Jump to content

Advarsel! Brann i høytrykkspyler!

rogeri

Recommended Posts

Hadde en litt nifs opplevelse igår som jeg vil dele med dere andre!

For to dager siden spylte jeg garasjegulvet med høytrykkspyleren.

Det jeg gjorde og som jeg i ettertid skjønner jeg ikke burde gjort, var å ikke slå den av med strømbryteren.

Spylen har autostopp på lansen. Når jeg slipper "grepet" stopper den og det er vel det samme på de fleste typer.

Det som skjedde igår var at strømnettet var ustabilt i området. Flere blaff i lyset tydet på det.

Sannsynligvis har dette "trigget" spyleren og den har blitt stående å "murre" uten at motoren har gått skikkelig.

Dette har skjedd fra tid til annen når jeg starter den på bryteren og det står mottrykk til lansen.

Følgelig ble det varmgang og spylen tok fyr på under 1 time. Var inne å slo av lyset i garasjen under 1 time før jeg fikk melding om at brannvesenet hadde hatt en utrykkning til huset, så dette har skjedd raskt.

Denne forklaringen er både min og polititeknikernes teori om brannårsaken.

Ja det ble betydelige skader i garasjen som er integrert i huset, leddport, innvendig panel i tak og vegger må skiftes og div. rekvisita og verktøy ble ødelagt. Heldigvis ingen konsekvenser for resten av huset som er fullverdiforsikret.

Er fremdeles litt shaky etter denne opplevelsen! :blush:

Spylen var ganske nyanskaffet en Alto Nilfisk på 140 bar.

Denslags er skumle greier!

Selv er jeg mest skeptisk til alle småapparatene med innebygget termostat: kaffetraktere, brødristere, strykejern. Jo simplere de lages for å få ned prisen, jo høyere blir risikoen for at de skal svikte - og da kan prisen bli veldig høy :headbang::headbang:

Oppfordring: bruk hovedbryteren og/eller ta ut kontakten når de ikke er i bruk.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Vannkoker, strykjern, kaffetraktere,vaffeljern, hårfønere og slikt utstyr er da konstruert for å utvikle varme, detter er varmeelementer som alle vet og forholder seg deretter.

Slikt utstyr skal behandles med stor forsiktighet. Dette vet de fleste, undertegnede inkludert.

For min egen del vil jeg si at en høytrykkspyler, støvsuger, borrmaskin ol. kommer i en litt annen kategori og "fareklasse", men ikke etter dette.

Man kan jo spørre om ikke en thermosikring kunne avverget brannen. Ennvidere kan man lure på hvorfor ikke sikringen på denne strømkursen gikk før det fikk utvikle seg slik det gjorde.

Disse ting sviver rundt i huggu for tiden. Ja, også litt selvbebreidende etterpåklokskap da. :cryin:

Vi hadde også en Alto Nilfisk 140bar på jobben som tok fyr. Maskinen var slått av med bryteren, men ikke tatt ut ledningen. Denne tok fyr, heldigvis sto den midt på verkstedgulvet og tok ikke med seg noe mer, men det var bare en klump igjen før vi fikk slokket den. Høres ikke bra ut at det er flere av denne typen som det er noe feil på!! :nonod:

Selv om man ikke tenker på det er det viktig å melde i fra om slike "unormale" branner.

Får Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap unormale mange henvendelser på enkelt produkter kan de gjøre tiltak. Slik som f.eks historien om vann kokere som har blitt tatt ut av markedet.

Tviler på om importøren er hyppige på å melde sine egne svakheter..... :confused:

Hei Rogeri

Har sjekket med den avdelingen som hadde den aktuelle spyleren.

Er to år siden. Spyleren var ikke så veldig gammel. De var usikre på om de hadde slått av bryteren. men strømmen sto i selvfølgelig. Den hadde blitt brukt samme dagen. de har ikke noen god forklaring på hva som kan ha skjedd.

Jeg har samme type her på avdelingen min. Her blir strømmen alltid trekt ut etter bruk. Jeg har en liten mistanke om at hvis man slår av vannet men ikke bryteren på maskinen vil dette være feilen. Maskinen mister det innebygde trykket etterhvert og vil da jobbe med å få opp trykket igjen. Motoren vil da jobbe fra og til for å suge inn nok vann, er vannet da slått av vil den ha en temmelig håpløs oppgave, og motoren går seg varm.

Hadde du slått av vannet?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...