Jump to content

Behov for ROV?

reodor felgen

Recommended Posts

Hei.

Jeg driver å leker litt med tanken på å kjøpe meg en ROV (fjernstyrt miniubåt) og leie meg ut til trengede folk.

Om dette blir aktuelt så blir det inkjøp av en liten inspeksjons ROV med en enkel manipulator for utføring av enkle oppgaver.

Hovedopgavene jeg ser for meg er havbunnsbergning, inspeksjoner av ankerpunkt til boyer/brygger, assistanse til dykkere og leteoperasjoner.

Fordelen med ROV kontra dykker, er at en ROV kan vere i drift kontinuerlig over flere dager, de er billigere i drift, kan dykke dypere og i kaldere vann og du som kunde kan sitte å se på skjermen og følge med på hele operasjone og når oppdraget er utført så får du alt på dvd.

Det jeg lurer på av dere er om dere ville leid inn en ROV når dere trenger hjelp under havoverflaten?

Hvilken oppdrag ville dere hatt hjelp til å utføre? Og sist men ikke minst, hvor mye ville dere betalt for en slik tjeneste (Times betaling / Fast pris)

Kom gjerne med innspill og si deres mening!

Mvh

Martin

Hei

Tror markedet opp mot privatkunder blir svært begrenset for slike tjenester. Bakgrunnen for dette er nok at det blir for dyrt.

Foruten ROV trenger du et egnet fartøy med sertifikater, et firma og kundene blir belastes for MVA. Her i Bergen finnes det jo flere firma som allerede tilbyr denne type tjenester (IMC,SeaDive,Sjøentrepenøren,Noomas/YES) Mitt inntrykk at hovedgeskjeften for disse er firmamarkedet.

Lykke til uansett om du går i gang :flag:

Regner med at det er litt tregt marked mot privatkunder ja, men så utrolig dyrt trenger det ikke å bli, jeg har ingen planer om å bli rik på dette, jeg er i full jobb fra før så så lenge jeg ikke går med tap så er det egentlig godt nok for meg.. Jeg vet ikke hva man betaler for å leie inn en dykker, men ser for meg at det kan være dyrere!

Selv om det er en inspeksjons ROV så kan man montere en manipulator på den, og er utrolig hva man får til med bare en arm. Når vi jobber offshore så bruker vi veldig mye bare ene armen på ROV'en.

Når du sier at man trenger fartøy med sertifikater så stusset jeg litt. Man må jo ikke ha et fartøy, kan gå ut fra land, men kreves det at man må ut i båt så er det ikke store jolla som trengs for å romme en ROV...

mulig jeg tar feil...

Hehe, ja du har jo et poeng, men vi snakker jo ikke om en stack på mange tonn som skal flyttes på, selv en obs rov klarer vel å feste en karabin krok? om man skal feste et tau/kjetting :)

Nei ikke vet jeg, var no bare en idé jeg lekte litt med.

Har prøvd å kontakte enkelte fiskeoppdrett og forsikringsselvskap, uten videre god respons..

Well....

Synes jo 4000 i timen for dykker er litt grovt.

Kan nok faa dykkere mye rimeligere en det.

Men egentlig, saa er jo spoersmaalet ditt veldig vanskelig aa svare paa, siden det er bare du som sitter paa info om hvor mye utstyret vi snakker om koster...

Og... kommer tiden med tilrigging/nedrigging av utstyr med i prisen??

Hvis jeg virkelig trengte det, saa hadde vel sikkert ikke 1000 til 2000kr timen hvaert for mye... Men hva vet vel jeg...

Per

Når du sier at man trenger fartøy med sertifikater så stusset jeg litt. Man må jo ikke ha et fartøy, kan gå ut fra land, men kreves det at man må ut i båt så er det ikke store jolla som trengs for å romme en ROV...

ROV uten båt begrenser jo i alle fall bruksområdet enda mere. Og ROVen skal jo få strøm fra et sted også!

Med sertifikater så antar jeg at det er litt andre krav for fartøyer i næring enn hva som er tilfelle for lystbåter, i alle fall er de fleste fartøyer som driver med den slags virksomhet av en slik størrelse at de er underlagt skipskontrollen/klasseselskap sitt regelverk. Men jeg har ikke noe inngående kjennskap til kravene til små yrkesfartøy.

uten å ha regnet for mye på hva det vil koste å ha meg i drift, så så jeg for meg at om det er litt oppdrag så kunne jeg ta rundt en 600 i timen...

vel, siden de fleste kaianlegg og båtplasser er langs kysten så burde det vel gå fint :) ROVen får strøm fra enten 230v aggregat eller støpsel i et hus..

når det gjelder sertifisering av båten, så tror jeg ikke det er mere krav enn det som stilles til en lystbåt.. uansett så tror jeg den største utfordringen vil være å få kunder...

[...]Kan nok faa dykkere mye rimeligere en det.[...]

Det kan man sikkert, men da spørs det om det oppereres helt i henhold med loven. For å lovlig utføre dykkeoppdrag krever ganske mye, f.eks linemann/dykkeleder og backup-dykker i tillegg til han som skal ned å løse oppdraget, det er gaske dyre sertifikater og mye kostbart utstyr, skal dykkeren litt dypt (30m +) så blir det fort veldig kort tid han kan være der før det blir veldig komplisert (dekompresjon, kaskje flere forskjellige gasser, kaskje trykkammer "på stedet" etc) og (særlig) dypere enn 50meter kan ikke en "vanlig" dykker gå uansett. Så att det koster 4000,- kroner timen å ha en dykker i vannet ser jeg på som en helt OK pris.

Tror det kan finnes en nisje for slike "små ROV'er" for de oppdragene som enten ikke er værd risikoen (nedi trange rør, rasfarlige områder og sånnt) å sende ned en mann eller der det er for mye prakk og/eller blir for dyrt å (lovlig) sende ned en mann. F.eks søk på 50-60-70 meter dyp, inspeksjon og sånnt

Det kan man sikkert, men da spørs det om det oppereres helt i henhold med loven. For å lovlig utføre dykkeoppdrag krever ganske mye, f.eks linemann/dykkeleder og backup-dykker i tillegg til han som skal ned å løse oppdraget, det er gaske dyre sertifikater og mye kostbart utstyr, skal dykkeren litt dypt (30m +) så blir det fort veldig kort tid han kan være der før det blir veldig komplisert (dekompresjon, kaskje flere forskjellige gasser, kaskje trykkammer "på stedet" etc) og (særlig) dypere enn 50meter kan ikke en "vanlig" dykker gå uansett. Så att det koster 4000,- kroner timen å ha en dykker i vannet ser jeg på som en helt OK pris.

Ikke for aa pense traaden inn paa ett annet spor, men da har man jaggu bryti loven en del ganger....

Per

Ikke bland inn "morrodykking" nå da. Dykker du utenom en arbeidssituasjon (ser på fiskene, plukker krabber, besøker ett vrak eller noe sånnt) gjelder det (nesten) ingen regler og du kan fullt lovlig dykke til 120 meter med helium i flaskne, 1 kilometer inn i en trang grotte, bruke 2-3-4 forskjellige deko-gasser og hva å annet du har lyst til. Treger faktisk ikke dykkesertifikat engang for hobby-dykking i Norge

Ikke bland inn "morrodykking" nå da.

Saa du mener at naar min kompis spoer meg om jeg kan ta med en dykker kompis, gaa ned paa 30 meter for aa skjekke fortoeyninga hans mot at han fyller flaskene vaare... saa maa jeg si... sorry mack, men du maa minst ha 3 dykkere med baat og krane... so sorry... Hvis dette er hva du mener, saa burde to2/3 av alle sportsdykkere i noge sitti paa vann og broed for leeeeng siden...

Per

. Treger faktisk ikke dykkesertifikat engang for hobby-dykking i Norge

Regner du mener fridykking, for man får hverken kjøpt eller leid utstyr uten dykkesertifikat.

En Rov vil jeg tro er perfekt for søk etter mennesker o.l. Men brannvesenet/politi har vel tilgang på slikt utstyr?

Redigert av POLARN (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...