Dalton Svart 30.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 (redigert) Her må det foreligge en gedigen misforståelse. En båt skal da ikke ligge i hagen! Den skal ligge på sjøen og brukes hele året! Har du ikke sett hvor jeg har hjemmehavn? Vannet blir veldig hardt her vinterstid. Har ikke isbryter, heller (Har et lønnlig håp om at klimaendringen skal gjøre noe med dette...) Redigert 30.August.2009 av Dalton (see edit history) Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
trikkern Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 At det er farlig med for mange ankerdrammer kan dette diktet fritt oversatt etter Jakob Sande vise: "To båteigarar etter som ordet går, var aldri edru på fire år. Det fyrste det gjekk på ein måte, dei fekk både le og gråte. Andre året vart verre, då rauk både båt og kjerre, Tredje året tok ende, dei hugsa 'kje kva som hende. Så gjekk dei inn i det fjorde, og det var det siste dei gjorde". Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Velger man å være sommerseler må man ta de følger dette medfører. Ingen ankerdram når båten ligger på land. Skulle bare mangle. Vi som frekventerer sjøen vinterstid får ta seg av ankerdrammer og den slags. Litt rettferdighet må man vel ha her i livet..... Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
tuffff Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Man har da vitterlig i vårt rederi innført fortøyningsdram da det ikke er alle som kaster anker etter endt tur. Det er derfor svenskene kaller det en "angörare" mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 "Angørare". Der lærte jeg noe nytt. Da kan vi vel ta en sånn i tillegg til ankerdrammen, da? Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 30.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 På vinterstid når båten står på land har vi innført ordningen med overvintringsdram hver lørdag i rederiets lokaler. Her er det ikke kvotebelagt. Overvintringsdram... Den kan jeg adoptere. Kommer jo til å tilbringe endel tid ombord selv om båten står på land i den tiden vannet er hardt. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
trikkern Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Ja, vi har vel alle noe som skal utføres ombord i vinter. Jeg skal bygge om instrumentbrettet både nede og på flyen. Jeg skal også sette på faste flaps for å få mer bæreflate da Baylineren er tung i sessen. Og mye mer. F.eks. har jeg tenkt å bygge barskap til ankerdrammen! Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 .............. F.eks. har jeg tenkt å bygge barskap til ankerdrammen! Hvorfor det? Når jeg leser denne tråden så virker det som om drammen får minimalt med tid i noe barskap Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Ankerdram i hagen??? Glem det! Vi som er på sjøen hele året, skal heller ta en ekstra ankerdram for dere som ligger på land. Vi ofrer oss så gjerne for å holde denne gamle, gode tradisjonen i hevd! Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Hafrsfjord. Jo, ankerdrammen må ha et eget skap under overfarten. Det er som med Linjeakevitten. Bølgene, temperaturen og tiden turen tar foredler innholdet i flaska, slik at den smaker enda bedre når du kommer fram. Bare prøv. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Hvilken dram får båten? En venn av meg dypper bestandig fingrene i glasset og gnir inn noen gyldne dråper på masta, og dermed: " Skål, Kysten Rundt!" Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Dalton Svart 30.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Ankerdram i hagen??? Glem det! Vi som er på sjøen hele året, skal heller ta en ekstra ankerdram for dere som ligger på land. Vi ofrer oss så gjerne for å holde denne gamle, gode tradisjonen i hevd! Det er ikke måte på hvilken oppofrelse som foreligger blandt båtfolket i dette landet. Vi satser som tidligere nevnt på en galloperende global oppvarming, slik at vi både slipper islagte innsjøer og masse tyngende snø. Da vil jo også alkoholkonsumet mellom kyststrøk og innlandet jevne seg ut hva ankerdrammer angår. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Hulda Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Legger ikke båten i opplag, har ikke problemet. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Ankerdram når båten er i opplag? I heimen og på hytta har vi alltid et "dagsverk" for godt gjennomført arbeid, skitur eller annen utskeielse. Dette ivaretar ankerdrambehovet. Sitér dette innlegget Link to post
gunnt Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Man har da vitterlig i vårt rederi innført fortøyningsdram da det ikke er alle som kaster anker etter endt tur. På vinterstid når båten står på land har vi innført ordningen med overvintringsdram hver lørdag i rederiets lokaler. Jeg adopterer til rederiet vårt også fortøyningsdram når vi ikke slipper anker. Overvintringsdram har vi også lell om båten ligger ute. Gunn Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.