Jump to content

Bavaria 32, tregt avløp fra vask i byssa

KOF_NOR

Recommended Posts

Vi overtok i går vår nye (brukte) Bavaria 32. Alt virker som forventet, men en del lyder å bli vant til fra diverse pumper.

Avløpet fra vasken i byssa er imidlertid så tregt (tett?) at slik skal det ikke være. Det er en løsning med slange ned til et filter og deretter sen slange videre til en pumpe som igjen skal pumpe ut av båten.

Filteret er ikke tett og pumpen går.

Noen som har noen tips om årska og hva som kan forsøkes?

Hos meg hender det også at det renner tregt ut. Dette pga luftbobler i slangen.

Det jeg gjør er å trekke opp proppen i noen sekunder sånn at det blir vann i avløpsslangen. Så setter jeg proppen i igjen i 2-3 sekunder, til jeg kjenner at det bobler under proppen. Når jeg så trekker ut proppen igjen så fosser vannet ut.

S/Y Surprise

Takk for tips.

Det er faktisk pumpe og filter. Mulig dette er ettermontert pga dårlig fall. Fett, kaffegrut ol kan være en årsak, men jeg må sannsynligvis ta av pumpen for å finne ut.

Spørsmålet er om pumpen og filteret kanskje bør kobles av og istedet ha avløpet rett ut med best mulig fall. Blir i hvertfall enklere å stake opp dersom det tettes. Ulempen er at fallet blir enda dårligere ved seiling for babord halser

Er vasken tett, prøv først å fyll vasken passelig med vann, holdt handbaken under vann, og trykk den med stor kraft

ned sånn at den tetter godt rundt utløpet, og rykk til deg handen med det samme mange ganger.

Dette skaper eit sjokktrykk ned i slangen som ofte er nok til å løsne proppen. Fønker som en kule 8 av 10 ganger.

Tips: Bruk skulderen ikke albuen, større treffsikkerhet da.

NB: Løsner ikke blåskjell :cheers:

Redigert av TB2855 (see edit history)

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Vis emner ut fra nøkkelord:

Utvalgte emner:
     Dagens Finn, spesielle båtannonser
     Denne helgen går turen til......
     Hva har du gjort med båten i dag?
     Hvor er dette?
     Status på svenskekysten
     Strømopplegg i båt, hva kan man gjøre selv?
     Youtube, båtrelaterte filmer

• Statistikk

• Antall medlemmer
      103068
  • Create New...