Jump to content

Teite akseltetning, spesialverktøy ?

Trophy

Recommended Posts

Det drypper en dråpe i sekundet og det blir det en del vann av :sad: Men det er vanskelig å komme til justerskruen på undersiden av aksel..... :cryin: og vanlige fastnøkler går ikke. Har handlet "startmotornøkler", men det blir for liten klaring mellom mutter og aksel så jeg ikke får fastnøkkelen innpå. Har slipt den tynnere, men det går fremdeles ikke. Er det vanlig ar det er så trangt ? Finns det spesial verktøy ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Torshov Bil selger fastnøkkelsett som er S - formet. S - formen gjorde at jeg akkurat fikk verktøyet rundt akselen og rett på strammemutteren.

Et bilde av arrangementet kanskje? Det er noen pakkbokser som skal lekke litt under bruk, deriblant min egen. 5-10 dråper i minuttet under bruk - ingenting ved stilleligge.

Slik ser min ut:

aksel.jpg

Den er under ombygging til tett og dryppfri anordning i disse dager.

Pakkbokser som er konstruert slik at drypping tillates er oppgitt til 10-15 drypp pr. minutt. Noen også med 2-3 dl. pr. 100 driftstimer.

Dette er langt mindre enn Trophy angir så her må det eterstrammes til du er nede på angitt dryppmengde.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Vel, det er uansett feil montering. Dette er en pakkboks som får kjøling av motorens kjølevann. Kobblingen med kjølevann skal normalt stå vertikalt med slangen inn på toppen. Hvis bildet er tatt fra båten din Trophy så skal du bare løsne slangeklemmene som klemmer rundt pakkboksen og vri den 90 grader slik at strammeskruene står horisontalt overfor hverandre. Kan være du må løssne de helt og stikke en flat skrutrekker mellom pakkboks og gummihylse for å få løsnet slik at du klarer å vri den rundt. Det vil nok pipple inn lit vann men det gjør det jo uansett.

Dette med å løsne slangeklemmene og stikke en flat skrutrekker inn mellom pakkboks og gummihylse er noe som skal gjøres hver gang man sjøsetter for å fjerne luftlommer som ligger der.

Noen typer pakkbokser har dog en lufteskrue som løsnes til det kommer bare vann og deretter strammes til igjen.

Her er en oljesnurt type hvor lufteskruen sees mellom nipplene til oljesjangene

olje__scaled_180.jpg

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg mener 99% sikkert at det går kjølevann i den slangen ja. Grunnen til det er at fettsmurte pakkbokser som regel har simmerringer som det selvfølgelig ikke lar seg gjøre å etterstramme. Pakkbokser med enten fiberpakning eller talgpakning som kan etterstrammes har normalt vannsmøring/kjøling bare gjennom hylserøret. Noen har derimot vannsmøring/kjøling tatt fra motoren slik som sees på bildet til Trophy. Kombinasjonen fiber/talgpakkning og fett er veldig skjeldent, jeg har aldri sett det, men det finnes sikkert.

Denne f. eks. fra Sleipner har fiberpakkning som kan etterstrammes og vannkjøling/smøring fra motorens kjølevann

vannsmurt__scaled_180.jpg

High-Line Pro vannsmurt pakkboks

En ny og solid pakkboks konstruert for store motorer og som imøtekommer de strengeste krav til sikkerhet. Pakkboksen blir leveret med teflonsmurt fiberpakning og vannsmurt gummilager som opplagring, noe som gjør konstruksjonen meget sikker og slitesterk. Leveres ferdig sammensatt med fiberpakning og gummilager montert, noe som gjør installasjonen meget enkel. En trenger kun å koble til vann fra motorens kjølesystem, og gjøre en liten etterstramming av pakning etter ca 30 min. kjøring.

Skruen som er montert i Sleipner sin, heter Låseskrue, ikke lufteskrue (?).

Den pakkboksen du har hentet opp manualen på Hallais er en fettsmurt pakkboks med fiberakkning. Skruen du henviser til heter låseskrue fordi den må åpnes for å skifte fiberpakkningen. Her er det ikke noen lufteskrue og pakkbosen skal luftes med en skrutrekken mellom pakkboks og gummihylse.

Den boksen jeg la inn bilde av er en oljesmurt med simmerringer, der er det lufteskrue.

Her er ett knippe forskjellige løsninger

Sleipner Pakkbokser

Scroll nedover siden for å se de forskjellige.

Redigert av VannTro (see edit history)

Etter mitt skjønn er dette en helt klart vannsmurt pakkboks.

Disse skal det normalt ikke dryppe saltvann fra i det hele tatt.

Jeg har hatt slike i mange år og de har alltid vært tette uten en eneste dråpe i løpet av sesongen.

Hvor gammel er båten (pakkboksen)?

Antar at du må ta ut akslingen, demontere pakkboksen og montere nye simmerringer (husk da å benytte syrefast fjær dersom simmerringene er utstyrt med fjær).

Pakkboksen det er snakk om er det bilde av i innlegg nr. 8 Roaldbj. Jeg er sikker på at når du ser nøye på bildet så ser du at dette ikke er en pakkboks med simmerringer, men med fiber/talg pakning.

Man trenger IKKE demontere akselen for å skifte fiber/talgpakninger. Hvis det ikke holder med normal etter stramning, så løsnes skruene helt, fremre del del skyves fremover og man kommer til fiber/talgpakningene. Disse fjernes og nye monteres. Disse pakningene fåes i en lang lisse som surres rundt akselen. Deretter skråskjæres det og en og en runde rundt akselen legges inn som en skrå-skjøtt ring. Det benyttes tre til fire slike "ringer" avhengig av typen pakkboks.

Dette er omhyggelig beskrevet i en annen tråd her som jeg ikke finner akkurat nå.

Etter mitt skjønn er dette en helt klart vannsmurt pakkboks.

Disse skal det normalt ikke dryppe saltvann fra i det hele tatt.

Den som er avbildet i innlegg 4 er også vannsmurt. Iflg de opplysninger og forklaringer jeg har fått SKAL den dryppe 5 til 10 dråper i minuttet under gange. Gjør den ikke er det for stramt. Vanntilkoblingen på dem kommer inn fra siden.

Det som er riktig NordanFamily er at pakkbokser med fiber eller talgpakning skal dryppe noe(5-15 drypp avhengig av fabrikat) under gange hvis ikke er den for hardt strammet.

Alle pakkbokser benytter vann til kjøling, selv de oljesmurte har vann i halve boksen. Pakkbokser med simmeringer derimot skal IKKE dryppe.

For meg ser det ut som boksen i innlegg 4 og boksen i innlegg er av samme type bortsett fra at den boksen i innlegg nr. 8 har montert kjøling fra motor i tillegg for å sikre bedre sirkulasjon/kjøling av pakkboksen. Mulig kan den være godkjent for større belastninger/grovere diameter på aksel. Hvis man ser på pakkboksene til Sleipner så er den varianten med kjøling fra motor beregnet på høy belastning.

Bildet i innlegg # 8 viser en vannkjølt hylse med enten talg-, grafitt- eller teflonpakning. Jeg har omtrent samme typen produsert av VP i min P35. Ut fra bildet ser det ut som om pakkboksen begynner å nærme seg max. tilltrekking så det er mulig det er på tide å skifte pakningsringene. Jeg har tidligere benyttet talgpakning, men i år skiftet jeg over til teflonpakning på den ene hylsen etter råd fra en pakningsekspert. Årsaken til dette er at teflon har bedre smøreegenskapene enn talg og kan dermed trekkes hardere til uten varmgang.

En dråpe i sekundet gjennom hylsen er en ganske stor lekkasje. I et rederi jeg seilte for mange år side, sto det plakater i maskinrommet og pumperommet med følgende tekst: "Ha oljen i tankene. En dråpe i sekundet gir 7600 liter i året".

Redigert av kes (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...