Jump to content

Blodsukker underveis...

glad

Recommended Posts

Hei,

Om en ukes tid drar jeg ut på tur i min 28 fots Alo med et lite mannskap.

Av erfaring vet jeg at det er viktig å spise nok når man er ute på tur for å holde humøret oppe bland manskapet, og for å være våken nok slik at en kritisk situasjon kan unngås og i værste fall håndteres bra.

Baksiden med en liten båt som min, med 2 parafinbluss og en vask med kaldt vann, er at det krever TILLTAK å lage mat.

En annen sak er at det ikke alltid er like lett å lage noe mat når båten krenger hit og dit.

Til å begynne med greier man seg fint med kjeks og rett-i-koppen, men etter noen dager er man nødt til å få i seg skikkelig mat. -også mellom måltidene.

Så det jeg lurer på er: Hva spiser dere når dere er underveis?

Noen forslag til noe som er godt&sunt&lett å lage?

ferdige saker som kan nytes rett fra posen, sammen med en skive brød, eller rundstykke, og varm eller kald er favoritt hos oss. Dog er holdbarheten ikke all verden, men det kan nytes som frokost pålegg, lunch, lunch, middag og kveldsmat.

Eksempler ??

fra delikatessedisken på en vanlig supermarked eller fiskehandler:

fiskekaker

karbonadekaker

kylling, hel eller lår / eller vinger.

ferdig stekte koteletter.

Ikke noe gourmet måltid, men sammen med f.eks ferskt brød og en pose fersk salat, eller for den saken skyld en boks mais eller ananas på deling, er det ikke så verst. Spesielt ikke når man er sulten...

Suzuki - gift med ei gourmetkokke, bærer nok litt preg av det...

No boat needed..

ferdige saker som kan nytes rett fra posen, sammen med en skive brød, eller rundstykke, og varm eller kald er favoritt hos oss. Dog er holdbarheten ikke all verden, men det kan nytes som frokost pålegg, lunch, lunch, middag og kveldsmat.

Eksempler ??

fra delikatessedisken på en vanlig supermarked eller fiskehandler:

fiskekaker

karbonadekaker

kylling, hel eller lår / eller vinger.

ferdig stekte koteletter.

Ikke noe gourmet måltid, men sammen med f.eks ferskt brød og en pose fersk salat, eller for den saken skyld en boks mais eller ananas på deling, er det ikke så verst. Spesielt ikke når man er sulten...

Suzuki - gift med ei gourmetkokke, bærer nok litt preg av det...

Hei.

Hva spiser dere egentlig når dere har lagt til/dregga opp?  Er dette forretten så kunne jeg godt tenkt meg å være med på hovedmåltidet gitt  :smiley:

Jeg for min del tar til takke med brødskiver når vi ligger på skrå eller ikke, og Svoldværpostei smaker godt i en sådan stund, og en med Nugatti til dessertskiven  :wink:

Et slikt måltid svelges best med et stort glass melk eller to, men det går også til nød med Cola, og når jeg har lagt til så spiser vi gjerne noe mer (gjerne grillmat) og da tar jeg ankerpilsen.  :drink:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Hej !

vi bruker ibland ha mat som vi gjort klar i land, som bare er o värme!

det jag gillar best er 'enhands-mat' (enhandsmat= sådant du kan spise med bare en hand,

den andre handen behövs til o hålle fast tallriken eller deg själv :smiley:!)

exempel

Cili con carne

Mexikansk gryte

Gulashsuppe

Köttbullar o potatismos

kall öl o bröd......

choklad

godis

det finns veldi käcka mat-termosar, vilket jag lurer på o skaffe, der man kan förvare varm mat

om vädret börjar bli dåligt.

................................

när vi er på guttetur då har vi med Ivan, han er både kokk (proff-kokk!) og har skippereksamen, det er en bra kombinasjon på manskap................... :drink:

S/Y Gunga Din

Hei,

Vi unngår å gå så langt i ruskevær at vi må lage varm mat utpå. Vi har fått kjelen og tallerkener i gulvet en gang. Det gjorde både skipper og mannskap virkelig stresset.

En gang ? Jøss, du kan ikke ha vært mye ombord i seilbåter. Å tilsette potetstappe i gryteretter er kokkens hemmelige våpen hos oss. Får den lauseste gryterrett til å lime seg perfekt fast til tallerkenen. Kan tom. spises opp ned.. :headbang:

Suzuki

No boat needed..

Er ikke disse ferdig pakkene fryktelig dyre da? Synes å ha sett disse til en 70 kr stk.

Det er enkelt og MYE billigere å lage ferdig hjemme og ta med for å varme opp i båten.

http://www.xxl.no/product.asp?product_id=1009347

40 kr på XXL.

Det er helt greit syntes jeg. Det er jo ikke noe man spiser hver dag, men det er greit å ha noen liggende. Holdarheten er lang, maten er enkel å lage, og smaken er bra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...