Jump to content

Behov for ROV?

reodor felgen

Recommended Posts

Skal du opperere en ROV på lit dyp kan du bare glemme og opperere den fra land. Den skal jo trosalt dra med seg en kabel og det klarer den ikke og dra serlig langt. Du vil trenge en båt med DP i tilegg til en ROV vinsj med en garasje til ROVen som den kan kjøre ut fra når den er senket til ønaket dyp. Her snaller vi om milioninvisteringer om du skal ha utstyr som skal kunne utrette noe.

Regner du mener fridykking, for man får hverken kjøpt eller leid utstyr uten dykkesertifikat.

Utleiere vil nok sikkert sikre seg at leieren har de nødvendige kunnskapene, men jeg tviler på at det er noe problem å få kjøpt utsyr.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Jobber selv med ROV og tror ikke det er mye mer enn video du klarer å få til med de ROV'ene der. Skal man drive med tau, kroker osv, så er ikke en 50kg rov særlig kraft i ;-) Vi har i firmaet obs rov'er med liten manip som er en god del større en den største du viser her, men det er ikke mye den armen klarer. Ikke ROV'en heller for den saks skyld. Så skal man gjøre noe operasjon borsett fra observasjon er disse du viser her leketøy. Dessuten skal du være flink å klare å fly en slik ned til 100m uten sonar og transponder etv. Så markedet blir nok meget snevert desverre.

-2007 Jans Entry 25' Halvfabrikat prosjekt, på sjøen i år??

http://www.oceaneering.com/locations/stava...ov_systems.html må vel nesten ha noe slikt for å ha noe med Tak i ..

og da blir det nok fort dyrt :) armer i titan osv..

Det er disse vi leker oss med på jobb. En Magnum som er vår arbeidshest hadde nok klart biffen, men som du nevner så koster bare T4'en som en brukbar Viknes 1030 :wink:

-2007 Jans Entry 25' Halvfabrikat prosjekt, på sjøen i år??

Hovedopgavene jeg ser for meg er havbunnsbergning, inspeksjoner av ankerpunkt til boyer/brygger, assistanse til dykkere og leteoperasjoner.

Du vil ha vanskeligheter med å finne forståelse for bruk av en liten ROV til slike oppgaver, selv om de kan klare oppgaven. Skal det letes etter noe, eller inspiseres noe, her, så er det dykkere opp ad stolper og ned av vegger. Og som vi ser avskriver de saltstenkede barske guttene i Nordsjøen alt som er mindre enn en buss som leketøy.

Jeg har ved flere anledninger brukt en slik liten ROV til inspeksjon av skutebunn. Satt baki en varebil på kaia og fulgte med.

"Sjøugla" til SAAB er ikke stort større enn en panelovn og brukes bl.a til å hente øvelsestorpedoer.

Amerikanerne har en litt annen vinkling på dette. De bruker mye Side-Scan og små ROV når noe skal letes etter og hentes. Slik som her.

En bekjent av meg handlet en side-scan med tanke på å drive litt med søk på fritiden. Null interesse selv om han viste helt klart at han kunne avsøke ett stort område på kort tid og påvise ting ingen viste var der. Dykkere, dykkere, dykkere.......

Og noe mer kostnadseffektivt for søk enn en side-scan skal du lete lenge etter.

vi ¨saltstenkede barske guttene i Nordsjøen¨ vet vel godt at man ikke trenger de største ROV'ene men skal man være litt alsidig nytter det ikke med en liten loppe som ikke tåler strøm eller kan løfte noe særlig vekt.

side-scan er noe som vi bruker offshore hele tiden når man går survey(kartlegging) bruker ofte da itillegg MBE(multi beam). vi bruker også mindre farkoster ved inspeksjons jobber inne i konsruksjoner. så det er ikke bare busser vi bruker som leketøy

Veldig fint med mange tilbakemeldinger, selv om det gjerne ikke var så positive som jeg hadde håpet på :sad:

Den ROVen som jeg linket til kan man kjøpe med både positiv og negativ tether i saltvann.. samt den har Sonar, men

at man ikke kan fly uten transponder er no bare tull, har nesten bare flydd uten!

jepp jeg har det som jobb å kjøre ROV, så jeg vet at man kan gjøre mye med de store Magnumene, men det blir vel fort litt "overkill" til inshore operasjoner, ser ikke for meg at du trenger en t4 for å feste en alu karabin krok..

er ikke snakk om å trekke en stack opp fra dammen heller!

Men skjønner jo at det muligens ikke er så veldig mange som ser behovet for en ROV, så da er det vel vanskelig å få kunder om alle tenker "dette klarer no ikke en sånn liten dritt" :diving:

alt går an. men det spørs om tids messig vil svare seg iforhold til dykkere. som du sikkert vet tar ting lengre tid med en ROV en hvis du har to hender som en dykker har. vet ikke hvilke erfaring du har med ROV men det er som regel ikke bare å klikke på en karbin kork selv med en T4.

Transponder er bare en kjekt å ha ting går fint uten.

Sonaren som blir levert er vel ikke de aller beste tror eg. det er vel som det meste en vil ha skal en ha det beste så koster det flesk.

hvis eg skulle prøvd meg med inshore rov ville eg nok satset på en med litt krefter i slik at en blir litt mer fleksibel.

Redigert av 31 Portofino (see edit history)
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...