Jump to content

Starte med batteri 2?

skorpo

Recommended Posts

Eit idiotspørsmål, kanskje, men når ein ikkje har betre vit:

Ved ein feil vart kjøleskapet gåande på batteri 1 (startbatteriet) i helga, og då eg skulle starte Viknesen var batteriet nesten tomt for straum og drog ikkje startaren rundt. :nonod:

Eg forsøkte då å starte på batteri 2 (fritidsbatteri), men då var det ikkje antydning til liv i startaren. Dette batteriet har ikkje vore belasta (vendebrytaren stod på 1 i helga).

Eg fekk starta båten med venehjelp og startkablar, :smiley: og vel heime løfta eg ut batteri 2; det bør ladast eller byttast ut, sidan det ikkje greidde dra startmotoren, endå det hadde vore frakople hele helga.

Men no har eg begynt å spekulere: Vil/bør eit fritidsbatteri (batteri 2 - 75 Ah 600 A) kunne dra ein startmotor for ein Yanmar 120 hk?

Ikke idiotisk, men interessant og egentlig riktig konkludert.

Nå vet ikke jeg hvor mye strøm motoren din krever, men med 600A skulle du i alle fall se at noe reagerer.

Enten er batteriet kaputto, eller at det kanskje noe ikke stemmer med koblingene?

F.eks. for lite tversnitt på en eller begge kabler?

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Det var kanskje litt tynn. :rolleyes:

For å presisere dette litt:

Det er startstrømmen (CCA) i Ampere som er interessant for AT starteren kan dreie motoren,

men selvfølgelig er også kapasiteten i Ah viktig som for tiden den kan dreie.

Nå tenker jeg også om venderen du bør sjekke.

Mange av dem er faktisk ikke beregnet for å takle så høy strøm,

ellers kan den også allerede være "litt slapp i leffa", les kontakter og fjærer.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Nei, det er ikke feil.

Mål også gjerne spenningen av dette batteriet mens du starter.

AT venderen ikke klarer å overføre strømmen er ikke klart så lenge du ikke har målt spenningsfall over venderen.

De fleste vendere klarer jo 1000 til 2000A i løpet av 5 sekunder.

Men husk, det kan også være noe problem med minus.

Sjekk først batteriet, da vet du allerede mer.

Ellers kan du godt bruke en tangamperemeter til hjelp.

Jørg

Båten kan også ha startbatteri koblet rett til startrele, utenom vendebryteren. Altså at venderen kun bestemmer hvilket batteri som skal brukes til forbruk og lading.

PS: Hvis man kjører startbatteri tomt slik du gjorde, og ikke får startet verken med start- eller forbruks-batteri, så kan det være verdt ett forsøk å paralell-koble batteriene med startkabler(hvis du ikke har vender som lar deg velge begge batteriene).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...