Jump to content

Ankerdram i opplag

Dalton

Recommended Posts

Rederinnen undres litt på hvordan gjeldende praksis er vedrørende ankerdram når skuta ligger i vinteropplag? Og sant å si så vet ikke jeg heller hvordan dette skal foregå. Er det nok å tenne ankerlanterne, eller må ankeret fysisk slippes ned på gårdsplassen? :cheers_wine:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Biltema har nødvendig utstyr til kr 34.90 Har en slik liggende i barskapet :cheers_wine:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Jeg synes at dette smaker av forkastelig utvanning av en viktig institusjon. Ankerdram er til for å markere at man har tilbakelagt en strekning med båt, og har ankret opp med suksess. Det er skippern's vikitge oppgave å markere at alkoholforbudet ombord er opphevet, premiere mannskapets innsats og at festen er i gang. Hvis man mener man kan drikke uhemmet hele vinteren bare fordi man har et anker i kjellern hjemme blir det jo ikke like stas å glede seg til å komme frem der man sliter seg frem til Skagen i liten storm. :tongue:

Man har da vitterlig i vårt rederi innført fortøyningsdram da det ikke er alle som kaster anker etter endt tur.

Vi praktiserer at det utdeles en dram pr. landfeste til hver av besetningsmedlemmene. Vi fortøyer vanligvis godt med spring både for og akter!

På vinterstid når båten står på land har vi innført ordningen med overvintringsdram hver lørdag i rederiets lokaler. Her er det ikke kvotebelagt.

Kva med oss som bur i båt? Kan vi ta oss ein ankerdram med godt samvit kvar gong vi har vore ute og tømt septiktanken?

(Eg tek meg gjerne nokre ikkje-ankerdrammar av og til også)

PS: Eg ser det vert selt dreggar på 0,7 KG. Har desse ein praktisk funksjon, eller er dei mest for "pynt". Kor mykje kan ein 0,7 KG dregg halde att? Med 0,7 KG kan eg like godt kaste ut kikerten min i eit tau.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
PS: Eg ser det vert selt dreggar på 0,7 KG. Har desse ein praktisk funksjon, eller er dei mest for "pynt". Kor mykje kan ein 0,7 KG dregg halde att? Med 0,7 KG kan eg like godt kaste ut kikerten min i eit tau.

Utmerket til kano/kajakk/pontongbåt.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Her er jeg helt enig med Krimart. (om han mente det han skrev eller ei..) Men jeg har ingen problem med å ta drammer ombord om vinteren. Men de kalles ikke ankerdram. Kun dram. Og i vinteropplag, på land, har vi egne guttekvelder med pokerspill og (mange) drammer. En annen, men fullgod måte å bruke båten på når vannet har blitt for hardt.

Å tømme septiken kvalifiserer ikke til ekstra ankerdram.

Ankerdram har lang tradisjon og røtter tilbake til seilskutetida. Det var jo Rom i krusene dengang. Den som vil bør få holde tradisjonen i hevd, men det overdrives vel i enkelte tilfeller. Jeg ser ikke sammenhengen med tradisjoner og den fylla som oppleves i mange båthavner utover nettene. :cheers: Det er ikke få båter som har endt i fjæresteinene på grunn av alkohol.

Et maritimt ordtak sier:

"Drukken skipper er lastande,

men det hjelper om matrosen er fastande".

Et annet:

"Sterkt brygg

legg kjemper på rygg".

Ha en måteholden søndag! :saint:

Trodde det var åpenbart at jeg bare tullet. :lol:
Sprøsmålet ditt er nok mer aktuelt i flere land enn hva du tror. Jeg har hørt at dette spørsmålet er diskutert svært så seriøst i havner i bl.a. Sverige, Danmark, England, Holland, USA og på Filippinene (vært der omlag 10 ganger).

Jeg er personlig ikke opptatt av spørsmålet, men har erfart at mange - kanskje særlig pensjonister - nærmest har rituelle forhold til dagens dram og båtens velbefinnende...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...