glad Startet 1.Juli.2004 Del på Facebook Startet 1.Juli.2004 Hei, Om en ukes tid drar jeg ut på tur i min 28 fots Alo med et lite mannskap. Av erfaring vet jeg at det er viktig å spise nok når man er ute på tur for å holde humøret oppe bland manskapet, og for å være våken nok slik at en kritisk situasjon kan unngås og i værste fall håndteres bra. Baksiden med en liten båt som min, med 2 parafinbluss og en vask med kaldt vann, er at det krever TILLTAK å lage mat. En annen sak er at det ikke alltid er like lett å lage noe mat når båten krenger hit og dit. Til å begynne med greier man seg fint med kjeks og rett-i-koppen, men etter noen dager er man nødt til å få i seg skikkelig mat. -også mellom måltidene. Så det jeg lurer på er: Hva spiser dere når dere er underveis? Noen forslag til noe som er godt&sunt&lett å lage? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 1.Juli.2004 Del på Facebook Svart 1.Juli.2004 ferdige saker som kan nytes rett fra posen, sammen med en skive brød, eller rundstykke, og varm eller kald er favoritt hos oss. Dog er holdbarheten ikke all verden, men det kan nytes som frokost pålegg, lunch, lunch, middag og kveldsmat. Eksempler ?? fra delikatessedisken på en vanlig supermarked eller fiskehandler: fiskekaker karbonadekaker kylling, hel eller lår / eller vinger. ferdig stekte koteletter. Ikke noe gourmet måltid, men sammen med f.eks ferskt brød og en pose fersk salat, eller for den saken skyld en boks mais eller ananas på deling, er det ikke så verst. Spesielt ikke når man er sulten... Suzuki - gift med ei gourmetkokke, bærer nok litt preg av det... Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Spinnaker Svart 1.Juli.2004 Del på Facebook Svart 1.Juli.2004 ferdige saker som kan nytes rett fra posen, sammen med en skive brød, eller rundstykke, og varm eller kald er favoritt hos oss. Dog er holdbarheten ikke all verden, men det kan nytes som frokost pålegg, lunch, lunch, middag og kveldsmat. Eksempler ?? fra delikatessedisken på en vanlig supermarked eller fiskehandler: fiskekaker karbonadekaker kylling, hel eller lår / eller vinger. ferdig stekte koteletter. Ikke noe gourmet måltid, men sammen med f.eks ferskt brød og en pose fersk salat, eller for den saken skyld en boks mais eller ananas på deling, er det ikke så verst. Spesielt ikke når man er sulten... Suzuki - gift med ei gourmetkokke, bærer nok litt preg av det... Hei. Hva spiser dere egentlig når dere har lagt til/dregga opp? Er dette forretten så kunne jeg godt tenkt meg å være med på hovedmåltidet gitt Jeg for min del tar til takke med brødskiver når vi ligger på skrå eller ikke, og Svoldværpostei smaker godt i en sådan stund, og en med Nugatti til dessertskiven Et slikt måltid svelges best med et stort glass melk eller to, men det går også til nød med Cola, og når jeg har lagt til så spiser vi gjerne noe mer (gjerne grillmat) og da tar jeg ankerpilsen. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Gunga Din Svart 1.Juli.2004 Del på Facebook Svart 1.Juli.2004 Hej ! vi bruker ibland ha mat som vi gjort klar i land, som bare er o värme! det jag gillar best er 'enhands-mat' (enhandsmat= sådant du kan spise med bare en hand, den andre handen behövs til o hålle fast tallriken eller deg själv !) exempel Cili con carne Mexikansk gryte Gulashsuppe Köttbullar o potatismos kall öl o bröd...... choklad godis det finns veldi käcka mat-termosar, vilket jag lurer på o skaffe, der man kan förvare varm mat om vädret börjar bli dåligt. ................................ när vi er på guttetur då har vi med Ivan, han er både kokk (proff-kokk!) og har skippereksamen, det er en bra kombinasjon på manskap................... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ragtag Svart 1.Juli.2004 Del på Facebook Svart 1.Juli.2004 Hvis du ikke seiler hele døgnet, kan du ta med en mattermos som du fyller opp om morgenen med varm mat eller suppe. Mattermos er som vanlig termos, bare med stor åpning til å få stoppet mer solide ting ned i en kaffe. Ragnar Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 2.Juli.2004 Del på Facebook Svart 2.Juli.2004 ps: ombord i Jokeren lever vi etter doktrinenen "suppe er ikke mat". Unntaket gjelder fiskesuppe. Når vi er ferdige med å tilsette ekstra fisk, purreløk, poteter og andre grønnsaker, ligner det ikke lengre på suppe, men på lapskaus. Fiskelapskaus...... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
JRK Svart 2.Juli.2004 Del på Facebook Svart 2.Juli.2004 Hei, Vi unngår å gå så langt i ruskevær at vi må lage varm mat utpå. Vi har fått kjelen og tallerkener i gulvet en gang. Det gjorde både skipper og mannskap virkelig stresset. Sitér dette innlegget Link to post
b-e-p Svart 2.Juli.2004 Del på Facebook Svart 2.Juli.2004 Tuppervare er tingen.. Du (eller fruen) kan lage de beste middager hjemme kjøle eller fryse dette ned i passelige porsjoner i plastbokser for så å varme opp i liten gryte på kokeaparatet i båten. Kjøttkaker med potteter & brun saus er min favoritt. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 2.Juli.2004 Del på Facebook Svart 2.Juli.2004 Hei, Vi unngår å gå så langt i ruskevær at vi må lage varm mat utpå. Vi har fått kjelen og tallerkener i gulvet en gang. Det gjorde både skipper og mannskap virkelig stresset. En gang ? Jøss, du kan ikke ha vært mye ombord i seilbåter. Å tilsette potetstappe i gryteretter er kokkens hemmelige våpen hos oss. Får den lauseste gryterrett til å lime seg perfekt fast til tallerkenen. Kan tom. spises opp ned.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Krapyl Svart 2.Juli.2004 Del på Facebook Svart 2.Juli.2004 Kan tom. spises opp ned.. Suzuki Jøsses meg Suzuki. Har du satt Jokeren inn i romfart? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
glad Svart 2.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2004 mange gode forslag her! Godt poeng at man bør lage istand "enhåndsmat" ... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 2.Juli.2004 Del på Facebook Svart 2.Juli.2004 Jøsses meg Suzuki. Har du satt Jokeren inn i romfart? Nope. Men det er kjekt med mat som sitter fast i tallerkenen. Spesielt når bordet ikke står stille. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
glad Svart 2.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2004 -godt poeng Sitér dette innlegget Link to post
Homer Svart 2.Juli.2004 Del på Facebook Svart 2.Juli.2004 Forsvarets stridsrasjoner er geniale. De selges sivilt som Real turmat, og er supre enten man er på fjellet eller underveis i båt. Alt man trenger er varmt vann i thermos, og maten kan spises rett fra posen. Godt som underveismat Sitér dette innlegget Link to post
b-e-p Svart 2.Juli.2004 Del på Facebook Svart 2.Juli.2004 Er ikke disse ferdig pakkene fryktelig dyre da? Synes å ha sett disse til en 70 kr stk. Det er enkelt og MYE billigere å lage ferdig hjemme og ta med for å varme opp i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 2.Juli.2004 Del på Facebook Svart 2.Juli.2004 Erter kjøtt og flesk, på boks. Tilsett timian og løk. Varmes på få minutter, og kan serveres i kopp. Sitter godt i magen, og smaker meget bra. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Homer Svart 2.Juli.2004 Del på Facebook Svart 2.Juli.2004 Er ikke disse ferdig pakkene fryktelig dyre da? Synes å ha sett disse til en 70 kr stk. Det er enkelt og MYE billigere å lage ferdig hjemme og ta med for å varme opp i båten. http://www.xxl.no/product.asp?product_id=1009347 40 kr på XXL. Det er helt greit syntes jeg. Det er jo ikke noe man spiser hver dag, men det er greit å ha noen liggende. Holdarheten er lang, maten er enkel å lage, og smaken er bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.