakk/pontongbåt. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
beauty of aqua Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Kva med oss som bur i båt? Kan vi ta oss ein ankerdram med godt samvit kvar gong vi har vore ute og tømt septiktanken? det må vel kalles for septikkdrammen Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Ben Sin Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Her er jeg helt enig med Krimart. (om han mente det han skrev eller ei..) Men jeg har ingen problem med å ta drammer ombord om vinteren. Men de kalles ikke ankerdram. Kun dram. Og i vinteropplag, på land, har vi egne guttekvelder med pokerspill og (mange) drammer. En annen, men fullgod måte å bruke båten på når vannet har blitt for hardt. Å tømme septiken kvalifiserer ikke til ekstra ankerdram. Sitér dette innlegget Link to post
Sjørøveren Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Hehe... artig debatt Eg meiner at ankerdram når skuta ligger i hagen er helt uaktuelt, uansett om du hiver ankeret ut i tunet. Derimot så meiner eg at ein god ankerdram kan være på sin plass når ein har fortøyd i brygga, uansett om man har satt anker eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Ankerdram har lang tradisjon og røtter tilbake til seilskutetida. Det var jo Rom i krusene dengang. Den som vil bør få holde tradisjonen i hevd, men det overdrives vel i enkelte tilfeller. Jeg ser ikke sammenhengen med tradisjoner og den fylla som oppleves i mange båthavner utover nettene. Det er ikke få båter som har endt i fjæresteinene på grunn av alkohol. Et maritimt ordtak sier: "Drukken skipper er lastande, men det hjelper om matrosen er fastande". Et annet: "Sterkt brygg legg kjemper på rygg". Ha en måteholden søndag! Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Jeg blåser en lang i ankerdrammen, og tar meg en Ringnes Skjærgårdspils når jeg føler for det. Riktignok etter at båt er fortøyd eller bil parkert for dagen. Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
trikkern Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Ja, har hørt at Ringnes Skjærgårspils er svært lettspydd. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 anker dram tas som unnskyldning for alt...ankerdrammer egentlig støtt å stadig Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Noen er kanskje litt vel seriøse, eller...? Trodde det var åpenbart at jeg bare tullet. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Trodde det var åpenbart at jeg bare tullet. Sprøsmålet ditt er nok mer aktuelt i flere land enn hva du tror. Jeg har hørt at dette spørsmålet er diskutert svært så seriøst i havner i bl.a. Sverige, Danmark, England, Holland, USA og på Filippinene (vært der omlag 10 ganger).Jeg er personlig ikke opptatt av spørsmålet, men har erfart at mange - kanskje særlig pensjonister - nærmest har rituelle forhold til dagens dram og båtens velbefinnende... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.