2xDiesel Startet 30.August.2009 Link til dette innlegget Startet 30.August.2009 Hei folkens! Skal kjøpe meg autopilot gil båten. Hvilken modell bør jeg kjøpe? Ser der er noen med og uten rorgiver, er dette noen fordel? Mekker endel selv, er det noe spesielt hokus pokus med å montere en slik selv? Takk, takk Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Hokus pokus er det ikke, jeg ville valgt pilot med rorgiver. Du må også ha rate kompass siden vi snakker om en planende båt. Simrad, Raymarine og Furuno har gode piloter, jeg vil tro Raymarine kommer best ut prismessig. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 30.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Hva er et rate kompass for noe? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Rate sensoren i kompasset registrerer hurtige kursendringer. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Garmin har en autopilot uten rorindikator som høster mye skryt. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 kan ikke gjøre valget for deg , jeg valgte Simrad -synest det var fanatastisk og kunne kjøpe noe som er norsk for en gang skyld Les nøye gjennom kataloger , og lag nøyaktig oppstilling over alt du skal ha - og be om komplett tilbud fra flere. Det er mulig og komme en god del under katalogpriser ved kjøp av komplett pakke. ( på senhøsten og vinteren ?) I tillegg kommer det slanger og fittings - husk rustfritt hvis noen av koblingene trenger det. ( det er texas med priser i den bransjen ) Få tilbud f.eks fra Tess og Hydroscan -pass på at det blir riktig type og begynn i god tid før du starter montering. ta med alle delene til dem slik at det helt sikkert blir riktige fittings ta svært nøyaktige mål - bruk f.eks hageslange og trekk inn. Montering er greit . I ettertid følgende kommentar. Bruk locktite på fittings og bruk fornuft og ikke overtighte og ødelegge gjenger på lufte nipler. Ha nok olje tilgjengelig. Rigg til noe ordentlig greier på rattpumpa slik at du ikke går tom for olje i den enden når du lufter Lag til et gullende rent kar - f.eks en stor plastkasse i andre enden , slik at olje som luftes ut fanges opp og kan brukes omigjen. Til slutt - det tar litt tid og lufte - og man MÅ være 2. - lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.