Trophy Startet 29.August.2009 Link til dette innlegget Startet 29.August.2009 Det drypper en dråpe i sekundet og det blir det en del vann av Men det er vanskelig å komme til justerskruen på undersiden av aksel..... og vanlige fastnøkler går ikke. Har handlet "startmotornøkler", men det blir for liten klaring mellom mutter og aksel så jeg ikke får fastnøkkelen innpå. Har slipt den tynnere, men det går fremdeles ikke. Er det vanlig ar det er så trangt ? Finns det spesial verktøy ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
logget av Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Er du sikker på at det ikke skal dryppe da? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 29.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Ganske sikker Det blir ganske mye vann av ett drypp pr.sek. Mye vann i motorrom under salong gir lukt..... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
nordan family 27 Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Torshov Bil selger fastnøkkelsett som er S - formet. S - formen gjorde at jeg akkurat fikk verktøyet rundt akselen og rett på strammemutteren. Et bilde av arrangementet kanskje? Det er noen pakkbokser som skal lekke litt under bruk, deriblant min egen. 5-10 dråper i minuttet under bruk - ingenting ved stilleligge. Slik ser min ut: Den er under ombygging til tett og dryppfri anordning i disse dager. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Pakkbokser som er konstruert slik at drypping tillates er oppgitt til 10-15 drypp pr. minutt. Noen også med 2-3 dl. pr. 100 driftstimer. Dette er langt mindre enn Trophy angir så her må det eterstrammes til du er nede på angitt dryppmengde. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Dreamer Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Det drypper en dråpe i sekundet og det blir det en del vann av Men det er vanskelig å komme til justerskruen på undersiden av aksel..... Har du et bilde av gjennomføringen, eller en forklaring på hvilken type det er, er jeg sikker på at du her på BP vil få oppskriften på hva du skal gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 29.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Pakkbokser som er konstruert slik at drypping tillates er oppgitt til 10-15 drypp pr. minutt. Noen også med 2-3 dl. pr. 100 driftstimer.Dette er langt mindre enn Trophy angir så her må det eterstrammes til du er nede på angitt dryppmengde. Angitt dryppmengde er ved stille ligge. . . . . Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 30.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Bilde av aksel. Som dere ser er justeringsskruen nesten helt på undersiden.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Njord Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Kjenner ikke denne koblingen, men for meg ser det ut som du kan løsne slangeklemmen og vri hele klumpen 90 grader. Da får du slangen på toppen og kommer godt til strammeskruene. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Hallais Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Har hele Pakkboksen en gang vridd seg noe? Skulle justerskruene stått mer vannrett/diagonalt på akslingen? Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
Trophy Svart 30.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Har hele Pakkboksen en gang vridd seg noe? Skulle justerskruene stått mer vannrett/diagonalt på akslingen? Ser ikke ut som det har vridd seg og er likt på begge akslinger....i bildet på innlegg 4 er det ganske likt synes jeg Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
VannTro Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Vel, det er uansett feil montering. Dette er en pakkboks som får kjøling av motorens kjølevann. Kobblingen med kjølevann skal normalt stå vertikalt med slangen inn på toppen. Hvis bildet er tatt fra båten din Trophy så skal du bare løsne slangeklemmene som klemmer rundt pakkboksen og vri den 90 grader slik at strammeskruene står horisontalt overfor hverandre. Kan være du må løssne de helt og stikke en flat skrutrekker mellom pakkboks og gummihylse for å få løsnet slik at du klarer å vri den rundt. Det vil nok pipple inn lit vann men det gjør det jo uansett. Dette med å løsne slangeklemmene og stikke en flat skrutrekker inn mellom pakkboks og gummihylse er noe som skal gjøres hver gang man sjøsetter for å fjerne luftlommer som ligger der. Noen typer pakkbokser har dog en lufteskrue som løsnes til det kommer bare vann og deretter strammes til igjen. Her er en oljesnurt type hvor lufteskruen sees mellom nipplene til oljesjangene Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Smaapala Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Hei Vanntro Mener du at det går kjølevann i den tynne slangen? Har aldri hørt om det før. Kan sikkert være riktig? Når det kun er en slange ville jeg tro at den går til en greasekopp for innpressing av grease i tettning? Dette kan vel tråd starter avgjøre? Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Noen pakkbokser tettes med litt greas og vann ("volvodongen"), noen med olje og noen med greas. Jeg har heller ikke hørt om kjølevann, Vanntro, men godt mulig. http://www.sleipner.no/no/design/Manualer/...boks%202008.pdf Skruen som er montert i Sleipner sin, heter Låseskrue, ikke lufteskrue (?). Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
VannTro Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Jeg mener 99% sikkert at det går kjølevann i den slangen ja. Grunnen til det er at fettsmurte pakkbokser som regel har simmerringer som det selvfølgelig ikke lar seg gjøre å etterstramme. Pakkbokser med enten fiberpakning eller talgpakning som kan etterstrammes har normalt vannsmøring/kjøling bare gjennom hylserøret. Noen har derimot vannsmøring/kjøling tatt fra motoren slik som sees på bildet til Trophy. Kombinasjonen fiber/talgpakkning og fett er veldig skjeldent, jeg har aldri sett det, men det finnes sikkert. Denne f. eks. fra Sleipner har fiberpakkning som kan etterstrammes og vannkjøling/smøring fra motorens kjølevann High-Line Pro vannsmurt pakkboks En ny og solid pakkboks konstruert for store motorer og som imøtekommer de strengeste krav til sikkerhet. Pakkboksen blir leveret med teflonsmurt fiberpakning og vannsmurt gummilager som opplagring, noe som gjør konstruksjonen meget sikker og slitesterk. Leveres ferdig sammensatt med fiberpakning og gummilager montert, noe som gjør installasjonen meget enkel. En trenger kun å koble til vann fra motorens kjølesystem, og gjøre en liten etterstramming av pakning etter ca 30 min. kjøring. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Gudrun Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 (redigert) Hadde en noen lignende sak med en slik slange for mange år siden. Her var vannet tatt ut på motoren etter sjøvannspumpen for å få god kjøling på hylsetetningen og cutlesslager. Funket det, men dette er mange år tilbake da... Redigert 30.August.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 (redigert) Skruen som er montert i Sleipner sin, heter Låseskrue, ikke lufteskrue (?). Den pakkboksen du har hentet opp manualen på Hallais er en fettsmurt pakkboks med fiberakkning. Skruen du henviser til heter låseskrue fordi den må åpnes for å skifte fiberpakkningen. Her er det ikke noen lufteskrue og pakkbosen skal luftes med en skrutrekken mellom pakkboks og gummihylse. Den boksen jeg la inn bilde av er en oljesmurt med simmerringer, der er det lufteskrue. Her er ett knippe forskjellige løsninger Sleipner Pakkbokser Scroll nedover siden for å se de forskjellige. Redigert 30.August.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
roaldbj Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Etter mitt skjønn er dette en helt klart vannsmurt pakkboks. Disse skal det normalt ikke dryppe saltvann fra i det hele tatt. Jeg har hatt slike i mange år og de har alltid vært tette uten en eneste dråpe i løpet av sesongen. Hvor gammel er båten (pakkboksen)? Antar at du må ta ut akslingen, demontere pakkboksen og montere nye simmerringer (husk da å benytte syrefast fjær dersom simmerringene er utstyrt med fjær). Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 (redigert) Pakkboksen det er snakk om er det bilde av i innlegg nr. 8 Roaldbj. Jeg er sikker på at når du ser nøye på bildet så ser du at dette ikke er en pakkboks med simmerringer, men med fiber/talg pakning. Man trenger IKKE demontere akselen for å skifte fiber/talgpakninger. Hvis det ikke holder med normal etter stramning, så løsnes skruene helt, fremre del del skyves fremover og man kommer til fiber/talgpakningene. Disse fjernes og nye monteres. Disse pakningene fåes i en lang lisse som surres rundt akselen. Deretter skråskjæres det og en og en runde rundt akselen legges inn som en skrå-skjøtt ring. Det benyttes tre til fire slike "ringer" avhengig av typen pakkboks. Dette er omhyggelig beskrevet i en annen tråd her som jeg ikke finner akkurat nå. Redigert 30.August.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hallais Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Jeg er ingen "ekspert" på pakkbokser. Da har jeg lært noe nytt i dag også, jippi. Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
nordan family 27 Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Etter mitt skjønn er dette en helt klart vannsmurt pakkboks.Disse skal det normalt ikke dryppe saltvann fra i det hele tatt. Den som er avbildet i innlegg 4 er også vannsmurt. Iflg de opplysninger og forklaringer jeg har fått SKAL den dryppe 5 til 10 dråper i minuttet under gange. Gjør den ikke er det for stramt. Vanntilkoblingen på dem kommer inn fra siden. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 (redigert) Det som er riktig NordanFamily er at pakkbokser med fiber eller talgpakning skal dryppe noe(5-15 drypp avhengig av fabrikat) under gange hvis ikke er den for hardt strammet. Alle pakkbokser benytter vann til kjøling, selv de oljesmurte har vann i halve boksen. Pakkbokser med simmeringer derimot skal IKKE dryppe. For meg ser det ut som boksen i innlegg 4 og boksen i innlegg er av samme type bortsett fra at den boksen i innlegg nr. 8 har montert kjøling fra motor i tillegg for å sikre bedre sirkulasjon/kjøling av pakkboksen. Mulig kan den være godkjent for større belastninger/grovere diameter på aksel. Hvis man ser på pakkboksene til Sleipner så er den varianten med kjøling fra motor beregnet på høy belastning. Redigert 30.August.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hansi Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Og om det drypper litt for mye, hva så ? Betyr ingen verdens ting. Viktigst er at pakkboks ikke er strammet for mye slik at en får varmgang. De aller fleste har vel lensepumpe i bunn av kjølen slik at eventuelt vann kan pumpes ut. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 (redigert) Bildet i innlegg # 8 viser en vannkjølt hylse med enten talg-, grafitt- eller teflonpakning. Jeg har omtrent samme typen produsert av VP i min P35. Ut fra bildet ser det ut som om pakkboksen begynner å nærme seg max. tilltrekking så det er mulig det er på tide å skifte pakningsringene. Jeg har tidligere benyttet talgpakning, men i år skiftet jeg over til teflonpakning på den ene hylsen etter råd fra en pakningsekspert. Årsaken til dette er at teflon har bedre smøreegenskapene enn talg og kan dermed trekkes hardere til uten varmgang. En dråpe i sekundet gjennom hylsen er en ganske stor lekkasje. I et rederi jeg seilte for mange år side, sto det plakater i maskinrommet og pumperommet med følgende tekst: "Ha oljen i tankene. En dråpe i sekundet gir 7600 liter i året". Redigert 30.August.2009 av kes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 30.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. (Vanligvis pga 100% sitering av foregående innlegg). Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.