jacobno Startet 29.August.2009 Link til dette innlegget Startet 29.August.2009 Hei, jeg har furlex 100s rulleforstag og forsøkte idag bytte fra genoa 2 til kryssfokk i ca 8-10 m/s shorthanded. Dette synes jeg var vanskelig. Selv om jeg brukte seilmateren fikk jeg ikke dratt opp forseilet fordi vinkelen til profilen ble for skarp når jeg ikke matet inn seilet selv. Dette problemet hadde jeg ikke med kroker. Et annet problem jeg fikk var at seil inntaket som er en egen del på furlexen fallt ut av festet på profilen, men ble heldigvis hengende igjen på seilet. Dette skjedde flere ganger. Det virket som denne delen satt temmelig løst. Noen som har hatt tilsvarende problem og funnet løsning? Noen som har tips til hvordan å skifte seil på profil shorthanded? Jeg begynner å få fin kontroll på båten i svakere vind, men har lite erfaring med sterkere vind fordi jeg stort sett seiler med små barn. Har noen tips til litteratur på området. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Seilinntaket i profilen må du teipe fast. Da jeg hadde furlex 300s falt den av flere ganger. Den innebygde materen til furlex funker også dårlig. Kjøp to løse og sett en fast like under seilinntaket og ha en løsere lenger nede. Da funker det. Men seilskift i mye vind er uansett tryggest med gode, gammeldagse stagkroket... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Krimart Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Har du rulleseil er det vel greiere å redusere duk ved å rulle inn når du seiler shorthanded. Profilen blir selvsagt ikke optimal, men for turseilas med barna er det mye tryggere og lettere. Med mindre du seiler regatta eller skal krysse mot en storm er det helt greit med innrullet forseil etter min mening (for kryssing mot storm er unasett en stormfokk på et kutterstag bedre). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Hva betyr det å seile 'shorthand'? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 At du er "short" på hender= lite mannskap, Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Åja, har bestandig seilt slik, alene. På den forrige båten hadde jeg PP-profil. Materen bundet lavt nede ved dekket. Seil ble heist/låret på lo side. Skal ikke si det ikke var problem, men det funket hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 (redigert) Åja, har bestandig seilt slik, alene. Da har du enda færre hender enn short og seiler singlehanded Redigert 30.August.2009 av Bergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Okei, da har jeg sakene klart for meg. I fjor, da jeg ble overfalt av uvær, kom været så fort og hardt at jeg hadde problemer med å rulle inn fokka. Den kom så stramt inn at det ble stående igjen en ganske stor flik. Revinga til storseilet var ikke på plass, så det fikk jeg ikke revet. Nå har jeg fått autopilot. Den klager aldri, må ikke på do, spyr ikke, skal ikke ha mat eller drikke. Så nå kan jeg gå på do, eller hente meg en kald pils. Og enda bedre, nå kan jeg si at jeg seiler 'shorthand'. Og revinga av storseilet er nå på plass. Jeg på bare passe på å ikke ramle overbord, hjernen til Elmer (autopiloten) resonerer ikke så langt at den snur båten og plukker meg opp. Sitér dette innlegget Link to post
Fetter Klodrik Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Løsningen er en fast montert feeder helt inntil der hvor profilen starter, samt en løs feeder i strikk (sjekk spinlock sine sider: http://www.spinlock.co.uk/productlist.asp?...0Feeder%20Range Last også ned http://assets.spinlock.co.uk/documents/RF_946.pdf så ser du hvordan dette kan settes opp. Dte lønner seg også å kutte forlikstapen slik at når seilet er helt heist så er det utenfor den øverste feederen. På denne måten kan du benytte begge feedere til å heise det nye seilet inne i det som skal ned. Har seilt shorthand i mye vind og dette har stor sett fungert bra. Sitér dette innlegget Link to post
jacobno Svart 2.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Takk for gode svar. Skal kjøpe inn 2 feedere til. Hvordan fester dere den rett under seilinntaket på profilen? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 En slags kombinasjon av tynn tau og teip... Den øverste feederen kan godt være 5 cm under seilinntaket. Gjør som klodrik sier og kutt forlikstapen like over slik at den er "ledig" når du skal skifte. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.