Jump to content

Dynamo og motorkraft

SeaMaster175

Recommended Posts

Hei!

På vår gamle FM 8-12 hk bensinmotor er det nå en dynastarter som lader det ene batteriet vi har. Dynastarteren lader bare 9 ah i timen og har derfor lyst til å sette inn en ny dynamo som lader mellom 50-70 ah i timen, til et forbruksbatteri. Vi har hørt at det kanskje kan trekke litt motorkraft fra motoren.

Hva synes dere om det?

Hvor mye kan det evt. trekke?

Vil det være en merkbar forskjell?

mvh

Jonhei

:flag:

Hei.

Har en 70A dynamo på min 44hp Yanmar motor. Dette tilsvarer sånn ca. 1 hestekraft belastning. Ved full ladning reduserer dynamoen motorens maksimale turtall med 100 - 200 rpm Lagt til etterpå: Men det reduserer ikke farten mer enn ca. 0,1knop!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Har en 70A dynamo på min 44hp Yanmar motor. Dette tilsvarer sånn ca. 1 hestekraft belastning. Ved full ladning reduserer dynamoen motorens maksimale turtall med 100 - 200 rpm

Lars H.

Takk for svar!

Har dere noen ide om hvor mye dette ksn trekke hos oss? Motoren er jo ganske liten (FM 8-12 hk) på en 28 fots trebåt som veier 4 - 4,5 tonn. Det er ganske mye å dytte for en så liten motor, men jeg kan ikke nok om det til å uttale meg, så derfor spør jeg dere om dere vet hvor mye dette vil virke inn på motoren vår?

mvh

Jonhei

Takk for svar!

Har dere noen ide om hvor mye dette ksn trekke hos oss? Motoren er jo ganske liten (FM 8-12 hk) på en 28 fots trebåt som veier 4 - 4,5 tonn. Det er ganske mye å dytte for en så liten motor, men jeg kan ikke nok om det til å uttale meg, så derfor spør jeg dere om dere vet hvor mye dette vil virke inn på motoren vår?

mvh

Jonhei

Neppe noe merkbart!

mvh jibb

70A ved 14.4V er ca 1000W, + virkningsgrad er effekttapet oppe i ca 1500W (en dynamo avgir mye varme).  Dette tilsvarer 2 hk. Dynamoen lader ved full effekt allerede ved lavt motorturtall. I og med at du har en 12hk motor medfører det at motoren vi gå veldig tungt på tomgang og lav hastighet, som medfører høy motortemp og slitasje da både impellere og oljepumpe går sakte. Derfor anbefaler jeg en dynamo på ca 35A for denne motortypen.

medfører det at motoren vi gå veldig tungt på tomgang og lav hastighet, som medfører høy motortemp og slitasje da både impellere og oljepumpe går sakte.

Det var da: "eine grausame salbe". Er det slik er det vel bedre å droppe hele generatoren tenker jeg.  :smiley:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei Jonhei.

Den første båten som var i min eie satt det en Fm 8-12 S2 med dynastarter. 8-12 har noe med turtall og gjøre, varierende effekt etter som hvor høyt/lavt turtall. Det som blir mest merkbart med ekstra dynamo er etter stort forbruk og motoren startes, da vil du høre at turtallet er lavere p.g.a at dynamoen går på høy belasning og holder igjen motoren. Dette vil også variere etter som hvor mye strøm batteriet skal ha, og hvor lenge da den blir lettere og svive rundt etter som banken fylles opp. Det med slitasje tror jeg er en smule overdevet. Dere har vribart system på propellen og kan hjelpe motoren ved å ta av belasning der, mulig dere taper litt fart ,men er det viktig med en slik båttype :smiley::wink:

Mvh Heira :drink:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Forrige båten til Hulda, hvis det går an å hevde noe sånt, hadde Yanmar 15 hk. På denne motoren monterte jeg 90 amp. dynamo som foret forbruk 250 Ah og start 60 Ah. Funket perfekt, men kunne merke når jeg slo på tung strømbruker når motoren gikk på tomgang. Eksempelvis kunne jeg høre på motoren når glødingen til Eberspächeren slo inn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...